Gå til innhold

Seriøst? Iphone til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva (små) barn egentlig skal med slike ting. Moro, jaha, men det er det vel mye annet som er også? Og som er betydelig billigere. Synes at alt for få foreldre er bevisste rundt de materialistiske verdiene de overfører til barna sine. Mange svarer at det er de enkelte foreldrene som bestemmer hva de gir sine barn. Jada, det er vel sant, men man bør da også være klar over at man bidrar til å skape et press/jag i klassen/omgangskretsen til barnet. Er det verdt det?

Anonym poster: b51a87353304fc124e6459a03bd7b129

Jeg syns en del av dette presset er overdrevent. Det er helt normalt at vi prioriterer ulikt. Det lærer barna våre. De får noe deres venner ikke får, vennene får noe våre barn ikke får. Sånn er livet, kan like godt lære det med en gang. Jeg har ingen problemer med å stå mot presset fra mine barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes argumentet for at mange barn har iphone er noe av det merkeligste med hele greiene.

"Barnet mitt har bare iphone fordi jeg kjøpte meg ny, det er jo bedre det enn å bruke penger på å kjøpe ny telefon til barnet" ..

Ehm... Kostet ikke ny mobil til mor eller far penger den da?? Får alle her på dib/bim som gir telefonen sin videre plutselig bare en ny?

Det må da være billigere å bruke en telefon til den er ødelagt? Flere butikker selger telefoner gode nok til barn til noen få hundrelapper.

Men andre får gjøre som de vil, her finnes ingen iphone, ipad, ipod eller andre eple produkter. Og barna får ikke slikt av meg.

Skrevet

Jeg synes argumentet for at mange barn har iphone er noe av det merkeligste med hele greiene.

"Barnet mitt har bare iphone fordi jeg kjøpte meg ny, det er jo bedre det enn å bruke penger på å kjøpe ny telefon til barnet" ..

Ehm... Kostet ikke ny mobil til mor eller far penger den da?? Får alle her på dib/bim som gir telefonen sin videre plutselig bare en ny?

Det må da være billigere å bruke en telefon til den er ødelagt? Flere butikker selger telefoner gode nok til barn til noen få hundrelapper.

Men andre får gjøre som de vil, her finnes ingen iphone, ipad, ipod eller andre eple produkter. Og barna får ikke slikt av meg.

Det er ganske vanlig å få ny tlf gjennom jobben, jeg får ca 1 i året...

Anonym poster: 52e3e7cc3a7ea7b710b084be2a512f87

Skrevet

Ai ai ai... Kul mor ;)

Anonym poster: 52e3e7cc3a7ea7b710b084be2a512f87

Skrevet

Jenta mi fikk iphone til femårsdagen. Hun har også ipad (fikk da hun var 3), en ipod og en mac.

Anonym poster: 4af33db65adeeb49daf431437ba9a445

Dere om det. Men forbeholder meg retten til å mene at det er ganske sykt.

Sykt faktisk. Hvorfor det?

Skrevet

Kjøper ny både mac, ipad og iphone hver gang det kommer ny jeg:) Fordi jeg har lyst.

Skrevet
Jeg synes argumentet for at mange barn har iphone er noe av det merkeligste med hele greiene. "Barnet mitt har bare iphone fordi jeg kjøpte meg ny, det er jo bedre det enn å bruke penger på å kjøpe ny telefon til barnet" .. Ehm... Kostet ikke ny mobil til mor eller far penger den da?? Får alle her på dib/bim som gir telefonen sin videre plutselig bare en ny? Det må da være billigere å bruke en telefon til den er ødelagt? Flere butikker selger telefoner gode nok til barn til noen få hundrelapper. Men andre får gjøre som de vil, her finnes ingen iphone, ipad, ipod eller andre eple produkter. Og barna får ikke slikt av meg.
Kjøper ny både mac, ipad og iphone hver gang det kommer ny jeg:) Fordi jeg har lyst. Anonym poster: 4af33db65adeeb49daf431437ba9a445

Ja, men da skaper du jo kjøpepress i din omgangskrets. Det kommer til å ende i en økonomisk ruin for alle sammen :)

Skrevet

Jenta mi fikk iphone til femårsdagen. Hun har også ipad (fikk da hun var 3), en ipod og en mac.

Sykt fordi man skaper behov barna i utgangspunktet ikke har. EGEN ipad som 3-åring? Hva er egentlig vitsen? Bruker 3-åringen så mange timer på ipaden hver dag at han ikke kan bruke familiens eller din? Men for all del, om du ser ett behov jeg ikke ser så.... jeg mener det er ganske "sykt", ja. "Sykt" som i samfunnet er sykt.

Skrevet

Min mann har en iPhone 1 eller noe sånt. Nå har han fått jobbtlf og dermed blir iPhonen hans ledig.

Det er mye mulig 9 åringen får arve denne. Flere av kameratene har også touchtelefon, og jeg ser ikke hvorfor iPhone er så mye mer skokkerende enn Samsung f ex.

Skrevet

6åringen her har fått iPhone i bursdagsgave. Ikke en ny, men en "avlagt" en, 4s.

Grunnen til det er at hun hadde en gammel Samsung klapptelefon som hun brukte i enkelte tilfeller hvor vi følte behov for å kunne få tak i henne. Hun skjønte ikke telefonen siden hun bare er middels god til å lese. Iphone derimot har hun jo lånt av oss voksne både til å ringe med, snakke i og spille spill på og skjønner hvordan den fungerer. Så i stedet for å lære henne nok hun neppe får nytt av (en gammel telefon og hvordan den brukes) så fikk hun noe hun forstår.

Så kan man jo heller egentlig ta diskusjonen om hvorvidt en 6åring i det heletatt bør ha mobil, det er jo en annen sak!

Skrevet
Jeg synes argumentet for at mange barn har iphone er noe av det merkeligste med hele greiene. "Barnet mitt har bare iphone fordi jeg kjøpte meg ny, det er jo bedre det enn å bruke penger på å kjøpe ny telefon til barnet" .. Ehm... Kostet ikke ny mobil til mor eller far penger den da?? Får alle her på dib/bim som gir telefonen sin videre plutselig bare en ny? Det må da være billigere å bruke en telefon til den er ødelagt? Flere butikker selger telefoner gode nok til barn til noen få hundrelapper. Men andre får gjøre som de vil, her finnes ingen iphone, ipad, ipod eller andre eple produkter. Og barna får ikke slikt av meg.
Kjøper ny både mac, ipad og iphone hver gang det kommer ny jeg:) Fordi jeg har lyst. Anonym poster: 4af33db65adeeb49daf431437ba9a445

Ja, men da skaper du jo kjøpepress i din omgangskrets. Det kommer til å ende i en økonomisk ruin for alle sammen :)

Satser på at andre mennesker er i stand til å stå i mot dette presset om de ikke ønsker/har råd til å imøtekomme det...

Og at ANDRE skal føle seg presset til å kjøpe ting fordi jeg gjør det, er ikke noe jeg bryr meg om, faktisk.

Det blir litt i sjangeren. "Buhum du er penere enn meg, dra en pose over hodet ditt for jeg blir så lei meg av at jeg ikke kan være like pen"

Skrevet

Sykt fordi man skaper behov barna i utgangspunktet ikke har. EGEN ipad som 3-åring? Hva er egentlig vitsen? Bruker 3-åringen så mange timer på ipaden hver dag at han ikke kan bruke familiens eller din? Men for all del, om du ser ett behov jeg ikke ser så.... jeg mener det er ganske "sykt", ja. "Sykt" som i samfunnet er sykt.

TRENGER treåringen noen av de andre haugene av leker som majoriteten av norske treåinger har på rommet sitt?

Hva gjør en ipad så mye verre enn dukker, lekehus, biler, bamser, dingser om bomser?

Skrevet

TRENGER treåringen noen av de andre haugene av leker som majoriteten av norske treåinger har på rommet sitt?

Hva gjør en ipad så mye verre enn dukker, lekehus, biler, bamser, dingser om bomser?

Nei, en treåring trenger ikke en haug med leker heller. Jeg vet ikke med deg, men jeg prøver å begrense lekehaugen noe. Og av det jeg kjøper prøver jeg å kjøpe ting som kan brukes i årevis og som er solide og "smarte". Jeg unngår plastdingser som faller fra hverandre om jeg kan. Og så regner jeg med at din 3-åring har en iPad i tillegg til alt det andre.

Jeg vil ikke ha barn som sitter passive i timesvis i en sofa og spiller fra de er små. Dermed kan 3-åringen fint bruke min iPad den korte stunden han får lov. Jeg vil uansett ikke la han holde på alene med iPaden på sitt eget rom.

Han har ikke bruk for en egen, ytrer ikke ønske om en egen, og trenger ikke å lære alt fra han er 3 år, at man MÅ eie en ting som koster så mye penger. Det er bare totalt unødvendig.

Det finnes ikke ett godt argument for hvorfor en 3-åring skal ha sin egen iPad spør du meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...