TPK Skrevet 22. november 2012 #1 Skrevet 22. november 2012 Hvordan unngår dere at katten legger seg oppå babyen når den sover inne? Dekker dere til sengen med myggnett? Bruker dere vognen inne, med myggnett? Har alltid døren til soverommene lukket? Eller bare stoler på katten? Jeg bruker vognbagen som seng i stuen. Myggnettet bruker jeg sjelden inne, fordi det bråker sånn å ta på, og da våkner babyen. Så han ligger jo litt utsatt til hvis katten skulle finne på å legge seg oppå babyen. Jeg har hjertet litt i halsen hvis jeg må gå på do eller ikke har vognen i synsfeltet et øyeblikk. Alle soverommene er i andre etasje, og der prøver vi å ha dørene lukket. Passer på at katten ikke er oppe når barna sover i alle fall. Det skal sies at katten legger seg noen ganger i vognen om natten. Men hun vet at det ikke er lov, og har aldri gjort det når jeg er i nærheten.
Musemorbr / Skrevet 22. november 2012 #2 Skrevet 22. november 2012 Her valgte katten å trekke seg unna. Om sommeren er hun ute, og om vinteren inne. Hun har alltid vært sånn, og med baby i hus var det praktisk. Han ble født i januar, så hun var inne da, men hun flyttet fort ned i kjelleren, og trivdes bedre der, vekk fra bråket. De har god hørsel og liker ikke gråt spesielt godt. Men hadde hun vært påglende og vilket opp til babyen, ville vi flyttet henne uansett. Ville aldri latt katt og baby være i samme rom alene. Nå er han snart to, og de får fremdeles ikke være alene. Katten kommer og går som hun vil, men er ofte i kjelleren på dagtid.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2012 #3 Skrevet 22. november 2012 Jeg velger å stole på katten. Han skyr de små som pesten, og er som regel ute. Han har aldri fått kommet inn på soverommene og det får han fortsatt ikke være. Han bryr seg ikke om vognen så den står inne. På dagen sover babyen i stua, og da er jo jeg her å passer på. Har han ikke ute pga alle nabokattene da. Siden vi har katt så vil de gjerne tisse ned vognen, og det hjelper ikke myggnettingen mot. Sover han ute, så går jeg tur. Eller så kan de sove ute i vogn om sommerne når jeg er ute selv, aldri alene. Fikk en nedtisset vogn med førstemann og aldri igjen. Anonym poster: 87b372e36da841e6354a9e4f6bec8a66
Anonym bruker Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 Myggnett holder ikke hvis katten bestemmer seg for å legge seg over babyen. Du må ha kattenett. Jeg kjenner to stk som mistet har mistet barnet sitt pga katt, og den ene brukte myggnett og trodde det var godt nok. Anonym poster: 1b60505bec59b6fe638893607d61fc55
Anonym bruker Skrevet 22. november 2012 #5 Skrevet 22. november 2012 min sov i sofaen den første perioden før vi begynte å bruke vogna. har alltid brukt nettet på vogna, enten det er inne eller ute. og døren til soverommet er alltid igjen når barnet sover der. katten hoppet opp i tom vogn et par ganger, men hver gang var det å ta han i nakkeskinnet og sette han ned igjen. etter det har han ikke prøvd seg. er bare å følge med, evnt slippe katten ut når babyen sover, hvis du må gjøre noe et annet sted i huset. Anonym poster: 6f136c7ab97eb91c4c61c9f55c42dab7
TPK Skrevet 22. november 2012 Forfatter #6 Skrevet 22. november 2012 Takk for svar. Tror jeg bare må fortsette å følge med ja. Stoler ikke helt på katten, selv om hun vanligvis holder seg unna babyen. Hun vil nok helst være i fred, men kan vel finne på å legge seg i vognen hvis det er varmt og godt der... HI
Anonym bruker Skrevet 22. november 2012 #7 Skrevet 22. november 2012 Jeg og min søster vokste opp med minimum 2 katter i huset til enhver tid - katten til mamma fødte faktisk kattunger samme dag som jeg selv ble født Det var aldri noe problem - pusekattene lå sammen med oss på fanget til mamma, men de hoppet aldri opp i sprinkelsenga f.eks. I vogna kunne de finne på å hoppe opp og snuse i, men ikke mens vi lå der. Ikke stress! Anonym poster: 65b63cc3fc4788a3efca2a2a62737c05
Lille♥mitt Skrevet 22. november 2012 #8 Skrevet 22. november 2012 Å "stole på katten" er det dummeste jeg har hørt. Her må katten enten ut eller i buret sitt hvis jeg ikke har full oversikt over babyen når hun sover.
Hybelkanina Skrevet 22. november 2012 #9 Skrevet 22. november 2012 Pus her i huset er gammel og klok, og har vist seg tilliten verdig - så hvis jeg bare må ut av rommet et minutt eller to så stoler jeg på pus.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2012 #10 Skrevet 22. november 2012 Når lillegutt var baby og sov inne der jeg var fulgte jeg bare med. På soveromsdøra hans har vi krok som gir en åpning som katten ikke kommer inn av. Nå er han snart to år og døra hans står oppe, kattene går ikke inn der fordi de er vant til å ikke gjøre det. Hadde de gjort det nå er han så stor at det ikke er farlig. Anonym poster: be2d473f4d0e76e107adae596834e263
Anonym bruker Skrevet 22. november 2012 #11 Skrevet 22. november 2012 Hvis babyen sover i bagen i stua og kattene sover eller ikke er i nærheten går jeg på do og gjøre litt husarbeid (leilighet så ikke store avstander), men da har jeg jo tilsyn hele tiden. Ellers lukker vi dører om natten så de ikke har tilgang til senga. Den ene pusen vår er egentlig mest skummel når babyen ligger i armkroken på sofaen f.eks. Hun er jo vant til å ligge i armkroken selv så hun tar seg fortsatt rett til det, oppå babyen Anonym poster: 082defc7a98aef6cedc95e82ddc0ff5b
Gjest Sekretøsa Skrevet 22. november 2012 #12 Skrevet 22. november 2012 Stoler på katten. Evnt kattene. Hadde 3 katter når jeg fikk eldste. Ingen av de var interesserte overhodet. de la seg i senga når hun ikke lå der, men så fort hun var i nærheten sprang de vekk. Med yngste hadde vi en katt. akkurat det samme med den... aldri vært et problem
Rediken Skrevet 22. november 2012 #13 Skrevet 22. november 2012 Katten vår har hele tiden holdt seg langt unna datteren vår. Men jeg passet alltid på i spedbarnsperioden, viss jeg skulle på do eller lignende tokk jeg like så godt katten med meg Nå er datteren vår eldre (1 år), og katten holder seg LAANGT unna, siden vi hadde et lite uhell. (datteren vår beit katten i halen) Jeg har alltid vært konsekvent med at katten ikke får være på soverom eller ligge i barnets vogn o.l , i tillegg får ikke datteren vår plage pus når den ligger i fred i sengen sin...
Anonym bruker Skrevet 22. november 2012 #14 Skrevet 22. november 2012 Katten vår får ikke lov til å være inne dersom jeg ikke har mulighet til å følge godt nok med. Den har aldri lagt seg oppå babyen, men har hoppa opp i vogna noen ganger av ren nyskjerrighet tror jeg. Han vet han ikke får lov. Selv om jeg/vi har hatt katt hele livet og selvsagt liker godt katter, så stoler jeg aldri 100% på noen katt, uansett hvor gammel og klok han måtte være. Anonym poster: 4273d2533994ec5dabaed59b4f59de39
Tuttelura881 Skrevet 22. november 2012 #15 Skrevet 22. november 2012 Man skal aldri stole på dyr, men vi satt fram vogn/vugger en stund før babyen ble født.. Så skremte vi eller straffet katten om den prøvde og gå opp i noen av dem. Men katten vår brydde seg lite om barnet, brukte og ligge atme han på sofan. Mens jeg passet på!! Nå venter vi nr to og vi har en kattunge pluss voksen katt! Skal gjøre det samme med kattungen. Men følger aldri med, før stoler aldri 100% på dyr..
Anonym bruker Skrevet 22. november 2012 #16 Skrevet 22. november 2012 Det finnes ikke mange dokumenterte hendelser i Norge der babyer har dødd av at katten har lagt seg på dem. Ofte ligger det andre historier bak dessverre. Det finnes derimot flere dokumenterte tilfeller hvert år der babyen har falt ned fra stellebord, andre fall der mor/far som har bært babyen har snublet og falt, mishandling og vanskjøtsel. Så jeg ville ikke stresset all verdens over katten. Aldri vært noe problem her i huset. Har akkurat vært på undervisning der spesbarnsdødelighet var tema. Katter kom ikke opp som ett tema for å si det sånn! Anonym poster: d0867815ba4e0e30f245dd84916135df
Anonym bruker Skrevet 22. november 2012 #17 Skrevet 22. november 2012 Jeg var veldig redd for at pus skulle legge seg på babyen når den sov, men det viste seg at pus var ekstremt glad i ungen. I stua sov pus og unge. Ved siden av hverandre i en stol. Sov ungen ett annet sted prøvde pus å dra med seg ungen til stolen, slik som kattene gjør med kattungene sine. Men pus ville bare ligge ved siden av, og rullet ungen mot pus så flyttet pus på seg. Så da slappet jeg litt av med pus og ungen. Pus var aldri i vogna, senga eller vugga etter at ungen ble født. Før ungen ble født så sov pus i vogna hele tiden, så litt nervøs var jeg. Men nå skal det sies at dem gamle pusen var ekstrem snill med ungene. Hun som aldri ville bli kost, og rømte så fort noen nærmet seg den. Men ungene fikk krabbe over, sove på pus når de ble større, hun har blitt kledd på med de rareste dukkeklær. Aldri gjort noe mot ungene, før den dagen hun ble syk og vi måtte ta livet av hun. Da freste hun mot ungene(oss voksne fikk ikke like snill behandling) men siden hun var 21 år så kan en kanskje ikke forlange noe annet når hun først ble syk. Anonym poster: 17e4703abda2da3f4d4f2c465e60f650
Dorrimor ♂♂ Skrevet 22. november 2012 #18 Skrevet 22. november 2012 Jeg gikk aldri fra barnet lenge av gangen hvis katten var inne.. Vet aldri hva de finner på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå