Gå til innhold

Keisersnitt vs vaginal fødsel.


Tulipan:)

Anbefalte innlegg

Jeg skal allerde neste uke diskutere med jordmor om jeg skal ha keisersnitt. Har ikke noen god opplevelse for 4 år siden når jeg fødde min sønn. Men er så usikker om jeg skal ta keisersnitt denne gangen, men kjenner at jeg har angst for fødselen. Det som er årsak til at vi har ventet så lenge med nummer to fordi jeg hvert redd for å føde igjen.

 

Noen av dere som har hatt keisersnitt?

Plagdes dere mye i ettertid?

Hvilke form for bedøvelse fikk dere?

Går det an å få full narkose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smerter i snittet noen uker.

Fikk dekket bukplastikk pga heng etterpå (men sikkert mest pga jeg var så stor pga tvillinger)

Fikk bedøvelse i ryggen og var våken.

 

Har hatt to KS, det første var i narkose pga katastrofesnitt.

Ved planlagt får manikke narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller prøvd å få bearbeidet angsten fra første fødsel. Jeg hadde oxo en grusom fødsel med nr 1, men vil heller få hjelp til å bli kvitt de negative følelsene rundt den opplevelsen. Og håpe at fødsel nr 2 blir sånn som det skal være å føde. Mange som har så flotte opplevelser rundt det å føde vaginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunn lyst te å føde vanlig, men lurer på om jeg kanskje skal søke om keisersnitt og heller takke nei når det nærmer seg vis jeg vil føde vanlig.

 

Forgje svangerskap gikk jeg å plagdes siste to måndene og gikk siste ånde med 7 cm åpning, ute å bli hørt om å i gang settes. Når fødselen endelig startet så mitt under fødselen sluttet livmoren å fungere. Og akkurat det vil jeg ikke skal skje igjen. Revnet veldig mye og plagdes i flere månder etter fødsel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde keisersnitt både i 2009 og i 2011. Kun hatt fine opplevelser. Operasjonen gikk veldig bra begge gangene, fine sår som ble bra fort, kiloene rant av og fikk flat mage etter kun få måneder. Er ikke alle som får infeksjon i såret og som har store smerter i såret etterpå.. Like lite som at alle som føder vaginalt, revner og får problemer seinere i disse områdene. Er ikke "lett" å få keisersnitt, så om du ønsker det, burde du som du sier søke og så si nei til tilbudet dersom du ønsker å føde vaginalt likevel :)

Endret av motorola78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har snakket med jordmor og skal innover å snakke med fødselslege etter jul. Kjenner. Lysten å føde vaginalt er veldigsterk men all den redselen som slår inn som gjør meg veldig usikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt keisersnitt, snuppa satt i seteleie, og var 4 kg så turte ikke prøve vanlig fødsel. Første barn. Det var en fin opplevelse. Rolig og avslappende. Hadde spinalbedøvelse og var våken hele tiden. Selve forløsningen gikk fort, 4 minutt etter operasjnsstart var hun ute. Jeg blir alltid dårlig av bedøvelse, uansett type, så var kvalm og spydde en del etter operasjonen, men det var jeg forberedt på og det ville nok skjedd med vanlig fødsel også.

Var oppe av senga og gikk dagen etter, og var i minst like god form som de som hadde født vaginalt.

Lite smerter i såret, fikk smertestillende de to første dagene bare.

En fin og god opplevelse som kan anbefales.

Ønsker vel egentlig vaginal fødsel denne gang, bare for å få prøve det, men det kommer helt an på leiet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ikke ville vært foruten å føde vanlig. Selv med alt trøbbel down under i ettertid..hehe

Men finnes det ikke noen form for samtale gruppe/individuell som du kan få hjelp til å komme over frykten din? Jeg aner ikke hvordan du har det, men vil tro det er forferdelig å ha det slik. Du vet vel også at det er fritt sykehusvalg, slik at du kan ta et annet sykehus om du føler det vil bli bedre. Jeg skal nå som sist til kongsvinger istedenfor ahus. Helt supert der.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker mye med jordmor, så håper å få bearbeidet frykten. Blir et annet sykehus med denne gangen. Har å angst for nåler og generelt operasjo. Så er en stor frykt for meg bare det å skal ta keisersnitt, så må nok gå langt inn i meg for å finne ut hva som er best. Men tror nok jeg skal få igjennom keisersnitt og heller avlyse den etter hvert vis jeg føler det. Går fint å føle normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ta hastekeisersnitt, da babyen min hadde surret seg fast i navlesnoren. Jeg skulle ønske at jeg hadde kunnet føde vaginalt, men slik ble det ikke. Operasjonen gikk fort og jeg har et veldig fint arr i etterkant, ingen infeksjon. Det som er negativt er det første døgnet når jeg låg hjelpesløs i sengen med smerter og ikke klarte å ta meg av babyen min slik jeg ville. Jeg mistet også den dyrebare tiden rett fødselen. Da babyen skulle ligge på magen min og kose seg i varmen og knytte bånd til meg. Jeg fikk problemer med pusten, da jeg hadde litt for mye bedøvelse (spinal). Heldigvis kan jeg kanskje føde vaginalt neste gang. Jeg vil helst det. Men med tanke på dine tidligere erfaringer med vaginal fødsel, så forstår jeg veldig godt at du vurderer keisersnitt. Lykke til :)

Endret av Ruuby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg tenkt mye på hva jeg skal gøre. Og lagt inni meg sier det en stemme at jeg ønsker å føde vaginalt. Hadde ikke vondt under forgje fødsel pågrunn av epuderal, bare alt styre rundt det som var så voldsomt. Men skal uansett snakke med fødselslegen på sykehuset etter jul.

 

Tror det som er størst pågående er at jeg driver aktivt med hund og har hest og øbsker å komme meg fort slik at jeg kan ta meg av de også. Bare det å være ilag med dyrene mine er veldig mye hellbredene for min del også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...