LillePerlen Skrevet 23. november 2012 #1 Skrevet 23. november 2012 Hva ville dere valgt 80% lønn og vært lengre Hjemme eller 100% og tidligere ut i jobb Evt spart Penger for å være lengre hjemme ? Hvor mange mnd kan man egentlig være Hjemme med de ulike permisjonene?
NoraLill82 Skrevet 24. november 2012 #2 Skrevet 24. november 2012 Hei du! Se svaret mitt i denne tråden: http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/143992225-mammapermveldig-usikker-v%c3%a6r-snill-og-se-hit/#entry144753621 kanskje kommer du litt nærmere en avgjørelse. Husk at dere får mer lønn TOTALT ved å velge 100% dekning. Og at alle arbeidstakere gjennom arbeidsmiljøloven har rett til å ta ulønnet permisjon i direkte forlengelse av foreldrepengeperioden fram til barnet er 3 år.
NoraLill82 Skrevet 24. november 2012 #3 Skrevet 24. november 2012 Lengde på permisjon: med 100% dekning kan du være hjemme totalt 32 uker etter fødsel (hvis du som mor tar all fellespermisjonen), det tilsvarer ca 7,5 mnd. Med 80% dekning kan du være hjemme totalt 42 uker, ca 10 mnd. Men som sagt, hvis økonomi er viktig kan du få like lang permisjon med maks utbetaling ved å ta 10 uker permisjon uten lønn. Da må man ha selvdisiplin til å sette av penger
Ane Elise Skrevet 24. november 2012 #4 Skrevet 24. november 2012 Og du må også være obs på at dersom dere velger 100% permisjon og så 10 uker permisjon UTEN lønn i ettertid, så vil dere ikke få sykepenger dersom det skjer noe med dere HVIS dere ikke har jobbet i 4 uker sammenhengenes. Jeg personlig vil ikke satser på det, for man vet aldri hva som skjer med en, men folk må kunne selv velge hva dem gjøre. Det beste løsning i mine øyner for dem som ikke har råd til å ta 80% permisjon, er 100% permisjon og så 10 uker ferie med lønn (5 uker det året du tar mammaperm og året etter), evt dersom noen av dere har avspaseringskvote til goder, er det bare å benytte det Du får lykke til!
håpefull<3 Skrevet 24. november 2012 #5 Skrevet 24. november 2012 Og du må også være obs på at dersom dere velger 100% permisjon og så 10 uker permisjon UTEN lønn i ettertid, så vil dere ikke få sykepenger dersom det skjer noe med dere HVIS dere ikke har jobbet i 4 uker sammenhengenes. Jeg personlig vil ikke satser på det, for man vet aldri hva som skjer med en, men folk må kunne selv velge hva dem gjøre. Det beste løsning i mine øyner for dem som ikke har råd til å ta 80% permisjon, er 100% permisjon og så 10 uker ferie med lønn (5 uker det året du tar mammaperm og året etter), evt dersom noen av dere har avspaseringskvote til goder, er det bare å benytte det Du får lykke til! Jeg tenker å ta 80 %, mannen er enig i dette. Ønsker lengst mulig permisjon. Kan jeg ta 5 uker ferie i 2013 og 5 uker i 2014 (perm varer til januar 2014), FØR pappapermisjonen starter? Ønsker å ta ut mest mulig før pappaen tar 12 uker (det passer best for oss mtp pappaens jobb).
Ane Elise Skrevet 24. november 2012 #6 Skrevet 24. november 2012 Og du må også være obs på at dersom dere velger 100% permisjon og så 10 uker permisjon UTEN lønn i ettertid, så vil dere ikke få sykepenger dersom det skjer noe med dere HVIS dere ikke har jobbet i 4 uker sammenhengenes. Jeg personlig vil ikke satser på det, for man vet aldri hva som skjer med en, men folk må kunne selv velge hva dem gjøre. Det beste løsning i mine øyner for dem som ikke har råd til å ta 80% permisjon, er 100% permisjon og så 10 uker ferie med lønn (5 uker det året du tar mammaperm og året etter), evt dersom noen av dere har avspaseringskvote til goder, er det bare å benytte det Du får lykke til! Jeg tenker å ta 80 %, mannen er enig i dette. Ønsker lengst mulig permisjon. Kan jeg ta 5 uker ferie i 2013 og 5 uker i 2014 (perm varer til januar 2014), FØR pappapermisjonen starter? Ønsker å ta ut mest mulig før pappaen tar 12 uker (det passer best for oss mtp pappaens jobb). Ja, det er ingen problemer at du tar 5 uker ferie i 2013 og så 5 uker i 2014 i januar 2014 Du må bare være obs på at da har du benyttet alle ferie dager i 2014 til mammaperm. Du må vente helt til 2015 før du har opparbeideIt deg nye 5 uker. Har du brukt opp årets ferie dager? Hvis ikke spar dem opp til utvidelse av mammaperm sånn at du får noe ferie dager i lag med familien din sommer 2014. Jeg tok nettopp en g-test og det viser seg at jeg er gravid Vi kommer også til å velge 80% permisjon. For vi ønsker også å være mest mulig hjemme med nurket For den tida flyr altfor fort avgårde!!
håpefull<3 Skrevet 24. november 2012 #7 Skrevet 24. november 2012 Har brukt opp årets ferie ja, før jeg testet positivt ja da vet jeg at jeg ikke har krav på ferie før 2015, men tenkte ta et par uker ulønnet ferie med familien sommeren 2014 (har gjort dette før og det er ikkke noe problem for arbeidsgiver). Gatulerer så mye !!
Ane Elise Skrevet 24. november 2012 #8 Skrevet 24. november 2012 Ja, det er jo en god løsning Jeg har heldigvis en del avspaseringstimer til goder som jeg har tenkt å bruke under mammaperm. Den tida kommer til å fly altfor fort avgårde. Takk takk du, er fortsatt i lykkerus. Min kjære vet ingenting om dette enda. Gleder meg til å fortelle han det senere i kveld når nurket har lagt seg.
håpefull<3 Skrevet 24. november 2012 #9 Skrevet 24. november 2012 Ja regner med det. Dette blir vår første Åh du har en fra før? Hvor gammel? Blir nok gøy å fortelle han nyheten
Ane Elise Skrevet 24. november 2012 #10 Skrevet 24. november 2012 Ååååå, da er dere i ekstra gledensrus Vet hvordan dere har det, for det er ikke så veldig lenge siden vi var i samme situasjon. Sist gang tok det oss 6pp før jeg ble gravid, denne gangen 4pp Nurket vårt er forøvrig 2 år nå. Siden vi har en sønn fra før av, merker jeg at jeg har mye mer avslappende forhold til prøve periode enn sist gang :)
håpefull<3 Skrevet 24. november 2012 #11 Skrevet 24. november 2012 Ja det er vi absolutt Har vært gravid en del ganger nå, men det er først denne gangen det ser ut til å gå bra, så krysser fortsatt fingrene Så kan vel si vi har prøvd i nesten 2 år med full klaff 5-6 ganger, men har til nå ikke kommet helt i mål. Så satser på det denne gangen, motet er på topp til tross ;D Åh, han er to ja Da blir det jo veldig stas med en til, for gutten deres også
håpefull<3 Skrevet 24. november 2012 #12 Skrevet 24. november 2012 Innså akkurat at vi virkelig sporet av og kuppet denne tråden, beklager :/ Men holder den for så vidt oppe Håper du får flere svar på det du spurte om HI
Frufluffy Skrevet 24. november 2012 #13 Skrevet 24. november 2012 Et par kommentarer. Om du velger å ta ferie rett etter mammapermen og før pappapermen om han skal ha på slutten så vær nøye med å varsle nav om denne utsettelsen/ferien for far skal egentlig ta ut permisjonen umiddelbart etter mor. Det er ikke noe problem så lenge dere varsler Husk også at det kun er 4 uker og 1 dag lovbestemt ferie i norge og det er denne ferien du har krav på når du har foreldrepermisjon. Om det er arbeidsgiver som betaler ut foreldrepengene så pleier de å være mer fleksible enn det nav er. for å være på den sikre siden så har jeg funnet ut at jeg putter ferien inni permen(ikke avlsutter med ferie) dette fordi nav ikke kunne garantere at jeg da hadde opparbeidet meg rett til sykepenger . Jeg kommer uansett denne gangen til å velge 100% utbetaling for det gir best utbetaling. Det er viktig å huske at jo høyere lønn far har(i forhold til mor ) jo mer tjener man på å velge 100%
håpefull<3 Skrevet 24. november 2012 #14 Skrevet 24. november 2012 Et par kommentarer. Om du velger å ta ferie rett etter mammapermen og før pappapermen om han skal ha på slutten så vær nøye med å varsle nav om denne utsettelsen/ferien for far skal egentlig ta ut permisjonen umiddelbart etter mor. Det er ikke noe problem så lenge dere varsler Husk også at det kun er 4 uker og 1 dag lovbestemt ferie i norge og det er denne ferien du har krav på når du har foreldrepermisjon. Om det er arbeidsgiver som betaler ut foreldrepengene så pleier de å være mer fleksible enn det nav er. for å være på den sikre siden så har jeg funnet ut at jeg putter ferien inni permen(ikke avlsutter med ferie) dette fordi nav ikke kunne garantere at jeg da hadde opparbeidet meg rett til sykepenger . Jeg kommer uansett denne gangen til å velge 100% utbetaling for det gir best utbetaling. Det er viktig å huske at jo høyere lønn far har(i forhold til mor ) jo mer tjener man på å velge 100% Takk for tips! Da tar jeg heller ferie først og avslutter med perm 4 uker + 1 dag ja, notert
LillePerlen Skrevet 24. november 2012 Forfatter #15 Skrevet 24. november 2012 Takk for mange gode tilbakemeldinger! Om vi får ett barn på nyåret 2014 så kan jeg Ta sommerferien det året og flytte til 2015 når permisjonen er ferdig siden jeg er i perm Når ferien er i 2014. ? Det må avtales med arbeidsgiver på forhånd?
Frufluffy Skrevet 24. november 2012 #16 Skrevet 24. november 2012 Takk for mange gode tilbakemeldinger! Om vi får ett barn på nyåret 2014 så kan jeg Ta sommerferien det året og flytte til 2015 når permisjonen er ferdig siden jeg er i perm Når ferien er i 2014. ? Det må avtales med arbeidsgiver på forhånd? Ta 2014 ferien i 2014 innimellom permen og så kan du vurdere om du tar ut 2015 ferien i permisjonen i 2015 Ferien i uke 2014 skal brukes i 2014 (du kan ev overføre2 uker til 2015) Om det er arbeidsgiver som utbetaler foreldrepengene dine er det som regel litt mer fleksibelt, men snakk med arbeidsgiver om hva som er praksis der så du ikke mister noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå