Gå til innhold

Kreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har 8 svulvster på leveren, samtidig som man har kreft i tykktarm og bukspyttkjertelen. Hva er sjansen for å overleve da? Noen som vet? Håper på seriøse svar ...

Anonym poster: 45dfe92010c3e321e28312632d0bb81d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prognosene for kreft i bukspyttkjertelen er dårlige, og man har gjennomsnittlig levetid på 6 mnd uavhengig av sykdomsutbredelse. Hvorvidt tilfellet du kommer med vil overleve eller ei kan ingen på bim svare deg på.. Veldig trist og alvorlig tråd btw...

Skrevet

Dette gjelder min kjære mor. Hun er i god form, grunnet trim/gått turer osv. Og er i veldig god form av cellegiften.. Men skjønner jo det er alvorlig,men det er bare ikke lett å spørre henne om alt jeg lurer på. Men jeg vet vel innerst inne at hun ikke blir gammel og grå. Hun er kun 51..

Skrevet

Huff :( Fryktet det var noen nære og ville egentlig ikke svare.. 51 er ingen alder, grenseløst urettferdig dette livet. Man kan bli frisk hvis man opereres ved kirurgi, men dette gjøres bare dersom det ikke er spredning.. Du får ta vare på den tiden dere har som best du kan, jeg tror det blir litt enklere å sitte igjen da enn hvis man skulle ha gjort og sagt så mangt og aldri gjorde det. Synes virkelig synd på dere <3

Skrevet

Det tror jeg ikke noen her kan svare deg på...

Mest fordi alt som blir sagt om overlevelse er statistikk - man kan si noe om hvordan det vil gå for en gruppe på 100 personer (feks 10 vil leve 1 år, 60 vil leve ca 3 år osv), men ikke om enkeltpersoner. Så moren din kan leve lenge, eller kortere, det vet man ikke. Det kommer jo veldig an på hvordan behandlingen virker på henne.

Det som også gjør det vanskelig for oss her inne å gjette (for det er det vi gjør....), er at vi ikke vet akkurat hvilken type kreft det er. Kreft i bukspyttskjertelen er, som sagt over her, en krefttype som ofte har veldig dårlig overlevelse, desverre... Men hvis det er kreft som egentlig kommer fra tykktarmen, som bare har vokst inn i pancreas, er det noe helt annet. Og svulstene på leveren - er det kreft? Hvordan ligger de i leveren? Er det hele leveren, eller samlet på et lite sted?

Det er alt for mye her som er uklart til at vi kan gi noe godt svar (ikke at man kan gi et godt svar i utgangspunktet uten mye mer informasjon, og særlig ikke på et nettforum hvor man ikke kjenner personen det gjelder), så jeg tror jeg ville ha pratet med moren din og de legene som faktisk behandler henne.

Jeg føler veldig med deg! I utgangspunktet tror jeg du må nyte den tiden hun har igjen, uansett hvor lang den blir... Med kreft vet man aldri, men her høres det ut som det er såpass mye at det at hun blir helt frisk igjen høres usannsynlig ut :(

Anonym poster: edcac1f2c9abd23586f74a3833ba6351

Skrevet

Spør om du kan få være med til legen neste gang. Ellers finnes det sånne pårørendetelefoner man kan ringe, f.eks krefttelefonen, bare for å få snakket ut og spurt litt.

Jeg har også en mor med kreft, noe hun har hatt i seks år. Hun fikk en prognose på ca seks år også, så jeg kjenner at jeg gruer meg til tiden som kommer.

Føler masse med deg!

Anonym poster: e4335c56e4c2a9c8aade26e877988170

Skrevet

Er ingen ekspert, men min søster hadde brystkreft. Da hun fikk spredningen til leveren var det ikke mer å gjøre. Selv om det var så lite at de nesten ikke klarte å ta prøve av det...

Håper det gårbedre for din mor. Klem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...