Gå til innhold

5-åring som holder seg og holder seg (bæsj)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette går jo galt til slutt. Tips?

Anonym poster: 0166c556ec26ea7538ae8397002c5ded

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik var det her med eldstemann også. Jeg ga medisinsk parafin til slutt for å få bæsjen så tyntflytende at han ikke klarte holde igjen - ut måtte det jo. Etter en liten stund ville han bæsje i bleie og tilslutt gikk alt greit og han prøvde på do. Snakk med helsestasjonen.

Skrevet

Vet ikke helt. Barnet er ikke så sterk språklig. Det startet vel i forb. med bleieslutt, ble til en forstoppelse som omsider ser ut til å ha blitt bedre. Det kan jo skyldes først stress pga bleieslutt, så smerter pga forstoppelsen. Barnet har fått gått en del i bleie nettopp for å slippe å stresse, men holder seg likevel. Hva kan vi gjøre? Belønning er prøvd.

Skrevet

Min 2 åring gjør det samme... Fryktelig vanskelig. Barnehagen er veldig "på" at vi skal gi medisin, noe vi er i mot. Årsaken til at vi er i mot er at vi tror dette er psykisk.. Problemet er at hun kan holde seg i opptil 6 dager, og da er det hardt det som kommer ut.

Snakket med lege om det i går. Hun anbefalte masse fiber, i tillegg til lite melk, masse druer og svisker. Viktig å forsøke at det ikke ble hardt. Men svisker og druer har hun fått mye av lenge. Ingen bedring.

Problemet er at hun kniper igjen til hun blir helt rød i ansiktet..

Andre med erfaringer? Henger meg på, glad for tips!!

Anonym poster: 8486e280edcec6860bfc58b60f82fda2

Skrevet
Slik var det her med eldstemann også. Jeg ga medisinsk parafin til slutt for å få bæsjen så tyntflytende at han ikke klarte holde igjen - ut måtte det jo. Etter en liten stund ville han bæsje i bleie og tilslutt gikk alt greit og han prøvde på do. Snakk med helsestasjonen.

Hvor gammel er han?

Vi har holdt på med avføringsmidler, for å få tømt tarmen, men også for å prøve å få inn en god rytme hvor avføringen kommer en gang daglig, og så ta det derfra.

Det er lettere sagt enn gjort, viser det seg, for når det blir tynt nok, kommer det hele tiden, og om lar det bli fastere, holder barnet igjen. Lykkes ikke helt da, så det kommer stadig i bleien eller trusen. Er bleien på, er det foretrukket å tisse også der. Derfor er jeg ikke så sikker på at barnet vil ønske å gå på do selv om rytmen blir god - men kanskje med tiden? Jeg er litt redd for at vi da har en 5-åring som går med bleie, bare fordi den har lyst.

I en overgangsfå er jo dette selvsagt greit, bare vi kommer oss videre...

Vanskelig dette.

Skrevet

Min bror har også slitt med dette. Til slutt renner det litt og litt avføring i trusa når han har holdt seg lenge nok. Det er selvfølgelig sjenerende og flaut for et stort barn. Min bror er snart 13 år gammel, og det startet vel da han var rundt 3 år gammel.

De har vært til sykehus pga. dette, tømming. Og utredet på forskjellige måter. Men han sliter fremdeles med dette. Han går nå på do regelmessig når han er hos mor, men likevel lukter jeg av og til når jeg er på besøk den lukta av avføring som har nesten tørket i trusa. Han sliter også med skilsmissen til mor og far, og er veldig utagerende. Om det har noe å si.

Anonym poster: 47dff104c3b9a08fd23b5d94f692afd6

Skrevet

Huff, det hørtes ikke bra ut. Stakkars broren din. Det var ikke så oppløftende heller, selv om jeg regner med at det er sjelden at det henger i så lenge.

Ingen skilsmisse her, og vi prøver å ikke stresse med det, setter barnet på do eller potte og lar det få tid der, synger litt og prøver å gjøre det litt kos. Dvs mannen blir litt frustrert og greier ikke å skjule det, så det meste av stellet faller på meg. Er ikke perfekt jeg heller da, selv om jeg er så positiv jeg bare kan. Håper vi ikke ødelegger altfor mye.

Lurer på om vi burde slutte å sette barnet på do... hm.

Skrevet (endret)
Hvor gammel er han? Vi har holdt på med avføringsmidler, for å få tømt tarmen, men også for å prøve å få inn en god rytme hvor avføringen kommer en gang daglig, og så ta det derfra. Det er lettere sagt enn gjort, viser det seg, for når det blir tynt nok, kommer det hele tiden, og om lar det bli fastere, holder barnet igjen. Lykkes ikke helt da, så det kommer stadig i bleien eller trusen. Er bleien på, er det foretrukket å tisse også der. Derfor er jeg ikke så sikker på at barnet vil ønske å gå på do selv om rytmen blir god - men kanskje med tiden? Jeg er litt redd for at vi da har en 5-åring som går med bleie, bare fordi den har lyst. I en overgangsfå er jo dette selvsagt greit, bare vi kommer oss videre... Vanskelig dette. Anonym poster: 0166c556ec26ea7538ae8397002c5ded
Han er 12 nå, men dette var da han var 3-5 år gammel. Han sto med beina i kryss, rød i ansiktet og knep av alle krefter, ville ikke bæsje. Vi ga parafin fordi det er ikke direkte avføringsmiddel, men gjør avføringen til "tykk grøt", så man kan knipe, men ikke lenge. Dette ga en fin rutine i å gå på do hver dag. Og parafinen smakte godt, syntes han, var så seig av sukker antar jeg, klissete og seig. Han ble operert for brokk, tarmen falt ned i pungen, da han var 4,5 år. Legen trodde det kunne være pga trykking og press når bæsjen først var blitt så hard... Jeg stresset ikke med å sette ham på do og prøve, jeg så godt på ham når han "måtte" og da satte jeg ham på do. Han klarte ikke holde igjen da, når han ble satt slik og selvom det var hyl og skrik i starten så ble det en rutine på det og han roet seg. Dette løste problemene våre. Husker dessverre ikke helt nøyaktig hvor lenge vi holdt på, men han fikk en lillebror den måneden han selv fylte 5 og da var problemet borte. Lykke til!

PS. Vi ga parafin hver dag, husker ikke om det var flere ganger, dermed ble det avføring hver dag også.

Endret av Cinnamon4
Skrevet

Så parafin virker ganske umiddelbart (dvs samme dag)? Jeg også setter barnet på do/potte når jeg ser at noe skjer, men føler at jeg heller stopper det som måtte være på gang ved å gjøre det. Så innimellom lar jeg være, og lar barnet sitte i fred, men det kommer bare litt da også. Så barnet holder igjen uansett.

Konsistensen ser fin ut, men for å gjjøre det umulig å holde igjen burde det kanskje vært løsere. Vi har Movicol, men det bruker flere dager på å få effekt, og like lang tid for å regulere ned. Vi kunne kanskje høre om å prøve parafin i stedet.

Takk for at dere deler:)

Skrevet

Mener parafinen hjalp dag to. Og jeg maste ikke med om han skulle på do, men som sagt, så det klart på ansiktet hans når noe var på gang. Og da spurte jeg ikke, bare sa "nå prøver vi do". Når han satte seg da så klarte han ikke holde lenger.

Han fikk jo egentlig en positiv opplevelse av det også, at det ikke gjorde vondt å gå på do, at det ikke tok lang tid. Tror han ble redd for å bæsje etterhvert, fordi det gjorde vondt - det ble en ond sirkel. Parafinen brøt denne sirkelen.

Skrevet

Men fungerer parafinen sånn at han måtte ofte på do, eller kom det en gang og så ferdig?

Skrevet

Det kommer jo an på hvor mye han får ut av gangen og hvor mye som er inni der, men jeg mener å huske at han kun var på do 1-2 ganger per dag i starten og så når han kom inn i rutinen ble det en gang. Det er som sagt ikke et avføringsmiddel som de vanlige, men den er effektiv til å bløtgjøre, og dermed klarer man ikek knipe :)

Skrevet

Du er sikker på at han ikke har forstoppelse enda? For tegnene der er jo at det kommer litt om ganger, gjerne med litt tynn konsistens. At det på en måte bare siver ut litt og litt.

Om det ikke er det kan du jo ta han med til legen? Kanskje det er noe barnet selv prøver å formidle, men som man helt ikke skjønner. Kan jeg spørre om det er noe diagnose inni bilde her? ( ser du skriver noe om språket, derfor jeg spør). Mye som kan ha sammenheng her.

Lykke til i hvertfall :)

Skrevet

Uansett må hun til lege for å få parafin :)

Skrevet

Uansett må hun til lege for å få parafin :)

Lege kan også henvise til bup for utredning, om de ikke finner noe fysisk.

Anonym poster: 0578d4df14789bd733a359ff63d0a562

Skrevet

Cinnamon:Ok - jeg skal høre med legen om parafin kan fungere bedre for oss. Tusen takk for hjelpen:)

Kliko:Nei, jeg er ikke 100% sikker. Men det fikk tømt seg for en tid tilbake, og etterpå har uhellene vært ganske store og av normal konsistens - flere pr dag så virker det som en normal daglig avføring tilsammen. Huff, det er så vanskelig å vite.

Det er snakk om et mildt syndrom, og litt umodent utviklingsmessig og litt dårlig språk. Er i stand til å fortelle enkeltting hva som har skjedd på tur, og hvor det gjør vondt, men dersom det er "lei seg" og ikke vet hvorfor (sliten og trøtt, eller fornærmet og furter), koker det ned til at det savner bestemor, med et høyt vræl. Så dette forventer jeg ikke at barnet kan forstå. langt mindre forklare.

Problemet med avføringsmiddelet vi har brukt, er doseringen. Det kommer enten hele tiden fordi det er for tynt, eller fordi ungen holder seg. Jeg tror at løsningen er å løse opp forstoppelsen, men like mye å bryte sirkelen og vise barnet at det får til dette, at det ikke gjør vondt, og at vi ikke trenger å gå på badet hvert halvtime for å skifte og vaske.

Det kan selvfølgelig ligge mer bak, men i så fall tror jeg at det har sammenheng med denne vonde sirkelen. Mestring kan hjelpe. Håper jeg.

Skrevet

Da tror jeg nok en tur til legen kan hjelpe :) Det kan hende han kan få en klyx av en sort så han får tømt seg 100% og en helt ny start. Om du gjør det + starter med et mildt avføringsmiddel så kan det hende det hjelper :)

Jeg jobber selv med barn med funksjonshemninger av ulik grad. ( noen opptil normalt fungerende på fysisk og psykisk). Felles for nesten alle er at de sliter med avføringen. Da er det bare å å prøve seg frem med ulike lokkemidler eller avføringshjelp. Om du har noe han liker veeeeeldig godt kan du prøve det ut. En godbit hver gang han er bittelitt flink ( og kanskje til og med når han tisser på do). Kanskje hjelper det :) Men som sagt, snakk med legen om dette her. Mulig han har et supert råd som ingen har tenkt på enda :)

Skrevet

Hehe, det har gått med noen tyggis og seigmenn på prosessen. Men skuffelsen blir så stor, for barnet vil jo gjerne ha også når alt har gått i trusa. Og da blir det lei seg og vil til bestemor (eller noen andre). Vræææl! Det er ikke så greit å være liten:)

Jeg skal ta barnet til legen, vi må dit uansett så da kan vi jo ta det opp i samme slengen. Så skal vi forhøre oss:) Tusen takk for innspill!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...