Gå til innhold

Inkontinens og graviditet og sånt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe man må regne med å ha resten av livet? Jeg er 29 år, gravid for 3. gang og er nesten helt inkontinent. Lekker mye hver dag. Har drevet med knipeøvelser hele tiden, har ingen fremfall i skjeden eller noe slik, men holde på urinen klarer jeg altså ikke. Særlig hvis jeg løper/beveger meg. I tillegg hoster jeg veldig mye, og da skvetter jeg som bare det. Utrolig slitsomt!

Har noen vært i samme situasjon og fått hjelp?

Anonym poster: c9f19fe4e0a562cc80126cacbdd64e82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du gravid?? For da vet jeg ikke om det er så mye å få gjort noe med.

Men venninna på slet også med det samme som du gjør. Klarte ikke å holde på urinen om hun lo, hoppe eller hosta. Fikk noen tabletter som skulle hjelpe, og om de ikke skulle hjelpe ble hun henvist videre.

Så det var ganske tydelig at legen mente at ei på 25 år ikke skulle gå rundt å tisse på seg. Kontakt legen du :)

Skrevet

Så nå at du var gravid. Da vet jeg ikke så mye, desverre. Men ta det opp med legen for det du :) Man veit jo aldri!

Skrevet

Er det nå når du er gravid eller har du hatt det før du ble gravid nå også?

Det ER helt normalt. De fleste lekker litt når de er gravide, noen lekker mer. Det er det økte presset på muskelbunnen som gjør det. Det samme økte presset pga spensthopp o.l har mange friidrettsutøvere - så det er faktisk normalt at de må ha hjelp også. Bestill time med en fysioterapeut. De kan hjelpe deg med effektive øvelse.

Skrevet

Er det nå når du er gravid eller har du hatt det før du ble gravid nå også?

Det ER helt normalt. De fleste lekker litt når de er gravide, noen lekker mer. Det er det økte presset på muskelbunnen som gjør det. Det samme økte presset pga spensthopp o.l har mange friidrettsutøvere - så det er faktisk normalt at de må ha hjelp også. Bestill time med en fysioterapeut. De kan hjelpe deg med effektive øvelse.

Nei, jeg ble slik etter fødsel nr 1 (stort barn) da jeg var 21. Og har vært slik siden. Jeg vet at jeg gjør knipeøvelsene riktig, men lekker likevel. Har vært hos legen og fått blåresept på Tena. Hipp hurra.

Anonym poster: c9f19fe4e0a562cc80126cacbdd64e82

Skrevet

Hei!

Da synes jeg legen din har gjort en dårlig jobb, hvis han bare har gitt deg Tena!

Jeg lakk mye, ved host, nys, latter og løping. Tok opp problemet med legen og ble sendt til sykehuset for utredning.

Blæra ble fylt med 4 dl. saltvann, så fikk jeg på meg bind, og måtte hoppe på trampoline, nyse og le. Så ble bindet veid for å se hvor mye jeg lakk. Måtte også gjør dette hjemme i en ukes tid, og føre opp hvor mye.

De fortalte meg at jeg kniper helt riktig, men at det er urinrøret som henger, og ble skadet av graviditet/fødsel. Da har kniping null effekt. Jeg fikk operert inn et bånd som holder urinrøret i normal stilling, og har ikke lekket en dråpe siden! Det er nå 2 år siden.

Dette båndet vil ryke regner de med når jeg får barn igjen. Jeg er bare 23, og er den første som har fått dette uten å være ferdig med barn, så de har ingen erfaring med det. Rett etter operasjonen ble jeg derfor tilbudt keisersnitt neste gang jeg skal føde, men jeg har takket nei til det, slik at om det ryker får jeg bare operere inn nytt igjen senere.

Lykke lykke til! Det finnes absolutt hjelp! Gå til legen din og be om TVT operasjon :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...