DaTuMa Skrevet 21. november 2012 #1 Skrevet 21. november 2012 Jeg hadde store problemer med amming med førstemann. Gjorde veldig vondt og var bare stress. Ble mest pumping og gav det på flaske. Etter 3 mnd måtte jeg gi opp hele prosjektet. Har i ettertid hatt brystreduksjon som sikkert ikke gjør ting enklere. Hadde egentlig bestemt meg for å ikke amme igjen, men nå som jeg er gravid så får jeg dårlig samvittighet av tanken på å velge det bort. Er det noen som sleit med amming men klarte det med brystskjold? Gjør det mindre vondt? Kan det hende jeg klarer det med skjold og pumping tror dere?
Wollafruen Skrevet 21. november 2012 #2 Skrevet 21. november 2012 Jeg har ingen erfaring med å få det til etter først å ha trøblet, dessverre. Har derfor valgt å ikke amme denne gangen, siden det har gått skeis begge de forrige gangene. Jeg velger det rett og slett bort fordi problemene overskygget de eventuelle gledene jeg og barna kunne fått ved amming. Vi fant ut at "mamming" var viktigere enn amming, og da jeg forklarte situajonen og hva jeg ønsket denne gangen for min jordmor var hun veldig støttende. Det var utrolig godt! Håper noen andre kan svare deg på tips og triks om brystskjold eller annet. Jeg ville bare svare deg jeg og, for å si at du KAN faktisk velge det vekk dersom det er fryktelig problematisk for deg. Du er en god mor uansett
DaTuMa Skrevet 21. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 21. november 2012 Takk for svar. Er liksom sånn jeg også har tenkt. At det er bedre for barnet å få flaske enn at moren lider seg gjennom det til enhver pris. Men jeg føler liksom ikke at det er en godkjent grunn, og presset fra samfunnet er sterkt. Samboeren min støtter meg i det, men har fått mye negative tilbakemeldinger. Ikke diskutert det med legen enda. Godt å høre at det finnes flere i samme situasjon
snart3barnsmor:) Skrevet 21. november 2012 #4 Skrevet 21. november 2012 Jeg sleit veldig med ammingen med førstemann... Hun ble rasende hver gang hun fikk pupp, måtte bytte side hele tiden og var bare stress for både meg og ungen. Hun fikk flaske av og tll innimellom, og da var det et helt annet barn plutselig.. Så mye roligere måltid, og det gikk mye lenger til hun var sulten igjen. Sleit med dårlig samvittighet fordi jeg vurderte å slutte å amme pga styret, fikk null forståelse for problemet på helsestasjonen. Med nr. to var jeg innstilt på at det sannsynligvis ikke gikk, og jeg var bestemt på at jeg ikke skulle presse meg gjennom det samme en gang til, men heller prøve fra starten og så heller gå over til flaske hvis det ikke gikk uten å ha dårlig samvittighet for det. Sa det til min jordmor, og hun støttet meg fullt ut. Men jeg var innstilt på å gi det et forsøk. Etter en litt trøblete start med blodige sår på brystvortene, hvor jeg pumpet ut melken i stedet (startet to dager etter fødselen) gikk det seg faktisk til... Det var en helt annen opplevelse, barnet var mett og fornøyd og jeg fullammet i 4,5 mnd og sluttet helt når hun var 7 mnd for da var det ikke så interessant lenger. Jeg vet at mine problemer med ammingen er helt annerledes enn dine, og jeg har ikke erfaring med skjold i det hele tatt, men tenker at man kan godt kutte ut ammingen uten å ha noe som helst dårlig samvittighet for det!! Men kanskje kan man forsøke i starten, for når ammingen faktisk fungerer så er det jo himla praktisk:) Men som det var hos meg første gangen var det MYE bedre med flaske! Skal ha nr tre nå, og håper det blir som med nr to, men er også innstilt på at jeg heller ikke denne gangen skal presse meg til det hvis tendensene er like som første runden. Uansett hva du gjør, så gjør du det fordi det er best for deg og barnet, og da kan du uansett ha god samvittighet for din avgjørelse!!
NoraLill82 Skrevet 21. november 2012 #5 Skrevet 21. november 2012 Hvis du innerst inne har lyst å gi det et forsøk, så syns jeg du skal det. Kanskje du kan finne fram til en ammehjelper der du bor, som du kan snakke litt med på forhånd? Og be jordmor du går til kontroller hos hjelpe deg? Kanskje hun kan gi deg time for ammeveiledning når ungen er født, eventuelt få time på ammepoliklinikk hvis det finnes der du bor. Personlig har jeg ikke erfaring med skjold, men har sett flere mødre få det til helt fint. Viktig å prøve å ta det bort når barnet har lært seg sugeteknikken etter noen uker, for skjold gjør at brystet tømmes dårligere og melkeproduksjonen kan derfor gå ned. Se også på ammehjelpen.no, der har de litt om amming med skjold. Uansett hva du velger håper jeg du får en fin første tid med barnet ditt! Mamming var forresten du veldig fint ord
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå