Gå til innhold

Slankeoperert og gravid??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere enn meg som enten er eller har vært det??

Hvordan gikk svangerskapet for dere og fikk dere ekstra oppfølging av noe slag?

Jeg er 13+5 og ble operert for litt over 1 år siden. Nådde målvekt før jeg ble gravid.

Sliter med mye kvalme og blir dårlig uansett hva jeg spiser. Det sitter i lenge siden jeg ikke kan kaste opp så er gjerne fremdeles uvel når neste måltid skal spises. Da er det ikke helt enkelt åmfå i seg nok drikke i tillegg!!

Lurer også på om jeg burde fått en del ekstra ultralyder bare for å forsikre meg om at babyen får i seg nok? Eller er ikke dette en risiko?

Så langt har jeg bare fått time til den ordinære ul som skal tas 19 desember, men er veldig usikker på om dette er betryggende nok i om med at jeg føler jeg får i meg for lite mat selv om jeg prøver virkelig hardt!!! Har gått ned 6.5 kg så langt i svangerskapet og det har enda ikke snudd slik at vekten øker igjen.....

Håper noen har erfaringer eller innspill :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Jeg er operert å gravid :) Jeg har fått ekstra oppfølging hos ernæringsfysiolog som jeg skal gå til jevnlig de siste mnd. :) Skal og ha to ekstra ultralyder etter uke 30. Du burde snakke med de om det når du skal på den ordinære ultralyden, hvis du er bekymret så får du sikkert ekstra oppfølging :) Jeg er 20 uker nå, var og myyye dårlig frem til uke 16, da snudde det nesten over natta, nå går det veldig veldig fint :)

Gikk og ned noen kg i begynnelsen når jeg var så dårlig. Men nå har jeg gått opp 1 kg :) Både lege,jordmor og ernæringsfysiolog har sagt man skal ikke tenke så mye på den vekta.

Ernæringsfysiologen sa at hun trodde jeg kunne forvente å bare gå opp noen få kg for så å gå ned de siste etterpå (hadde ca 5 kg igjen jeg ville ned da jeg ble gravid) :)

Håper at formen din snur snart å du kan begynne å kose deg med svangerskapet. Å er du bekymret så snakk med legen din så får du nok all den hjelp og oppfølging du trenger :)

Skrevet

Hei, jeg er 7+4, ble operert for 3,5 år siden. Jeg har også kostregulert diabetes, så er litt xtra for det også... Men... Jeg skal til ul hver 14 dag, etter ordinær ul. I uke 18... Fordi det er en stor fare for at barnet ikke vokser som. det skal... Vi opererte har klarer ikke å få i oss nok proteiner og vitaminer i et svangerskap, ved å spise normalt, som andre gravide... Syns at dere skal ta kontakt dær dere ble operert, og snakke med dem... Ei anna jeg kjener hadde il 1 gang i månden... Babyen hennes vokste ikke som den skulle. Og hun måtte begynne å spise proteiner, slik om rett etter operasjonen, og da vokste babyen.....hun måtte også ta b12 1 gang i månden...

Skrevet

Tusen takk for svar begge to :-)

Skal høre når jeg tar ordinær ul om jeg bør ta fler. Legen min mente det ikke burde være noe problem med babyens vekst, men vil ha uttalelse fra flere!!

Er litt vanskelig for meg å kontakte fagpersonell der jeg ble operert. Jeg reiste med et norskt firma ned til riga og ble operert der :-) orket rett og slett ikke 5 års venting her hjemme :-)

Var hos legen igjen i dag og ble sykemeldt frem til jul. Blodtrykk var veldig lavt så fullt fokus videre på mat og drikke......

Skrevet

Her har iallefall babyen vokst normalt frem til nå :) Skal tilbake om seks uker for ny ultralyd :)

Jeg tar masse vitaminer hver dag å jevnlige prøver, går til kostholdsveileder på sykehuset (ikke der jeg ble operert da jeg og gjorde det privat på gjøvik) å det er der jeg har fått beskjed om hva slags kosttilskudd jeg må ta nå :)

Synd å høre du ikke føler deg noe bra Madam Mim. Håper det snur snart. ikke bare å få i seg alt mulig heller om man er dårlig i formen.

Skrevet

Nå finnes det ulike slanke operasjoner. Og hvilken type du har gjort vil nok ha betydning på hvordan oppfølging du får. Har du fjernet/koblet vekk deler av magesekk og evt tarm, vil nok bety at du bør følges opp mere. Men har du feks "kun" Gastric banding så ville jeg tru at du trenger mindre oppfølging.

Skrevet

Jeg tok gastric bypass, altså den som er mest omfattende!!

Prøver iherdig å få i meg nok mat og drikke nå, men er jo ikke lett når jeg blir uvell av ca halvparten av den mengde mat jeg frem til nå har spist!!

Håper kvalmen gir seg snart så jeg i det minste ikke sliter med maten. Blodtrykket slet jeg med i forrige svangerskap også, før jeg opererte, så regner ikke med at det bedrer seg før babyen er ute :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...