Gå til innhold

Barn som ikke kan uttale l og r riktig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det riktig å begynne å vurdere logoped?

Barnet vårt er 4,5 år og har vansker med dette, men han er langt utvilket språklig ellers. Barnehagen mener det er for tidlig, men jeg er redd han ikke vil greie å si r som voksen. Men så vil jeg jo ikke at han skal føle seg annerledes og "rar" pga uttalevansker heller For jeg tror kanskje de andre barna i barnehagen påpeker dette innimellom. Og så har jeg samtidig sett artikler på nett der logopeder uttaler seg om at mange barn ikke greier dette før de er 7-8 år gamle. Hvem skal jeg stole på?

Anonym poster: dafbd9fd201f2d4b58ca1e4447a036c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En i barnehagen til sønnen min går til logoped, han er 5år. Jeg har ikke snakket mye med han, men sånn jeg hører det er det stort sett r han har problemer med.

Anonym poster: 25f9afd81edacac11765703023b1491e

Skrevet

Jeg ville bedt bhg søke om lavterskeltilbud.

Skrevet

Jeg er spes.ped og jobber med språk i barnehager.

L-lyden trener vi på der, når barnet er rundt 5 år. R-lyden er ikke noe stress før i skolealder, når de er 7-8 år, så den har jeg aldri jobbet med.

Hvis barnehagen ikke er villig til å jobbe med dette, kan du forsiktig begynne å trene sammen med barnet på munnmotorikk og på ha tunga oppe bak tennene for å lage l-lyden (l blir kanskje erstattet med j? og da er tunga nede i munnen).

Man skal være forsiktig med å trene for mye på dette hjemme, da du kan legge et stort press på barnet, men å leke med å lage lyder som ja-ja-ja-ja (med tunga tydelig nede i munnen) og la-la-la-la(med tunga oppe), litt munnmotorikkøvelser og lytteleker, bare for å øke bevisstheten kan gjøres mer som lek enn som trening. Speil kan være nyttig, men igjen - ikke lag for mye styr rundt det.

Anonym poster: 0f3d0b983a4ff1044c8d1e5f31f4d7a5

Skrevet

Helt normalt å ikke ha R før man er 7 år gammel. I barnehagen jeg jobber har vi lystbetonte spillgrupper hvis det er flere som mangler noen bokstaver, men ikke noe mer enn det. Hvis barnet bruker språket riktig, har bra setningsoppbygging og begrepsforståelse så setter man ikke i gang tiltak på så små barn pga at de mangler en lyd eller to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...