Gå til innhold

Teenageboss


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sikkert vært diskutert her før, men jeg blir helt sjokkert over hvor bortskjemte enkelte foreldre gjør barna sine! "Vi kaller henne for pengesluket", la vær å gi henne alt hun vil da, så er hun jo ikke noe pengesluk! Det er INGEN tenåringer som MÅ ha for eksempel sko til 1600kr! Det er jo de som bestemmer hva hun skal få penger til, så de kan skylde seg selv!

 

Anonym poster: ec24720cd8622cf25098588b87476ecb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tenåring selv? Husker du hvordan det var når alle hadde Levi's 502, men ikke du? Jeg har bestemt meg for at mine barn skal slippe den "skammen". Og når man er fjortiss og usikker på seg selv, så hjelper det å vite at man har de rette klærne.

 

Men det betyr ikke at de får uhemmet med penger. Men et par sko koster fort 1000-1500, det gjør da vitterligen mine også. Er jeg mer kvalifisert til å ha dyre sko?

Skrevet

Jeg synes det er ganske uhørt hvor mye penger en del av de voksne bruker på seg selv også. Det er ikke bare tenåringene som er pengesluk rundt omkring.

 

Anonym poster: a5499b36c830bc2955732c82da7c7ec5

Skrevet

Jeg er litt for at det går an å gjøre seg fortjent til mer penger enn man får i lommepenger ved å gjøre små jobber i huset o.l. Jeg kommer IKKE til å lesse penger og merkevarer over på barna mine sånn uten videre, men jeg er enig med Lektor Doppler i at det er vikttig å ikke "falle utenfor" så man blir stemplet som nettopp det. Derfor tenker jeg at et samarbeid i så måte må være en grei løsning, at ungdommen faktisk lærer litt om verdien av en krone, og samtidig får muligheten til å kjøpe seg merkeklær o.l. som de føler at de trenger.

 

Så jo selv at "pengesluket" lærte en lekse om hva det koster å ha en familie, og ikke minst lærte foreldrene at det går an å spare noen kroner i mnd ;)

Skrevet

Min datter har ikke Levi's 502, hun har heller ikke UGGS for flere tusen og hun har såvisst ikke Canada Goose til kr. 6 000,- for å passe inn i gjengen! Jenta er likevel populær, sosial intelligent og intellektuell. En av de flinkeste i klassen og skiller seg ut ved å være seg selv i knæsj gule bukser! ;)

 

Digger henne, jeg hadde ikke tort noe sånt selv! :)

Skrevet

Har du tenåring selv? Husker du hvordan det var når alle hadde Levi's 502, men ikke du? Jeg har bestemt meg for at mine barn skal slippe den "skammen". Og når man er fjortiss og usikker på seg selv, så hjelper det å vite at man har de rette klærne.

 

Men det betyr ikke at de får uhemmet med penger. Men et par sko koster fort 1000-1500, det gjør da vitterligen mine også. Er jeg mer kvalifisert til å ha dyre sko?

 

"Skammen"??? Hva med de som faktisk ikke har råd til å gi barna merkeklær, er det en skam? Tror du at en usikker fjortiss blir mer sikker på seg selv når de får klær som er "in"?

De skal bli selvstendige en gang, og det er ikke gitt at de får god lønn, og da er det veldig greit å ha lært litt om pengebruk og at de ikke bare får det de har lyst på, sånn som jenta i teenageboss fikk. Nå lærte jo jenta (og foreldrene forsåvidt) noe av dette, men ikke alle tenåringer får delta på teenageboss..

 

Anonym poster: ec24720cd8622cf25098588b87476ecb

Skrevet

Har du tenåring selv? Husker du hvordan det var når alle hadde Levi's 502, men ikke du? Jeg har bestemt meg for at mine barn skal slippe den "skammen". Og når man er fjortiss og usikker på seg selv, så hjelper det å vite at man har de rette klærne.

 

Men det betyr ikke at de får uhemmet med penger. Men et par sko koster fort 1000-1500, det gjør da vitterligen mine også. Er jeg mer kvalifisert til å ha dyre sko?

 

Jeg husker godt hvordan det var å være tenåring og ikke ha den samme buksa som alle andre. Da fikk jeg beskjed om å spare ukelønna mi til jeg fikk råd til den selv, og da ble det plutselig ikke såå viktig lenger når jeg måtte spare i månedsvis, hehe. Jeg syns det var kjipt da, men jeg tror ikke jeg har hatt vondt av denne erfaringen. Jeg er veldig fornuftig med penger som voksen, kanskje fordi jeg ikke ble så bortskjemt?

Skrevet

Jeg er helt enig i at det i disse sakene er foreldrenes feil at de får kravstore barn. Vi har alltid gitt gutten vår penger til ting han trenger, men da en sum som vi mener er nødvendig/grei pris å gi for bukse, sko osv. Ofte ønsket han noe som var litt dyrere og da sparte han opp selv slik at han hadde råd til det.

 

Jeg synes heller ikke man kan sammenlikne prisnivået til hva vi voksne bruker. Når tenåringene selv jobber og tjener sine egne penger så kan også de kjøpe dyrere ting.

Skrevet

Tenk om vi heller lærte barna våres at klær ikke skaper mennesket. Ting hadde vært -så- mye enklere.

Skrevet

Jeg er helt enig i at det i disse sakene er foreldrenes feil at de får kravstore barn. Vi har alltid gitt gutten vår penger til ting han trenger, men da en sum som vi mener er nødvendig/grei pris å gi for bukse, sko osv. Ofte ønsket han noe som var litt dyrere og da sparte han opp selv slik at han hadde råd til det.

 

Jeg synes heller ikke man kan sammenlikne prisnivået til hva vi voksne bruker. Når tenåringene selv jobber og tjener sine egne penger så kan også de kjøpe dyrere ting.

Jeg synes det bør være en klar sammenheng mellom hva alle i familien kan tillate seg. Om far jobber og tjener mye mens mor er hjemmeværende synes jeg det er en selvfølge at de kan ha et omtrent likt forbruk, selv om det bare er far som tjener penger. Det samme gjelder for barna. Det er ikke noe rarere at tenåringen får penger til kantinelunch enn at mor eller far får det for eksempel. Så lenge barna gjør en insats ved skolearbeid er de like mye verdt som foreldrene som jobber.

Mange voksne burde ta en titt på sitt eget forbruk også når de ergrer seg over tenåringene.

 

Anonym poster: a5499b36c830bc2955732c82da7c7ec5

Skrevet

Jeg håper jeg kan gi mine barn trygghet nok til at de ikke trenger å kompensere ved å kun ha merkeklær og ikke minst dyre klær. Det er jo ikke rart at unge havner i luksusfellen når de er vant til å få en ytterjakke som dekker hele vårt årsforbruk på klær i familien.

 

Vi er opphengt i individualisme, og likevel fortsetter vi å gå i samme retning, og vi foreldre fortsetter å gi våre barn alt de peker på. Om de tjener pengene selv spiller vel forsåvidt ikke noen større rolle, å svi av 5-8000 kroner på en jakke er jo utrolig når man i utgangspunktet burde spare sånn at de får mulighet til å kjøpe seg en leilighet en gang. Men VI må lære våre barn dette, og da hjelper det vel ikke at vi har et forbruk av en annen verden selv. Vi har alle sammen et ansvar for at vi gir avkommet sunne og gode verdier, og der hører kanskje ikke skinnjakka til en kvart månedslønn hjemme??

 

Anonym poster: 66cd7e56584ab4050b92ef0914bcb6b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...