Gå til innhold

Hjelp erfarne mammer. Amming og fast føde.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille frøken er nå 4 mnd og jeg fullammer. Enn så lenge virker det som jeg har nok melk da hun legger godt på seg og virker fornøyd. Jeg har lest at en kan fullamme i 6 mnd før enn introduserer fast føde hvis babyen er fornøyd. Jeg har også lest at dersom babyen trenger mer mat enn mor kan dekke med morsmelk kan en begynne å introdusere mat fra 4 mnd.

Videre står det at en starter i det små med en skje om dagen og da samme matrett over tid. Det betyr jo at det tar jo en stund før babyen kan spise et helt måltid grøt foreksempel. Jeg kan jo ikke forutse hvor lenge jeg har melk nok, og lurer på om jeg nå bør begynne med denne skjea med mat om dagen og starte tilvenningen nå? Hva anbefaler dere isåfall å begynne med?

Anonym poster: 38a2b3fb68e9a75b6c07745c603367e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lille frøken er nå 4 mnd og jeg fullammer. Enn så lenge virker det som jeg har nok melk da hun legger godt på seg og virker fornøyd. Jeg har lest at en kan fullamme i 6 mnd før enn introduserer fast føde hvis babyen er fornøyd. Jeg har også lest at dersom babyen trenger mer mat enn mor kan dekke med morsmelk kan en begynne å introdusere mat fra 4 mnd.

Videre står det at en starter i det små med en skje om dagen og da samme matrett over tid. Det betyr jo at det tar jo en stund før babyen kan spise et helt måltid grøt foreksempel. Jeg kan jo ikke forutse hvor lenge jeg har melk nok, og lurer på om jeg nå bør begynne med denne skjea med mat om dagen og starte tilvenningen nå? Hva anbefaler dere isåfall å begynne med?

* Erfarne mammaer

Hi :)

Skrevet

Dette må du føle på selv, du kommer til å få maaange forskjellige svar:) selv innførte vi grøt da mini var 4 måneder, og det tok bare litt over en uke så var vi oppe i en porsjon grøt. Noen babyer tar grøt veldig kjapt, mens andre trenger lang tid på å venne seg til det:) jeg hadde altfor mye melk, kunne lett fullammet i 6 måneder, men det er kjekt når de spiser fast føde også. Så i stedenfor å begynne med grøt når han var 6 måneder, så var vi klar for middagsmat da. Vi sparte oss for mye styr tror jeg. Og når han var 7 måneder spiste han brødskive:))

Anonym poster: 03954ea612727f9dc18d3f4e2339eabd

Skrevet

Hei! Vanligvis mister du ikke melka Før du slutter å amme, melka blir ikke plutselig borte :-) her begynte jeg med smaksprøver når mini var 5 mnd, tar ganske lang tid før du kan kalle det et måltid. Fortsett bare amming som vanlig. Når han begynner å spise mer kan du tilby puppen etter maten, og innføre grøt etterhvert :-) mange tips om dette fra helse direktoratet, men det beste er vel å trappe ned ammingen på sikt, litt og litt. Da vil du heller ikke slite med melkespreng :-)

Skrevet

Dessuten trenger man ikke å gi samme matrett over lang tid om barnet tar det med en gang, da gjelder det å smi mens jernet er varmt og introdusere nye smaker!! Babyer har 'matluker' der de er veldig mottagelig for nye smaker, bruk dem for alt de er verdt:)

Anonym poster: 03954ea612727f9dc18d3f4e2339eabd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...