Gå til innhold

Sykmelding og uker med røde dager (som feks romjula)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykmeldt 40%, og har etter avtale med arbeidsgiver da normalt fri 2 dager i uka.

Det jeg da lurer på, i år er det jo slik at vi kun har 3 arbeidsdager i juleuken, altså halve mandag (julaften) og så torsdag og fredag som ordinære arbeidsdager. Hvordan blir det med sykmeldingen min da? Skal jeg kunne ha fri 40% av disse 2,5 dagene? Det er jo ikke "min feil" at det er røde dager den uken?

Eller må jeg jobbe dem som vanlig?

Noen som vet- Navdama eller andre? ;)

Anonym poster: ad4b929d549f3f06d8fca1d76322bae7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg jobbet sånn stykkevis og delt måtte jeg jobbe de dagene som var avtalt. Var det avtalt at jeg skulle jobbe mandag, onsdag og fredag hadde jeg denn julen måttet jobbe mandag, hatt fri onsdag og jobbet fredag.

Skrevet

Jeg kjenner ikke regelverket, men der jeg jobber så jobber man de dagene man vanligvis ville ha jobbet. Så om du har avtalt med arbeidsgiver at du har fri tirsdag og torsdag, for eksempel, så gjør du det sånn i romjula også.

Anonym poster: 1391b1ae35f588ad3b44006ac411b4ed

Skrevet

Da jeg jobbet sånn stykkevis og delt måtte jeg jobbe de dagene som var avtalt. Var det avtalt at jeg skulle jobbe mandag, onsdag og fredag hadde jeg denn julen måttet jobbe mandag, hatt fri onsdag og jobbet fredag.

Generelt er avtalen at jeg har fri onsdag- og torsdager. Men det er ikke spikra, for både de og jeg er fleksible ift det.

Vi er bare 3 på avdelinge, så hvis en av de andre skal ha fri en onsdag el torsdag, jobber jeg da og tar fri en av de andre dagene.

Samme andre veien, om jeg får legetime på en tirsdag, får jeg fri da og jobber en av de i utgangspunktet avtalte fridagene istedet.

Men jeg skulle likt å vite regelverket for dette..

Skrevet

Dytt

Skrevet

Dytter igjen, da jeg ikke finner utav dette..

Skrevet

Jeg tror ikke det er noen regler på dette, så du og arbeidsgiver bør bli enige om dette. En grei løsning er kanskje at du jobber to av tre dager i romjula? Det bør jo ikke være noe problem selv om det prosentmessig ikke blir helt riktig. Normalt jobber du jo tre dager i uka.

Anonym poster: 67646e92d68ad1a622db68e5dabce900

Skrevet

Du jobber 40% av de dagene som ikke er røde. Jeg jobber bare 20% og har kun 2 dager i romjula( jobben er stengt julaften) det betyr at jeg jobber 20% av 2 dager.

Skrevet

Noen som kan svare idag da? Jeg finner nemlig ulike svar alt etter hvilke fora jeg søker i, og sjefen kan ikke svare skikkelig heller...

Skrevet

Dytt

Skrevet

Du er friskmeldt 40%, dvs at du er i stand til å jobbe to dager uka. At det er røde dager den ut uka gjør deg vel ikke mindre istand til det? For meg virker det som om du vil jobbe minst mulig, blir faktisk litt provosert. Har noen damer på jobben som har stilt den sammeproblemstillingen og må i alle fall jobbe to dager. Jeg jobber 80%, har fri på tirsdager, får jo ikke fri en annen dag selv om to tirsdager er røde i forbindelse med jula.

Anonym poster: f8ee1d7adc411d9a233faa0946a8570b

Skrevet

Du er friskmeldt 40%, dvs at du er i stand til å jobbe to dager uka. At det er røde dager den ut uka gjør deg vel ikke mindre istand til det? For meg virker det som om du vil jobbe minst mulig, blir faktisk litt provosert. Har noen damer på jobben som har stilt den sammeproblemstillingen og må i alle fall jobbe to dager. Jeg jobber 80%, har fri på tirsdager, får jo ikke fri en annen dag selv om to tirsdager er røde i forbindelse med jula.

Anonym poster: f8ee1d7adc411d9a233faa0946a8570b

Jeg spør ikke fordi jeg ikke vil jobbe, jeg kan godt jobbe de to dagene det er den uka. Poenget er at arbeidsgiveren min har fått påpakning fra Nav for å presse sykmeldte folk i arbeid, til feks å jobbe overtid og mer enn de skal mens de er sykmeldt, og derfor nå har snudd på hælen og er veeeeldig nøye på at vi ikke skal jobbe mer enn vi "må" osv.

Derfor må vi avklare hva som er rett ihht regelverket, og det kan ikke engang arbeidsgiver svare meg på.. Derfor spør jeg.

Det provoserer men faktisk at du tror så vondt om andre mennesker. Faktisk jobber jeg mer enn legen mener jeg burde, hun mener jeg burde vært sykmeldt 100%, mens jeg "bare" er sykmeldt 40% etter eget ønske!

Skjerp deg!

Skrevet
Du er friskmeldt 40%, dvs at du er i stand til å jobbe to dager uka. At det er røde dager den ut uka gjør deg vel ikke mindre istand til det? For meg virker det som om du vil jobbe minst mulig, blir faktisk litt provosert. Har noen damer på jobben som har stilt den sammeproblemstillingen og må i alle fall jobbe to dager. Jeg jobber 80%, har fri på tirsdager, får jo ikke fri en annen dag selv om to tirsdager er røde i forbindelse med jula. Anonym poster: f8ee1d7adc411d9a233faa0946a8570b

Enig med #11.

Har legen vurdert det til at du er frisk nok til å jobbe 2 dager i uka, så kan du vel jobbe 2 dager i uka.

Om dagene ellers er røde eller ikke bør da ikke ha noe betydning. Resten av dagene får du fri den uka uansett.

Ville spurt sjefen om når det passer best for han at du jobber, og forholdt meg til det uten å være så ivrig etter et lovverk å slå i bordet med. Fri 3 dager den uka får du jo uansett.

Anonym poster: 864f68786eb3fdd25d550e7be7fa572a

Skrevet
Du er friskmeldt 40%, dvs at du er i stand til å jobbe to dager uka. At det er røde dager den ut uka gjør deg vel ikke mindre istand til det? For meg virker det som om du vil jobbe minst mulig, blir faktisk litt provosert. Har noen damer på jobben som har stilt den sammeproblemstillingen og må i alle fall jobbe to dager. Jeg jobber 80%, har fri på tirsdager, får jo ikke fri en annen dag selv om to tirsdager er røde i forbindelse med jula. Anonym poster: f8ee1d7adc411d9a233faa0946a8570b

Enig med #11.

Har legen vurdert det til at du er frisk nok til å jobbe 2 dager i uka, så kan du vel jobbe 2 dager i uka.

Om dagene ellers er røde eller ikke bør da ikke ha noe betydning. Resten av dagene får du fri den uka uansett.

Ville spurt sjefen om når det passer best for han at du jobber, og forholdt meg til det uten å være så ivrig etter et lovverk å slå i bordet med. Fri 3 dager den uka får du jo uansett.

Se da for pokker svaret mitt over! Det er ARBEIDSGIVER som maser om at jeg ikke må jobbe for mye, må holde meg til regelverket osv osv, fordi de ikke vil ha "kjeft" fra Nav om det er feil på noen måte! Jeg har belaget meg på å jobbe i romjula, og sagt at jeg kan det, men det er DE som liksom skal finne utav det. Og til nå er det ikke en kjeft som har kunnet gi et skikkelig svar, hverken arbeidsgiver, når jeg googler temaet eller sjekker lovgivning, og Nav får man jo aldri svar fra!

Skrevet
Enig med #11. Har legen vurdert det til at du er frisk nok til å jobbe 2 dager i uka, så kan du vel jobbe 2 dager i uka. Om dagene ellers er røde eller ikke bør da ikke ha noe betydning. Resten av dagene får du fri den uka uansett. Ville spurt sjefen om når det passer best for han at du jobber, og forholdt meg til det uten å være så ivrig etter et lovverk å slå i bordet med. Fri 3 dager den uka får du jo uansett. Anonym poster: 864f68786eb3fdd25d550e7be7fa572a
Se da for pokker svaret mitt over! Det er ARBEIDSGIVER som maser om at jeg ikke må jobbe for mye, må holde meg til regelverket osv osv, fordi de ikke vil ha "kjeft" fra Nav om det er feil på noen måte! Jeg har belaget meg på å jobbe i romjula, og sagt at jeg kan det, men det er DE som liksom skal finne utav det. Og til nå er det ikke en kjeft som har kunnet gi et skikkelig svar, hverken arbeidsgiver, når jeg googler temaet eller sjekker lovgivning, og Nav får man jo aldri svar fra! Anonym poster: ad4b929d549f3f06d8fca1d76322bae7

Nå har det seg for POKKER sånn at du rakk å poste innlegget over før jeg postet mitt. Så jeg rakk for POKKER ikke å lese det du skrev.

Beklager POKKER så mye. Og når du skal være POKKER så sur fordi noen ikke er helt enig med deg og ikke forstår helt hva du mener så gidder jeg for POKKER ikke å hjelpe deg med å finne ut hvor det du lurer på står hen.

Ha en POKKER så fin kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...