Gå til innhold

Apropos alder, førerkort og ha barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke førerkort enda. Har hatt muligheten til å starte på kjøretimer i to år, snart tre år (er 21 veldig snart). Det har jeg ikke gjort av diverse grunner, bl.a. økonomi og at jeg har klart meg fint uten.

Snakket forleden dag med en jevnaldrende venninne som også har et barn. Hun sa direkte til meg at hun synes det er omsorgssvikt å ikke ha førerkort og bil når man er forelder - for hva om noe skjer barnet og du ikke kan kjøre barnet til f.eks. legevakt.

Følte meg litt støtt av denne kommentaren. Jeg har vært mye på legevakta med mitt barn, har hatt familie som har kunnet kjørt meg. Om de ikke har hatt muligheten, så har jeg ringt etter drosje. Er det livsnød, ringer jeg selvfølgelig 113.

Vi kommer oss til jobb og barnehage med buss, eller så går vi. Butikken er heller aldri et problem, har hatt et par storhandeler med barnevogna.

Klarer bare ikke å få denne kommentaren ut av hodet. Den stakk litt dypt. Aldri tenkt på at det at vi ikke har bil påvirker barnet mitt negativt. Har tenkt på det som en veldig positiv ting, barnet får vært ute, slappet av i vogn eller brukt kroppen selv. Miljøvennlig er det jo også.

Anonym poster: f428ba77ecd1ab62d9dfb7868fa28333

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teiteste jeg har hørt, langt fra omsorgsvikt. er 27 og har ikke bil,venter mitt første barn i Feb,har familie i nærheten,så tror ikke det er noe fare hvis det skal skje noe, kommer meg til legevakten

Skrevet

Selvfølgelig er det veldig greit å ha lappen når man har barn, men om det er et MUST og omsorgssvikt (??!?).. nei ;)

Jeg bor på bygda nå og må ha bil, men før når jeg bodde i byen så kjørte jeg aldri.. klarte oss fint med gåing og buss.

Anonym poster: 83b7ca5833503f47f7eba8f37a1ee017

Skrevet

Jeg har førerkort, men ikke bil. Har aldri sett på det som et problem, er det krise ringer vi taxi.

Skal man følge den logikken så er det omsorgssvikt å ta seg et glass vin om kvelden også, siden du ikke kan kjøre på legevakta. Og det er omsorgssvikt å bo der det tar lang tid å komme seg til lege/sykehus. Omsorgssvikt å bruke barnevakt som ikke har bil+førerkort...

Skrevet

Nei, det er selvsagt ikke omsorgssvikt. Men jeg syns det er litt rart at man ikke lærer å kjøre bil når det er så forventet her i landet. Det utlukker f.eks mange jobber om man ikke har førerkort klasse B. Du blir vel også litt låst med tanke på at du er avhengig av kollektiv trafikk. De fleste steder her i landet fungerer ikke den, da blir naturlig å kjøre bil.

Skrevet

Jeg har førerkort, men ikke bil. Har aldri sett på det som et problem, er det krise ringer vi taxi.

Skal man følge den logikken så er det omsorgssvikt å ta seg et glass vin om kvelden også, siden du ikke kan kjøre på legevakta. Og det er omsorgssvikt å bo der det tar lang tid å komme seg til lege/sykehus. Omsorgssvikt å bruke barnevakt som ikke har bil+førerkort...

Haha, signerer denne :)

Omsorgssvikt du liksom... Det var noe av det dummeste jeg har hørt.

Skrevet

Absolutt ikke omsorgssvikt!!

Hadde jeg bodd et sted der det gikk buss og trikk, tror jeg neppe at jeg hadde tatt lappen. Her vi bor går det ca. 4 busser i døgnet, og da det passer litt dårlig uten... ;)

Skrevet

Jeg kan ikke ta dørerkort grunnet diagnose. Men mannen min har da lappen, og vi har masse familie med lappen. Og om jeg kikker ut vinduet set jeg legesneteret. Ca 50 meter dit. Raskere å gå enn å kjøre dersom jeg tar snarveien gjennom naboens hage;)

Anonym poster: 005e2c63c1e5d457c0aedad875b1b483

Skrevet

Om det er omsorgssvikt da hadde bv hatt mye å gjøre....

Det er klar det gjør hverdagen enklere med lappen og bil,men ikke noe hinder for et normalt liv. Jeg har ikke lappen,men mannen har og trenger vi å kjøre noe sted så kjører han. Ellers finnes det taxi og ambulanse om man trenger det.

Skrevet

Klart det ikke er omsorgssvikt. Bare en teit kommentar du glatt skal overse ;)

Skrevet

Omsorgssvikt faktisk...jeg er 34 og har begynt å ta kortet nå. Burde vel ha blitt meldt for lengst jeg da :P Hahahaha, nei slapp av hi, her er det venninna di som ikke er helt på nett.

Skrevet

Tror ikke du skal høre på hu venninna di gitt ;)

Jeg har ikke førerkortet, og har heller aldri hatt behov for det. Bruker under 5 minutter på å gå til skole og butikk, 15 min å gå til nærmeste store senter, 15 min med t-banen til jobb. Nå skal jeg ta lappen da, fordi jeg har litt lyst til å kunne kjøre bilen vi har kjøpt, og også fordi det er greit i forhold til den utdannelsen jeg holder på med nå.

Men de fem første årene som mor så hadde vi ikke bil, og selv nå når vi har bil blir den bare brukt 2-4 ganger i måneden (sånn ca)

Skrevet

Slapp av. Her har jeg hørt at det er omsorgssvikt når barn ikke liker grønnsaker, for det handlet jo bare om læring. Pisspreik, noen unger får du ikke til å spise enkelte grønnsaker uansett hvor lenge du prøver.

Men det finnes mange besserwissere der ute som tror de har det endelige svaret. Vær glad du ikke er en av de, men har evnen til å lære deg mer.

Skrevet

He he he den venninnen din virker ikke helt god. Nesten overrasket over at sønnen min har overlevd, han er 10 år og jeg har ikke lappen eller bil.

Satt her en kveld å diskuterte det med bil med en kompis og fant ut at selv om jeg ikke føler jeg trener mye så får jeg nok mye mer mosjon enn jeg er klar over siden jeg ikke har bil. Ser også når vi er ute på tur og andre unger som er vandt til å bli kjørt hit og dit er med så klager de jo over vondt i beina etter 100 meter, mens min går og går.

Anonym poster: 8d8e80ec53ab4aeadd3180c672a1d3ec

Skrevet

He he he den venninnen din virker ikke helt god. Nesten overrasket over at sønnen min har overlevd, han er 10 år og jeg har ikke lappen eller bil.

Satt her en kveld å diskuterte det med bil med en kompis og fant ut at selv om jeg ikke føler jeg trener mye så får jeg nok mye mer mosjon enn jeg er klar over siden jeg ikke har bil. Ser også når vi er ute på tur og andre unger som er vandt til å bli kjørt hit og dit er med så klager de jo over vondt i beina etter 100 meter, mens min går og går.

Anonym poster: 8d8e80ec53ab4aeadd3180c672a1d3ec

Hehe, min toåringen er lik. Dersom vi likevel skal sette oss i bil sier hun: "Å nei, vil ikke i bil, vil gåå". Var å gikk tur med venninnen min og barnet hennes. Toåringen min klagde ikke, mens venninnen min sitt barn som er noen år eldre enn hun klagde non-stop. Endte med at jeg måtte sette meg ned på benk sammen med barna, mens min venninne fortet seg hjem for å hente bil....

HI

Anonym poster: f428ba77ecd1ab62d9dfb7868fa28333

Skrevet

Tok ikke lappen før jeg var tobarnsmor og nærmet meg tredve. Og jeg tok den kun fordi jeg trengte den i jobbsammenheng. Ellers ville jeg nok vært uten lappen fremdeles. Gratis trim og masse frisk luft er fint. Etter at jeg tok lappen, er jeg blitt lat. Og ungene mine kom seg på legevakten mange ganger før mammaen hadde lappen. Rart hvordan det alltid ordnet seg. Er det alvorlig nok, sender de jo til og med ambulanse.

Anonym poster: 3f3f88d51d7396f93d4b593480a6cee1

Skrevet

En utrolig teit og lite gjennomtenkt kommentar. Ikke bry deg med den, HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...