IceNose Skrevet 25. november 2012 #1 Skrevet 25. november 2012 Hvordan begynte deres bekkenplager? Legen min trodde at jeg kanskje begynte med noen plager nå. Når jeg sitter rolig i 10/15 min og reiser meg, så knekker korsryggen opp. Merker og at om jeg går noen timer på senteret f.eks, så kjenner jeg litt trykk i korsryggen og da er det godt å sette seg ned litt.
My1 Skrevet 25. november 2012 #2 Skrevet 25. november 2012 Jeg startet med låsning i bekkenet rundt uke 11. Har gått til kiropraktor 2 ganger i uka og holdt det i sjakk. Har de siste 6 ukene hatt kiropraktor 1 gang i uka og fysioterapi 2 ganger i uka. Nå er jeg 24+ 4 og har begynt å få bekkenløsning. Det jeg kjente først var at jeg var stiv i korsryggen og det ble stivt og vondt dersom jeg satt, gikk eller sto for lenge av gangen. Bekkenløsning kommer ikke før senere i sv.skapet ( rundt uke 20 og senere) Det er i alle fall det erfarne jordmødre har sagt til meg. Legen kalte det tidlig bekkenløsning allerede i uke 12, men dette stemte ikke. Anbefaler deg å ta kontakt med en kiropraktor som har erfaring med gravide. Jeg fikk tilbake mye av livet mitt etter at jeg startet behandling. Nå som det har gått over til bekkenløsning er det ikke så mye mer å gjøre enn å bruke bekkenbelte og være forsiktig med hva jeg gjør :-) Lykke til videre :-)
IceNose Skrevet 25. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 25. november 2012 Takk for svar Det kan virke som om det er noe begynnende her.. Men det er ikke vondt da..Men jeg får bare følge med. Er ikke lenge til jeg skal til jordmor heller så kan høre med henne om dette også
GodFisk Skrevet 25. november 2012 #4 Skrevet 25. november 2012 Jeg begynte å kjenne meg øm i symfysen ca i uke 12, og hadde desidert vondt kort tid etter. Jeg endte opp med å dra til en manuellterapeut som har rykte på seg for å være spesielt dyktig og oppdatert på bekkenløsning ca i uke 14. Han sa det var bekkenløsning, og da var det ikke mye han kunne gjøre. Men kan tok seg god tid til å svare på alt jeg lurte på, og jeg kjente meg faktisk så beroliget av å ha vært hos ham at det gjorde mindre vondt Han sa blant annet at mange av tipsene vi finner på nett om å være forsiktig med alt mulig er utdaterte; det beste er å fortsette med vanlige aktiviteter som før så lenge det går, for hvis man legger seg ned og blir inaktiv straffer det seg når man er i dårlig form etter fødselen. Bekkenet tåler det om man har litt vondt, det er ikke farlig - men man bør ikke begynne med nye uvante aktiviteter. Nå er jeg 28+4 og har litt mer vondt, men har faktisk enda ikke hatt fravær fra jobb på grunn av bekkenet Det som er litt rart, er at mange av fagpersonene vi gravide møter på ikke er oppdaterte på dette, f.eks var den siste jordmoren jeg var hos meget skeptisk til at jeg kunne være i så god form etter 16 uker med bekkenløsning, og hun hadde ingen tro på at manuellterapeuten min (som for øvrig er en av de flinkeste på sitt felt, og bl.a er universitetslektor ved UiB) kunne ha greie på dette. Hun hadde imidlertid ingen tro på gynekologen eller fastlegen min heller når det gjaldt saker som var innenfor deres fagfelt, så det er kanskje like greit å ta hele damen med en stor klype salt
Nikamo Skrevet 26. november 2012 #5 Skrevet 26. november 2012 Bekkenløsning kommer ikke før senere i sv.skapet ( rundt uke 20 og senere) Det er i alle fall det erfarne jordmødre har sagt til meg. Det stemmer i hvert fall ikke. Jeg kjenner allerede godt bekkenløsningen, og jeg er 13 uker på vei. (Har kjent det i stadig økende grad noen uker nå.) Begynte vel i uke 14 i forrige svangerskap - har bare kommet tidligere og tidligere for hver gang... Fysioterapeuten jeg gikk hos sist var i hvert fall ikke i tvil om at det var bekkenløsning. Ikke jeg heller, for den sakens skyld
Puppemamma Skrevet 26. november 2012 #6 Skrevet 26. november 2012 Til dere som har bekkenløsning! Jeg hadde voldsomme problemer med dette sist. Den gang med jobb i resepsjon, mye opp og ned av stolen ettersom folk kom for å få hjelp. Denne gangen har jeg hatt hjemmekontor - og verden er et nydelig sted dere! Jeg har ikke vondt i det hele tatt - med mindre jeg løfter mye på sønnen min eller går for mye. Så en oppfordring til dere ; Sett livet på vent og finn fram sofaen! Det skal nevnes at jeg brukte ca 13 000 (!!!!) kr på behandling totalt forrige gang - fysio, manuell terapaut, akupunktur, naprapat, healing/akupunktur og til slutt kiropraktor.
♥marita&jentene♥ Skrevet 26. november 2012 #7 Skrevet 26. november 2012 Bekkenløsning mener jeg å ha lest er hormonelt styrt, så det kan komme ganske tidli og det kan vente med å komme til ganske sent i svangerskapet, jeg har hatt bekkenlåsning siden uke 8, har nå vært fire ganger ganske tett med kiropraktor,og begynner nå å kjenne at ting retter på seg bak i der sakte men sikkert.. Kiropraktor har i tillegg funnet ut at jeg har begynende bekkenløsning og at jeg dermed må ta det med ro i litt større grad slik at det ikke blir mye verre med det første.. Men det er jo lettere sagt enn gjort, når man har to barn som krever sitt, jobb som ikke er like forståelsesfull hele tiden og jul rett rundt hjørnet
IceNose Skrevet 26. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 26. november 2012 Takk for alle svar Har noen av dere fått det gradvis, sånn som jeg tror jeg driver å får nå?At det knekker litt og stivner til litt. Jeg har vært hjemme 100% nå, men det er pga null tilrettelegging.Jeg skal prøve meg igjen på jobb i desember. Jeg er servitør..Da blir det en del gåing også blir man stående i kassa..Tror dere dette kan bli en utfordring om det er begynnende bekkenplager jeg har?
♥marita&jentene♥ Skrevet 26. november 2012 #9 Skrevet 26. november 2012 jeg jobba på cafè når jeg gikk med de andre to, første mann måtte jeg hive inn håndkleet fordi jeg ikke klarte lukten av mat, i tillegg til veldig dårlig tilrettelegging fra arb.giver, de ville heller at jeg skulle sykmelde meg enn at de skulle finne en plan på å holde meg i arbeid, og bekkenløsinga kom snikende etter uke 25 syns jeg og huske, nr.2 ble jeg gravid med mens jeg var i permisjon med nr.1, jeg gikk tilbake i jobb på samme sted, men det gikk ikke mer enn ca.1 mnd før jeg måtte gi meg, fikk noen sinnsyke smerter på innsiden av lårene, akkurat som om babyen lå og presset nedover og ville ut, var pyton , og den gangen ville heller ikke arb.giver legge til rette noe.....fikk bare beskjed om at når jeg hadde valgt å jobbe på en slik plass så måtte jeg også henge med og gjøre det som de andre gjorde..... og med nr.2 kom det gradvis helt til jeg begynte å jobbe igjen, da var det omtrent som å vri på en bryter fra verre til verst.. Nå har jeg skiftet jobb og sitter på kontor, men kjenner at det ikke er så bra det heller, blir mye stillesitting i løpet av dagen, så når jeg kommer hjem så krangler bekkenet alle veier, så jeg vurderer sterkt å høre med kiropraktoren min på onsdag om hun kan gi meg sykmelding noen uker, for nå i helgen har jeg vært omtrent helt fin, har tilpasset meg og ikke sittet stille for lenge ikke gått for mye osv.. Og kroppen har fungert på en helt annen måte enn når jeg har vært på jobb.. Du får ha lykke til, prøv deg på og se hva som går men ikke vær redd for å si i fra eventuelt få mer sykmelding
mbea Skrevet 26. november 2012 #10 Skrevet 26. november 2012 Har hatt vondt i bekkenet siden før jeg testet positivt. Så for meg var det første tegn på at jeg var gravid. I hovedsak har jeg hatt låsninger fra jeg ble gravid, med ukentlige behandlinger fra uker 10. (Da hadde jeg så vondt at jeg trodde jeg skulle grine visst jeg måtte løfte jenta vi har fra før). Fra uke 24 ca har jeg begynt å bli øm i symfysen, og får vondt visst jeg løfter ett ben, problemer med ut og inn av bil, opp ned av senga, Går fremdeles til ukentlig behandling hos manuell terapeut, og kommer til å gjøre det så lenge jeg trenger. Siden jeg har flere plager enn bekkenet, så er jeg 100% sykemeldt, og lytter veldig til kroppen for å unngå at det blir verre. Dette fungerer for meg, føler meg som ett nytt menneske, jeg orker å leke med jenta mi, orker å gjøre de lette tingene av hus arbeidet, og klarer å levere jente i bhg. Vil anbefale manuell terapeut visst du har vondt. Dette er gratis visst du er gravid, og opp til 6 mnd etter fødsel. En manuell terapeut kan det samme som en fysio terapeut, men kan også knekke opp låsninger. Finn gjerne en som har spesialisert seg på bekken plager. Lykke til
♥marita&jentene♥ Skrevet 26. november 2012 #11 Skrevet 26. november 2012 da spørst det om jeg skal prøve å gå over til dette etterhvert.. jeg valgte kiropraktor nå fordi jeg gikk til samme kiropraktor rett etter jeg fikk nr.2 og da også fikk konstantert bekkenlåsning, så følte det var tryggest å gå til samme siden de da hadde historien min fra tidligere... Så da skal jeg søke opp om det finnes noen her rundt om som er spesialist på dette området
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå