Gå til innhold

hjelpe til hjemme, satser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi forsøker å finne ut hvor mye vi skal betale barna for ulike oppgaver hjemme slik at de kan tjent opp litt ukepenger.

Vi tenker noe sånt som:

Bære ut søppel 2 kr

Hente ved 3kr

Dekke frokostbordet 5 kr

Rydde/vaske bad 10 kr

Henge opp klær 5 kr

Henge opp sekk og klær etter skolen 2 kr

Rydde rommet og hjelpe til med litt anne må gjøres uten "lønn".

Pengene skal ikke dekke noen vesentlige behov, bare ting de selv har lyst på, som om de vil kjøpe seg et blad eller en leke vi ikke er interesert i å betale for.,

Anonym poster: e1bab1f6ab39c5b2d7bf057c2bcf8ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke for denne ordningen med å sette pris på hver enkelt ting. Og å henge opp sekk og klær burde da være en selvfølge.

Gi de mat og klær for å hjelpe til hjemme.

Anonym poster: 876e8220d0fb4890d3950cf94e202413

Skrevet

Her har vi følgende satser:

Bære ut søppel noen ganger i løpet av uka: 10 kr

Tømme oppvaskmaskinen: 10 kr.

Tømme tørketrommel og brette klær: 10 kr.

Vaske badet: 30 kr.

Støvsuge: 20 kr.

Resten forventer jeg at de hjelper til med uten betaling.

Anonym poster: 87e9ab6eeb8a475696ac0720db09f3ec

Skrevet

Ungene våre er litt eldre, så de får en "grunnlønn" i uka, men har mulighet til å tjene seg opp en del penger ved å gjøre ekstra oppgaver her hjemme. Ting som naturlig er deres ansvar får de ikke betalt for.

Satsene her er:

støvsuge/ vaske gulv: 10,- pr rom

rydde ut/ inn av oppvaskmaskinen: 10,-

gå ut med søppel: 5,-

måke snø/ klippe plenen: 50,-

vaske badet: 30,-

dekke bord: 5,-

Vi begynte med dette da de var 5-6 år, og hadde mye lavere satser. Det vi opplevde da var at dette ikke motiverte dem stort. Det som skjedde var jo at de syntes de hadde jobbet masse, f.eks. ryddet ut av oppvaskmaskinen hver dag. og så fikk de 10 kroner i ukelønn, og det var ikke nok til en pakke tyggis en gang. Så pass på at lønna ikke er så dårlig at lysten til å hjelpe til hjemme blir kvalt.

Skrevet

Jeg er ikke for denne ordningen med å sette pris på hver enkelt ting. Og å henge opp sekk og klær burde da være en selvfølge.

Jeg synes derimot det er greit med faste summer å forholde seg til. Det er andre ting de må gjøre også når vi ber dem om det.

Akkurat det med å henge opp sekken ++ er jeg fortsatt i tvil om, men på det punktet er jeg så lei av å mase at jeg gjerne ville forsøke på denne måten.

Skrevet

Jeg synes derimot det er greit med faste summer å forholde seg til. Det er andre ting de må gjøre også når vi ber dem om det.

Akkurat det med å henge opp sekken ++ er jeg fortsatt i tvil om, men på det punktet er jeg så lei av å mase at jeg gjerne ville forsøke på denne måten.

De er foresten 5 og 7 år gamle.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...