Gå til innhold

Dere som mener narkomane ikke har noen verdi..

Anbefalte innlegg

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Burde tenke dere om..

Et familiemedlem falt nylig om på gaten, ingen stoppet opp og hjalp. Drosjesjåføren som sto ved siden av fortalte at han fikk akkurat en tur, så han måtte ringe hjem for å få moren sin til å ringe ambulansen.

Og denne mannen, er en høyt oppegående utdannet mann, men ble denne dagen tatt for å være en narkoman som lå på bakken å spydde.

Fy faen, jeg skjemmes over det norske folk!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig! Vi er alle mennesker

Anonym poster: 72869d3f448855df87286b052d76adfa

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Alle har verdi for noen og da er de verdifulle

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Klart det. Men tenkte på de som skrev her om dagen at de narkomane ikke hadde noe verdi. Kanskje de plutselig havner i denne situasjonen en dag.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Klart det. Men tenkte på de som skrev her om dagen at de narkomane ikke hadde noe verdi. Kanskje de plutselig havner i denne situasjonen en dag.

Åhh, sånn ja. Skjønner

Skrevet

Ingen velger sånn sett frivillig å være narkoman.. det kan være sykdom (fysisk eller psykisk) og det kan være fattigdom, f.eks.

Og jeg føler ingenting annet enn medfølelse med de som har kommet så skjevt ut i livet..

Jeg hadde aldri greid å gå rett forbi noen som lå på gata eller hva det måtte være, uansett hva jeg trodde om personen eller hva de var for noe..

Helt enig med HI, altså ;)

Anonym poster: af5285928fe5fbbd11ea54af8deb6f28

Skrevet

Alle har verdi.

Her om dagen var jeg på et kjøpesenter og gikk forbi en mann i 50 årene som satt på en benk og hang med hele kroppen og hodet ned i fanget. Han så rett og slett dø ut så jeg ble bekymret. Jeg regnet med han var dopet på noe eller veldig full. Tok kontakt med vekterne og stile meg ved siden av mannen helt til de kom å tok hånd om han og sjekket at han hadde det bra.

Jeg ble så sint av å se så mange mennesker bare gå forbi uten å så mye som gi han et blikk! Hadde det vært ei ung søt jente så hadde alle stoppet. Provoserende og skuffende.

Skrevet
Burde tenke dere om.. Et familiemedlem falt nylig om på gaten, ingen stoppet opp og hjalp. Drosjesjåføren som sto ved siden av fortalte at han fikk akkurat en tur, så han måtte ringe hjem for å få moren sin til å ringe ambulansen. Og denne mannen, er en høyt oppegående utdannet mann, men ble denne dagen tatt for å være en narkoman som lå på bakken å spydde. Fy faen, jeg skjemmes over det norske folk!!!

Reagerer litt på innlegget ditt, forresten. Ta det med en klype salt for det er mulig jeg tar det litt ut av proporsjon og misstolker innlegget ditt.

Det spiller da ingen rolle om familiemedlemmet er en høyt utdannet mann eller en faktisk narkoman mann. Stoppe opp på gaten skal man gjøre uansett, om man ser at noen ligger nede. Da har de det åpenbart ikke greit og med behov for hjelp. Man trenger ikke selv ta tak mannen men i det minste tilkalle noen som kan ta hånd om personen.

Den utdannede mannen ble tatt for å være narkoman.. Det høres litt nedverdigende ut, spør du meg!

Det er som jeg skrev i innlegget mitt over, hvorfor stopper man ikke opp når man ser en person som i værstefall ser død ut? Hvorfor stopper vi ikke opp om personen er mindre pent kledd, bustete hår og litt oppi åra? Fordi han er narkoman? Narkomane er mennesker.

Blir litt kvalm av framstillingen jeg ofte ser folk bruke.

"Jeg har ikke vært utro på 10 år. Det er lenge siden og nå er jeg et nytt menneske. Jeg har bil, hund, hus, flott mann og god økonomi."

"Onkelen min falt om på gata og ingen hjalp han. Han ble tatt for å være narkoman. TENK at ingen hjalp min utdannede, oppegående onkel".

Blæh. Personlig driter jeg i om det er Petter Stordalen eller en rusa kineser som ligger nede. Et menneske er et menneske. Utdannet eller ei. Narkoman eller ei.

Skrevet

Fant en gang ei ung jente liggende på bakken tidlig om morgenen da alle var på vei hjem fra fest. Alle bare tråkket over henne akkurat som om hun ikke var der. Da jeg prøvde å riste i henne for å se om jeg fikk vekket henne, ropte en mann til meg at jeg skulle la henne ligge for hun var sikkert narkoman... Som om de ikke fortjener at noen hjelper dem. Jeg visste ikke hvem hun var, men hun ringte og takket meg noen uker senere. Det viste seg at hun hadde diabetes og hadde føling da jeg fant henne. Hun hadde nok ikke overlevd om jeg ikke ringte ambulansen. Hun hadde blitt avvist av alle da hun hadde gått rundt og spurt folk om de hadde noe sukker med seg. Folk snudde seg bare og gikk uten å svare.

Anonym poster: b0f04a9f504f47b4d180b8f6e7c03394

Skrevet

Lurer på hvorfor du skammer deg over hele det norske folk? Var alle til stede?

Tåpelig og generaliserende formulering!

Anonym poster: 0046f52281a1080a4ad2b814f3d199cc

Skrevet

Jeg jobber i Oslos mest belastende gate, ned mot festningsområde. På vei til jobb ser jeg veldig mye rart. Det som er problematisk er at jeg tørr ikke blande meg for mye inn. Man hører og ser for mye rart etter noen år! Men, jeg ringer politiet for å høre om de kan se til vedkommende/situasjon etc, tror du de bryr seg? Jeg synes det er vanskelig det der jeg! Men, hadde jeg sett en ramle om hadde jeg nok reagert. Hadde han bare liggi der i den gata jeg jobber i hadde jeg nok bare ringt politiet, igjen....

Anonym poster: 4a39857eb7711b0d228cda51ddf804a4

Skrevet

Man blir dessverre litt "herdet" hvis man går og ser det hver dag. Jeg går hver dag gjennom Nationalteateret stasjon og der ligger det alltid noen i diverse kroker og sover. Det er bostedsløse som prøver å få seg litt søvn et litt varmt sted, før de blir jaget bort av vektere. De lar jeg bare sove, selv om jeg flere ganger har lurt på om de virkelig sover eller om de er døde.

Det samme med alle de (minst) 10 personene som sitter og tigger som jeg går forbi på vei hjem. Mange av dem er ikke narkomane og er våkne og opplagte, mens mange av de narkomane benytter den anledningen også til å sove, eller de sovnet mens de skrev plakaten om at de ønsker penger. De sover, selv om man av og til kan begynne å lure på om de fortsatt puster...

Men hvis jeg hadde sett en person falle om, så hadde jeg uten tvil gått bort uavhengig av om personen så ut som en narkoman eller en oppegående person!

Og HI, håper det gikk bra med familiemedlemmet ditt som falt om!

Anonym poster: 45694d6355a5f491e84f058b7c16f59c

Skrevet

Jeg har ikke opplevd å se noen falle om, men jeg har opplevd horder av mennesker bare gå rett forbi et lite barn som gråt og ropte fortvilet på mamamen sin. Dette var 17. Mai, midt i byen og ikke en sjel ofret lille gutten så mye som et blikk :S

Jeg stoppet og pratet med ham og sto der til noen han kjente kom for å finne ham. Passet på at han ikke vandret av gårde osv. Stakkars liten.

Når voksne mennesker får seg til å overse et lite barn på den måten så overrasker det meg ikke at de gjør det samme med voksne som trenger hjelp.

Skrevet

Narkomane har vel en slags sentimental verdi for nærmeste familie, men jeg ser absolutt ingen verdi av de ellers. Heller tvert i mot. De ødelegger og river ned i stedet for å være med å bygge opp. Kan du virkelig ikke se det??

Jeg gjentar: søppel.

Anonym poster: 187be9df247d6562ae5b4030d3bbe25b

Gjest SprøstektLøk
Skrevet
Burde tenke dere om.. Et familiemedlem falt nylig om på gaten, ingen stoppet opp og hjalp. Drosjesjåføren som sto ved siden av fortalte at han fikk akkurat en tur, så han måtte ringe hjem for å få moren sin til å ringe ambulansen. Og denne mannen, er en høyt oppegående utdannet mann, men ble denne dagen tatt for å være en narkoman som lå på bakken å spydde. Fy faen, jeg skjemmes over det norske folk!!!

Reagerer litt på innlegget ditt, forresten. Ta det med en klype salt for det er mulig jeg tar det litt ut av proporsjon og misstolker innlegget ditt.

Det spiller da ingen rolle om familiemedlemmet er en høyt utdannet mann eller en faktisk narkoman mann. Stoppe opp på gaten skal man gjøre uansett, om man ser at noen ligger nede. Da har de det åpenbart ikke greit og med behov for hjelp. Man trenger ikke selv ta tak mannen men i det minste tilkalle noen som kan ta hånd om personen.

Den utdannede mannen ble tatt for å være narkoman.. Det høres litt nedverdigende ut, spør du meg!

Det er som jeg skrev i innlegget mitt over, hvorfor stopper man ikke opp når man ser en person som i værstefall ser død ut? Hvorfor stopper vi ikke opp om personen er mindre pent kledd, bustete hår og litt oppi åra? Fordi han er narkoman? Narkomane er mennesker.

"Jeg har ikke vært utro på 10 år. Det er lenge siden og nå er jeg et nytt menneske. Jeg har bil, hund, hus, flott mann og god økonomi."

"Onkelen min falt om på gata og ingen hjalp han. Han ble tatt for å være narkoman. TENK at ingen hjalp min utdannede, oppegående onkel".

Blæh. Personlig driter jeg i om det er Petter Stordalen eller en rusa kineser som ligger nede. Et menneske er et menneske. Utdannet eller ei. Narkoman eller ei.

Det ble skrevet for å sette det litt på spissen, sånn at de bedreviterene her inne kan se at det kan skje hvem som helst.

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Altså det jeg ville frem til var at tenk at ingen ville hjelpe en som lå nede fordi han var narkoman i deres øyne.

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Lurer på hvorfor du skammer deg over hele det norske folk? Var alle til stede?

Tåpelig og generaliserende formulering!

Anonym poster: 0046f52281a1080a4ad2b814f3d199cc

Greit jeg skal spesifisere, jeg skammer meg over de nordmennene som ikke stopper opp på gaten for å hjelpe andre. Fornøyd?

Skrevet

Jeg fant en gang en mann liggende nede ved oppbevaringsboksene på Oslo s. Jeg løp opp og fant en vekter som løp ned sammen med meg. Sykebilen kom og fikk reddet mannen. Mange som gikk forbi mannen uten å hjelpe han. Hadde aldri hatt hjerte til å bare gå min vei. Jeg visste jo ikke grunnen. Kunne vært overdose, anfall av noe slag eller lignende. Uansett så syns jeg man burde hjelpe.

Anonym poster: 58e2cd2e0a63c0f619338e1468e88fbf

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Narkomane har vel en slags sentimental verdi for nærmeste familie, men jeg ser absolutt ingen verdi av de ellers. Heller tvert i mot. De ødelegger og river ned i stedet for å være med å bygge opp. Kan du virkelig ikke se det??

De et fortsatt mennesker. Og fordi om de har kommet skjevt ut i livet så har de fortsatt en verdi.

Skrevet

Du som mener de er søppel.... hadde du sagt det samme dersom det var ditt barn du snakket om?

Hadde du kalt ditt eget barn søppel, dersom du hadde erfart og sett hvordan hele veien inn i rushelvete forløper seg? Og hvor vanskelig det er å hjelpe?

Rusen er en sterk pådriver, og fører med seg mye elendighet. Men som regel er det ikke det livet en narkman innerst inne vil ha. De vil ha et normalt liv, men får det ikke til. Og da bl a på grunn av holdninger(slik du har) blant personer i samfunnet.

Anonym poster: cab261970b80c43be6e4d6c0cebe392d

Skrevet

Seriøst?? Hva hvis det var ditt barn? Du er klar over at det kan være ditt barn det rammer en gang.Er dem da fortsatt søppel ? En narkoman er like mye verdt som alle andre.Og det er slike holdninger som du fremviser her som gjør det ekstra vanskelig for dem å bli friske.Skremmende at noen faktisk kan tenke slik om mennesker som har det vondt og vanskelig.

Skrevet

Jeg bor ved Nygårdsparken, så sånn sett blir vi eksponert mot veldig mye rart. Jeg ringer både politi og/eller ambulanse når det er slagsmål eller når det er noen som ser ut til å trenge akutthjelp (dog, i mine øyne trenger alle i det miljøet akutthjelp). Samtidig kan man ikke være blåøyd: vi har vært vitne til narkomaner som bryter seg inn i bolighus, noen setter sprøyter foran småbarn og noen få kan opptre veldig truende og skremme vettet av gutten vår (som ble tidlig opplært i at man ikke plukker ting fra bakken, SÆRLIG sprøyter).

Jeg klandrer ikke de narkomane, for de som holder til der er så gåen at livet dreier seg om å få til neste skudd, og trolig er det flere hjerneskadd for livet. Men jeg kjenner at jeg er veldig sint på politikerne som lar folk dø (for de dør som fluer der opp) fordi det er enklere å ignorere problemet enn å ta fatt i det. Det er klart at det krever ressurser, og ikke alle kan reddes (som i bli helt rusfrie, integrert i samfunnet med jobb og det hele) men alle kunne fått en human behandling. Og en ting er narkomane, men salg av narkotika er ulovlig, allikevel virker det ikke som om politiet tar det så tungt å parken er full av langere som selger til alle, inkl. mindreårige.

Narkomane er mennesker, og en dag var de barn, akkurat som sønnen min. De hadde fremtiden foran seg, og av ulike grunner har de endt opp i et av Europas største markedsplass for hard narkotika. Og ingen bryr seg.

Anonym poster: 257118da79e6170998a62c5ceddd763a

Skrevet

Hvor er -LIKER IKKE- knappen???

Skrevet

Den som er søppel her er deg! Jeg vil gå så langt som å si at jeg virkelig håper at du ikke har barn, og at du ikke burde hatt livets rett! Blir så forbanna sint av at du kan sitte å si slikt om mennesker som er langt nede og som har en sykdom! Du har ikke peiling på hva du prater om, og du har gått glipp av mange fantastisk mennesker og mange tragiske historier ved å ha disse forferdelig holdningene. Hilsen en som jobber med narkomane til daglig, og som er utrolig glad i disse menneskene som har vært veldig uheldige!

Å jeg gjentar DU er SØPPEL og lavest av de lave her i samfunnet.

Anonym poster: 01a42d3763a55433189c2600b4078c25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...