Gå til innhold

Allergikere er bortskjemte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette mener faren min helt seriøst! Vi hadde en diskusjon i går om temaet, da hans " venninne" har en svigerdatter som er allergisk mot en mengde matvarer, og iallefall melk,mel og egg som jeg vet om.

Dette fører naturligvis til at hun må spise en del spesialtilbredt mat, og at det må tas hensyn til hva som skal serveres hvis hun og mannen blir invitert på middag osv.

Dette irriterer min far enormt! Han mener det er tull og at hun er bortskjemt. Han synes de som tar hensyn duller med henne og at hun pent får spise " vanlig" mat, som han kaller det.

Hun er veldig tynn, og det mener han er på grunn av " tullet" hennes..

Faren min er en velutdannet og oppegående på 62 år,så dette er flaut! Jeg har prøvd å snakke alvorlig til han om dette, men da sier han at det er merkelig at ingen var sånn når han var ung..herregud.

Jeg sier at det selvfølgelig var det men da hadde de ikke kunnskap om allergi og intoleranse slik de har nå. Men dette bare fnyser han av..

Han er aldri sånn ellers,men dette har han hengt seg opp i..

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, bare klage litt kanskje..

Anonym poster: d4d75d3a7aa84187fb0d212e4c92d2d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er faren din rett og slett litt dum på det området. Håper bare for hun det gjelder at han ikke er så dum at han prøver å lure i henne noe hun ikke tåler. Det finnes nemlig de som er SÅ dumme!

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Velutdannet mye mulig, oppegående slettes ikke!

Han er jo dum stakkars. Og dumme mennesker er det ikke alltid mye å få gjort noe med, da de selv gjerne ikke skjønner de er dumme.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Ohrff... Om han er så velutdannet kan du vel kanskje ta ut noen forskningsdata på området? Fra medical journal eller hvadetnåheter?

Skrevet

En del er virklig alergiske og blir skikklig syke av forskjellige matvarer, men det er også en del som påberoper seg "alergi" som ikke har det.

Jeg har for eksempel en venninne av min datter som moren påstår er alergisk mot melk. Jeg viste det ikke og hu drakk masse melk her før hun sa noe sånt som: "Det var godt. Jeg får ikke melk hjemme siden jeg er alergisk skjønner du.". Da jeg ringte faren for å si hva som hadde hendt var svaret at det gjorde ingenting, men det var best å ikke si noe til mor, for hun var livredd melkeprodukter. Det var ingen alergi, bare en fiks idee.

Jeg kjenner et par som har det på samme måte med hvetemel. De finnes.

Anonym poster: 758d010479a7fe774c1fa2bc31a17faf

Skrevet

Han har vel rett i en ting, at det er blitt mer allergi og slikt de siste årene, men samtidig så bør han virkelig forstå at det kan få alvorlige konsekvenser om han forsøker å gi henne noe hun ikke tåler.

Skrevet

Litt off-topic, men var det virkelig like mange som hadde allergier før i tiden?

Skrevet

Du får fortelle din far at det ER flere i dag som sliter med astma og allergi fordi samfunnet har blitt mer "sterilt" og hygienen tar litt overhånd. Immunforsvaret er programmert til å bekjempe skadelige virus og bakterier men når man ikke er i kontakt med noen fordi man ikke får klappe dyr og spise sand som liten (satt litt på spissen) så har ikke immunforsvaret noe å jobbe med og derfor "angriper" de på andre områder, slik at man får en overreaksjon på andre ting som ikke egentlig er "farlig".

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Det var ikke like mange før. Det mistenkes at mange av allergiene vi har. Er sån vi rett og slett har vasket på oss.

Og at den stadige bruken av kjemikalier har gjort oss mer utsatte for allergi. Melkeintoleranse og cøliaki lignende allergier der man får magesmerter og diare trur jeg har eksistert lenge, men at de som har vært rammet ikke har vist hvorfor.

Skrevet

Hvis jeg gir min gutt vanlig mat og derav gluten vil han dø av underernæring i løpet av en relativt kort periode.

Hvis det å gi han tilpasset mat gjør han bortskjemt så får det være. Jeg tar heller verdens mest bortskjemte gutt enn en død gutt.

Skrevet

Jeg er vegetarianer, noe som er ett valg, og derfor tilbereder jeg tilnærmet lik mat til meg selv som vi er bedt på. Men min datter har melkeallergi og blir ordentlig dårlig av melkemat. Hun elsker mat og ville nok smakt på alt om hun fikk mulighet til det. Ville nok heller kalt hennes situasjon uheldig enn bortskjemt... Jeg spør alltid om hva som serveres i bursdager og tilbyr meg å ta med egen "lik" mat og kaker, men møter alltid hjelpsomme mennesker som sier at dette ikke er et problemer og lager melkefri mat til henne, eller likeså godt hele gjengen :)

Anonym poster: d5094ba1bfe22b084ae78c6a60c4c302

Skrevet

Hvis hun er allergisk er han helt ute og kjøre... men det er en tendens nå til at "alle" er litt allergiske og dette skjønner jeg at irriterer.

Min svigerinne er også allergisk for mye og det er helt greit. Har aldri tenkt på dette som et problem, men... problemet kommer når man da tar hensyn til dette i alle forberedelser til alle fester og så er det en masse hun ikke liker... da kjenner jeg at jeg eksploderer innvendig!

Skrevet

Helt enig med faren din.

Anonym poster: 13b6103632039e88ae57c0e2f14819a5

Skrevet

Helt enig med faren din.

Anonym poster: 13b6103632039e88ae57c0e2f14819a5

For en holdning!!

Folks oppfatninger og meninger overrasker meg stadig.

Selvfølgelig skal man ta hensyn til allergier ettersom det fører til ubehag og/eller fare for den som er allergisk. Dersom faren til HI mener at denne stedatteren egentlig ikke er allergisk vinkler saken seg annerledes, men da er det jo egentlig ikke allergi han er negativ til.

Dersom han virkelig ikke forstår hva det betyr å være allergisk eller intolerant ville jeg absolutt ha lært ham litt om emnet. Fortell hva som faktisk skjer i kroppen ved ditten og datten.

Før i tiden tok man heller ikke hensyn til blodtype når man overførte blod. Noen ganger gikk det dermed fint, mens andre ganger gikk det "til helvete". Nå som vi vet bedre kan vi ta hensyn til slike ting på samme måte som at en allergiker ikke skal utsettes for det han/hun er allergisk mot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...