Gå til innhold

Blir barna deres kvalme av antibiotika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsta på 19 mnd fikk Apocillin mot halsbetennelse i går, men vi byttet til Imacillin i dag da hun ikke taklet smaken på Apocillin.

Men, ved middagen i dag kastet hun plutselig opp. En god stund etter hun fikk medisin.

Er det sansynlig at hun kastet opp av antibiotikaen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke barn, saa kan ikke uttale meg om dét. Men jeg selv blir alltid kvalm av antibiotika (innen en halvtime), uansett merke og dose. Jeg har funnet ut at det hjelper aa spise bittelitt (ikke banan eller meieriprodukter), saa vente 10-15 minutter, og saa ta antibiotikaen. Blir fortsatt litt kvalm, men ikke noe allverden, og det gaar fortere over. Kanskje verdt et forsoek ihvertfall..? :)

Skrevet

Ok, takk for svar. Huff, og dette skal hun gå på i 10 dager...

Skrevet

Stakkars liten... Men halsbetennelse er jo ikke noe godt det heller, saa maa man, saa maa man dessverre... Haaper hvertfall halsen blir bedre fort, saa hun slipper dobbelt opp! God bedring til vesla :)

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Jeg blir super kvalm og kan ikke bruke apoccilin.

Lille lever jo omtrent på antibiotika så hun begynner å takle det greit nå stakkras.

Hun får ulik hver gang for å ikke bli resistens. Den forrige smakte best den smakte faktisk jordbær, men igjen den var svak så hun ble ikke frisk da :/

Hun må ha magen relativt full med mat for ikke å kaste opp. Slik er jeg også. Veldig sterkt vet du.

Så siden din sliter litt med maten gi det hun ønsker 15 min før så gi medisin. Da rekker det å komme ned i magen, men samtidig rekker det ikke å forsvinne igjen :)

Skrevet

Mizfit: Takk for det :-)

Juliea: Mener du å gi henne mat, også gi medisin 15 min etter mat? Hun har jo alltid hatt lett for å spy da så.

Har jenta di ofte infeksjoner?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Mi går på antibiotika nå, fikk flytende Ery-Max, og hun blir litt trøtt, men har ikke vært dårlig eller kastet opp.

Om hun reagerer så kan dere kanskje prøve et annet merke? Om det er mulig

Skrevet

Hun fikk først Apocillin, men den taklet hun ikke, også måtte hun ha noe så innmari mye av den. Så byttet til Imacillin i dag. Trenger mye mindre av den.

Så før hun spydde under middagen hadde hun fått morgendose med Apocillin og midt på dagen dose med Imacillin.

Får prøve å gi rett i etterkant av måltidene i mårra. Er jo mulig hun blir kvalm uansett da, stakkar.

Skrevet

Tar jeg antibiotika tar jeg den på full mage og med Idoform.

Anonym poster: 0ab206445f1833774c562eeb02ebb336

Skrevet

Apocillin har som bivirkning at den gir kvalme og oppkast. Gi den samtidig med maten så skal det bli bedre! Hvis ikke må du bare troppe opp på kontoret og si at minsta bare kaster opp penicillinen.

Hilsen apotektekniker.

Skrevet

Jeg ser nå at dere byttet til Imacillin, men det gjelder også denne. Kvalme og oppkast som bivirkning. Hun kan jo ikke drive å kaste opp hele tiden stakkars, så om det fortsetter ville jeg prøvd å bytte antibiotika enda en gang.

Skrevet

Ja, så at det var det som bivirkning på Imacillin og. Er det noen som ikke har det som bivirkning?

Skrevet

Det som er litt vanskelig, er at hun spiser jo nesten ikke, så å få gitt den på full mage er vrient :-(

Skrevet

Dessverre har de fleste som bivirkning at de KAN gi kvalme og oppkast, men penicillin er blandt verstingene. Både Apocillin og Imacillin er penicillin.

Azitromax er kanskje littegrann bedre. Men den gis så sjeldent som mulig for å liksom "ha noe i bakhånd" hvis det viser seg at man blir resistent(bakteriene) mot penicillin og andre antibiotika.

Klacid er en antibiotika som er spesielt egnet for streptokokk bakterier i halsen. Og det er vel derfor dere har fått antibiotika. Pga streptokokker. Klacid har ikke så ille dosering heller.

2,5 ml

2 ganger daglig. Ca. Kommer litt an på vekt. Så jeg ville nok tatt en telefon til legekontoret i morgen om hun fortsetter å kaste opp og være kvalm.

Skrevet

Ok. Ja, kvalme/oppkast er vel noe som er ganske vanlig med mange medisiner.

Skal se ann dagen i mårra, og om det blir for ille så får vi høre med legevakta om å bytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...