Gå til innhold

Trenger tips til å redde julaften.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor bestemte vi oss for å feire jul her hjemme, kun jeg og kjæresten og de 3 barna. Var gravid og sliten da vi snakket om det, og nå vil minsta være 5 mnd til jul...

Anyway, jeg gledet meg masse til å feire her hjemme, kun oss 5!

Men så ville kjæresten invitere foreldrene sine... jeg godtok det, men så ville søsteren til kjæresten min ha oss alle hos dem, siden de har mer plass osv... så vi er invitert dit alle 5...

Her er grunnene til at jeg IKKE vil:

Barna i huset der tror ikke på julenissen som de sier, så der er det ikke julenisse... noe barna mine så sårt gleder seg til!

Det er kun jeg som har førerkort, dvs si at kjæresten vil ta seg en øl eller to til maten. Greit nok, men det kunne jeg tenkt meg også. (Noe jeg kunne gjort hadde vi vært her hjemme)

De spiser middag kl 18, minsta legges for kvelden kl 19. Må da legge henne der. Eldste er A-menneske delux, så innen kl 22 er han stuptrøtt, så må legges. De sa de eldste kunne overnatte der, men ingen av dem vil.

Da må vi dra derifra kl 22, stresse ute i kulden med å fylle opp bilen med gavene vi allerede drasset inn dit.

Kommer hjem, og må legge barna i en fei, som allerde har sovnet i bilen.

Kvelden er da snart over, så blir ikke mye kosetid til overs...

Så er dagen over!!

Så stressende, og unødvendig!!

Jeg skal ta d opp med kjæresten i kveld, men han kommer ikke til å se på det på samme måte, alt ordner seg i hans øyne... noe jeg VET det ikke gjør...

HUFF!!!! Håper han er såpass at han faktisk skjønner at dette blir stress...

For å legge til, så skal vi til moren min på lillejulaften også, og så tilbake dit på middag 2. juledag. 1. dag skal vi til foreldrene til kjæresten hans på middag...

Nok stress spør du meg...

Anonym poster: ad66b54d8bc5360304386beedb8d99f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde takket pent nei og sagt det blir for my styr, en dag hjemme og en dag borte.

Skrevet

Da ville jeg hatt det hjemme hos oss med julenisse.

Dere klarer vel å snike inn noen stoler til svogeren, svigerinnen din og barna?

Jeg mener at de med yngst barn (5 mnd er vel den yngste) evt gravide, eller de som er dårlige til bens skal få skrike høyest om hvor de vil feire.

Skrevet

Det er ikke noe i veien for at man insisterer på å ha juleaften hjemme når man har små barn. MEN jeg mener besteforeldre bør få lov til å være med!

Hvis dere skal til noen andre - still krav til hva mannen skal ordne og snakk med de som skal holde det i forhold til tidspunkt osv.

Skrevet

Tror jeg hadde takket nei... Men kan dere ikke overnatte der alle sammen da?

Skrevet

Hadde sagt nei. Argumentet ditt er ganske klart: det blir for mye styr og for mye organisering til at det blir koselig og hyggelig.

Anonym poster: 9e0e281c794c32c9b61789a4883a3434

Skrevet

Men da feirer dere vel hjemme?

Du må jo bare være ærlig mot mannen din.

For det første var det det dere hadde avtalt allerede for lenge siden, dessuten er det det som passer dere best.

Vi skal også feire hjemme.

Deilig å slippe å dra med seg ting rundt i gårdene, og deilig å kunne ta seg en likør til kaffen denne ene kvelden.

Og kjempedigg å kunne legge ungene i seng når de blir trøtte, uten å måtte pakke alt mulig i bilen, og avslutte kvelden så tidlig.

Jeg gleder meg nesten like mye til å sitte i et julepyntet hus etter at ungene er lagt, med noe godt å drikke og rolig musikk i huset, sammen med besteforeldrene og den ene tanten :)

Og så blir det deilig med bare våre to barn på julekvelden :)

Skrevet

Synes du skal ha det hjemme slik dere har planlagt jeg :-).

Skrevet

Hvor langt unna bør svigerinnen din?Relevant om det er 20minutter eller 5 timer.

Jeg ville sett løsninger heller enn problemer:

Mannen din overrasker alle ved å være julenisse.

Dere ber om at middagen er kl 17.

Barna tåler en kveld i året å sovne borte og bli bært sovende i bilen.

Og du slipper å lage mat!

Anonym poster: 1f632439bd86d4033dab3a1e009e6a64

Skrevet

Helt greit å ønske å være hjemme, men da er det selvsagt at dere må invitere besteforeldre til dere. De skal ikke sitte hjemme alene på julaften.

Skrevet

Siden dere skal være sammen med din og hans familie på andre dager i julen må det da være helt greit å ville være hjemme på julaften!

Jeg syntes jo det burde være greit uansett, men da kan de i alle fall ikke argumentere med at dere ikke får feiret jul sammen.

Vi er alene julaften og sammen med familie og svigerfamilie de andre dagene. Det er så utrolig koselig å bare være oss og barna og legge opp dagen akkurat som det passer for oss. Anbefales!

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Hvor langt unna bør svigerinnen din?Relevant om det er 20minutter eller 5 timer.

Jeg ville sett løsninger heller enn problemer:

Mannen din overrasker alle ved å være julenisse.

Dere ber om at middagen er kl 17.

Barna tåler en kveld i året å sovne borte og bli bært sovende i bilen.

Og du slipper å lage mat!

Anonym poster: 1f632439bd86d4033dab3a1e009e6a64

Å lage mat er jo en del av kosen :)

Jeg ville holdte meg hjemme. Ta deg en lang og god prat med kjæresten din, så finner dere ut av det :)

Skrevet

Ja..... :) Jeg har vært på farten siste 7 årene hver julaften, og er rett og slett dritlei!!

Problemet er jo om kjæresten min vil se d på samme måte... ;)

Skjønner at han ønsker å feire med familie, men jeg orker rett og slett ikke en slik kveld. Det er kun stress fra begynnelse til slutt!

Vi har plass nok til både svigers og svigerinne med familie, men de bruker vel bare unnskyldningen om bedre plass for å få ha det hos seg selv.. Her hadde de vært velkommene, planen var jo at vi skulle være her med svigers, men så ville svigerinna mi også ha foreldrene sine hos seg også, derfor ble alle bedt dit.

Så sånn sett var jo vi først ute...

Får snakke ut om mine synspunkt når kjæresten kommer hjem fra trening tror jeg :)

Takk for alle svar!

Skrevet

jeg hadde takket nei :) mye mer koselig med jul hjemme i fred og ro uten masse stress :)

Skrevet

Svigers ville ikke vært alene altså, bare for å understreke det! De var jo invitert hit, bare hyggelig det :) Men så ville svigerinna mi også ha dem hos seg, så derfor ble alle invitert dit istedet...

Noe jeg rett og slett ikke orker ;)

Skrevet

Synes det høres veldig stress ut, ville tatt det hjemme. Heller invitere dem til dere om det er nødvendig, men vi skal feire jul her hjemme, synes det er deilig å ku ha oss selv å ta hensyn til og ha akkurat våre egne tradisjoner.

Skrevet

Da feirer dere hjemme som planlagt!

Vi har det som fast regel hode oss - vi feirer hjemme hos oss selv. Alle er hjertelig velkommen, de som kommer kommer og de som ikke kommer ser vi en annen dag.

Året har 365 dager, det er plenty med tid til å være sammen andre dager enn julaften. Det blir bare trist om den dagen som skal være så koselig ender med å bare bli stress!

Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme, noe vi pleier å være. Vi har ungene annenhver jul, så de julen de er her ønsker vi å ha mest mulig ro den dagen. Det skjer så mye den dagen, så jeg orker ikke det stresset med frerm og tilbeke, unger som blir slitene og må legges før alt starter nesten.

I forfjor spiste vi middag hos min søster, åpnet noen få gaver fra de der før vi dro hjem for å kose oss med pakker i ro og fred. Det var veldig hyggelig, men i år har ungene sagt de bare vil være hjemme. De ble slitene, og tok kvelden tidlig. Så her har vi sagt til familie at det bare er å komme de som vil, dørene er åpene.

Her syns både meg og min mann ikke noe om å pakke bilden full av unr og pakker julaften, for å pakke den ned igjen etter noen timer. Hyggelig å feire med familien, men med unger og litt reisevei ødlegger et så mye av dagen. Blir mer stress enn kos.

Så syns du skal si det som det er. Når han også sa seg eneig i å være hjemme så må han holde seg til det også. At det kommer flere til dere, må igrunn også være greit for deg da møtes dee litt på halveien om han egentlig vil feire jul med familie. Men da er du hjemme hos deg selv, kan bestemme når dere skal servere middag slik at dere får mest mulig tid mens barna er våkene, og dere slipper alt styret når dee har små barn.

Anonym poster: 8f33033bfd63f5ce68ad284780aedaf7

Skrevet

Helt greit å reise bort på julaften før man får barn, og kanskje med ett etter to barn, men når du etterhvert får tre og fire barn blir det virkelig bare stress..

Vi er hjemme, alle er velkommen til oss.

Anonym poster: af290f14ac0d149a6c745732660ab70a

Skrevet

Stress i julen er noe herk, det vet jeg alt om siden vi bor langt unna fam og når vi kommer sammen i jul eller annen tid i året så er det aldrig nokk tid til alt man vill og man stresser hit og dit og barna blir sur!! og man selv blir sliten og uopplagt,

Jeg syns virkelig du skal fortelle samboeren din akkurat hvordan du føler det og t dere skal bort resten av jula og at din svigerinne med fam er velkommen til dere så lenge de tror på julenissen for en kveld :)

Lykke til, håper det ordner seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...