Anonym bruker Skrevet 23. november 2012 #1 Skrevet 23. november 2012 Dere med dårlig råd som gruer dere til jul. Kjøper dere gaver til alle eller er familien forståelsesfulle ang deres økonomi? Har dere ikke mulighet til å spare i løpet av året hvis dere ver at desember er vanskelig? Dette er kun et spørsmål, ikke meningen å være frekk (vet at mange kommer til å tolke det som et krasst spørsmål, fordi ingen skjønner at det ikke er bare bare å uttrykke medfølelse med tekst) Så beklager på forhånd, jeg lirer virkelig bare. Har familie med dårlig råd og vi gjør slik at jula blir svært enkel for dem Anonym poster: cb16e09b0177a800e1992554265e7609
Anonym bruker Skrevet 23. november 2012 #2 Skrevet 23. november 2012 Jeg har ikke mulighet til å spare noe i løpet av året. Har ikke kontakt med familien, så jeg slipper i hvert fall gaver der. Har noen venner som jeg gjerne skulle gitt gaver til, i hvert fall barna deres, men de vet hvordan økonomien min er, så de sier selv at jeg ikke skal tenke på det. Men moro er det ikke..... :/ Det er viktig å møte forståelse for dette når man er i en uheldig situasjon, så det er bra dere gjør jula enkel for dem. Jeg prøvde i noen år å gi praktiske gaver som gavekort jeg laget selv på barnevakt osv., men ingen har noen gang benyttet seg av det. Det er faktisk verre å takle, føler de ikke vil ta imot fordi de ikke er komfortabel med å ta imot det. Så dermed sluttet jeg med det... Viktig at man kan få beholde en viss form for verdighet ifm julen selv om man ikke kan gjøre det alle andre gjør og forventer... Anonym poster: 4bfc10ac0c669f68e02c4f3e558b438b
Skylander Skrevet 23. november 2012 #3 Skrevet 23. november 2012 Vi har ikke for mye penger, men vi kjøper/lager gaver til alle vi bruker å gi til. Sønnen min får gave til ca. 500 kr + -, tantebarn ca. 70-150 og alle øvrige ca. 50 - 100 kr. I år så tenkte jeg at vi skulle male bilder å gi bort til barnets oldeforeldre, og besteforeldrene får skolebilde. Jeg gir det vi har råd til hver jul, blir ikke det godtatt så er det strengt tatt ikke mitt problem. Da er det mottakerne som bør endre sin holdning.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2012 #4 Skrevet 23. november 2012 Jeg har ikke mulighet til å spare noe i løpet av året. Har ikke kontakt med familien, så jeg slipper i hvert fall gaver der. Har noen venner som jeg gjerne skulle gitt gaver til, i hvert fall barna deres, men de vet hvordan økonomien min er, så de sier selv at jeg ikke skal tenke på det. Men moro er det ikke..... :/ Det er viktig å møte forståelse for dette når man er i en uheldig situasjon, så det er bra dere gjør jula enkel for dem. Jeg prøvde i noen år å gi praktiske gaver som gavekort jeg laget selv på barnevakt osv., men ingen har noen gang benyttet seg av det. Det er faktisk verre å takle, føler de ikke vil ta imot fordi de ikke er komfortabel med å ta imot det. Så dermed sluttet jeg med det... Viktig at man kan få beholde en viss form for verdighet ifm julen selv om man ikke kan gjøre det alle andre gjør og forventer... Anonym poster: 4bfc10ac0c669f68e02c4f3e558b438b Nei det kan ikke være moro :/ Gavekort er jo lurt, synd folk ikke benytter seg av det. Selv får vi gavekort fra svigerinna, hun har ekstremt dårlig råd og gir oss gavekort på 5 barnepass med overnatting i løpet av det nye året Søsteren min gir oss en kake som hun tar med på julaften evt i romjula når vi har julemiddag, veldig koselig Vi forventer ingen gaver pga hun sliter økonomisk. Vi inviterer dem på middager hele jula (eks har vi det på julaften, så er det middag hos mine foreldre første juledag, svigers andre juledag osv). Så blir de invitert såklart. Både for å gjøre ting enklere for dem men også fordi vi vil være samlet i jula Anonym poster: cb16e09b0177a800e1992554265e7609
stearin Skrevet 23. november 2012 #5 Skrevet 23. november 2012 Det finnes dem som ikke har råd til sparing rundt året. Som kanskje prioriterer å betale ned på gjeld fremfor sparing til julen. Eller som rett og slett ikke har råd til å betale mer ned på gjelden heller.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2012 #6 Skrevet 23. november 2012 Vi har ikke for mye penger, men vi kjøper/lager gaver til alle vi bruker å gi til. Sønnen min får gave til ca. 500 kr + -, tantebarn ca. 70-150 og alle øvrige ca. 50 - 100 kr. I år så tenkte jeg at vi skulle male bilder å gi bort til barnets oldeforeldre, og besteforeldrene får skolebilde. Jeg gir det vi har råd til hver jul, blir ikke det godtatt så er det strengt tatt ikke mitt problem. Da er det mottakerne som bør endre sin holdning. Enig! Venninna mi gir meg et bilde av ungene (vanlig 13x15 cm) i en sort enkel ramme til 19.90 fra nille eller europris. Blir like glad hvert år jeg Anonym poster: cb16e09b0177a800e1992554265e7609
Anonym bruker Skrevet 23. november 2012 #7 Skrevet 23. november 2012 Det finnes dem som ikke har råd til sparing rundt året. Som kanskje prioriterer å betale ned på gjeld fremfor sparing til julen. Eller som rett og slett ikke har råd til å betale mer ned på gjelden heller. Fullt klar over det :/ Anonym poster: cb16e09b0177a800e1992554265e7609
Anonym bruker Skrevet 24. november 2012 #8 Skrevet 24. november 2012 Jeg har gruet meg til jul de siste årene, ikke for at jeg har hatt dårlig råd. Noe jeg har hatt. Men fordi vi ikke har noen å feire med. Barna mine storkoser seg jo så jeg har endelig klart å slippe litt. Men de lurer jo på hvorfor vi ikke får besøk eller besøker folk slik alle vennene forteller om. Sånn er det å ha spredt og dårlig sammenknyttet familie dessverre. Ja det var ikke dette du spurte om selvsagt. Men i forhold til det økonomiske, her får besteforeldre og oldeforeldre noe barna har laget og bhg bilde av de, eventuelt et annet fint bilde jeg har tatt selv. Tanter og onkler får en liten hilsen, og noen ganger et bilde eller noe barna har laget. Barnas søskenbarn (mine tantebarn) får gave til 200kr hver både de som er små og de som er voksene og det vil de få til de selv får barn da får barna deres en ting istedenfor. Barnas far får noe barna har laget og et bilde (vi er skilt) Aldri hørt noe om at noen ikke forstår og ikke er glade for det de får ihvertfall. Anonym poster: edc0371a82533b1ac98cca8b82de6004
Cat_Woman Skrevet 24. november 2012 #9 Skrevet 24. november 2012 Gir gaver til alle, men det blir mye selvlaget, bilder i billige rammer osv.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2012 #10 Skrevet 24. november 2012 Jeg har gruet meg til jul de siste årene, ikke for at jeg har hatt dårlig råd. Noe jeg har hatt. Men fordi vi ikke har noen å feire med. Barna mine storkoser seg jo så jeg har endelig klart å slippe litt. Men de lurer jo på hvorfor vi ikke får besøk eller besøker folk slik alle vennene forteller om. Sånn er det å ha spredt og dårlig sammenknyttet familie dessverre. Ja det var ikke dette du spurte om selvsagt. Men i forhold til det økonomiske, her får besteforeldre og oldeforeldre noe barna har laget og bhg bilde av de, eventuelt et annet fint bilde jeg har tatt selv. Tanter og onkler får en liten hilsen, og noen ganger et bilde eller noe barna har laget. Barnas søskenbarn (mine tantebarn) får gave til 200kr hver både de som er små og de som er voksene og det vil de få til de selv får barn da får barna deres en ting istedenfor. Barnas far får noe barna har laget og et bilde (vi er skilt) Aldri hørt noe om at noen ikke forstår og ikke er glade for det de får ihvertfall. Anonym poster: edc0371a82533b1ac98cca8b82de6004 Ang det første avsnittet ditt så vet jeg hva du mener. Har selv spredt familie og lite kontakt med flere av de. Har fått meg en mann med stor sammensveiset familie så har fått tilbake litt av gleden ved jula. Men så lenge ungene koser seg så hadde jeg også bare senket skuldrene i barndommen bestod julaften av meg, søsken og mamma. Herlige minner Selv liker jeg hjemmelagde gaver best. Å vite at folk har lagt både tid og kjærlighet i gaven er bedre for meg enn en duppedings fra kitchen til 1000 kr Anonym poster: cb16e09b0177a800e1992554265e7609
Anonym bruker Skrevet 24. november 2012 #11 Skrevet 24. november 2012 Gir gaver til alle, men det blir mye selvlaget, bilder i billige rammer osv. Veldig koselig Anonym poster: cb16e09b0177a800e1992554265e7609
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå