Gjest tilda med to små <3 Skrevet 21. november 2012 #26 Skrevet 21. november 2012 Jeg bruker meieri-smør til alt annet enn woking, da bruker jeg rapsolje.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2012 #27 Skrevet 21. november 2012 jeg har alltid stekt Steker ikke noe mat i olivenolje, bruker oljer som tåler varme. Men bruker mye olivenolje ellers:-) Jeg har alltid stekt maten i olivenolje Gjør det egentlig noe? Blir maten dårlig av det? Anonym poster: 3df70ebb8cecc6af20b6eddd19f5ca31 Det er vel noe med at den harskner eller noe? Ikke helt sikker, men det er ikke bra. Anonym poster: e1b773a72984b8e33384c731eb6c0881 Olivenolje inneholder ikke noe Omega 3, og 10% Omega 6, og er derfor en dårlig kilde for essensielle fettsyrer. Den inneholder hele 75% enumettet fett, som riktignok er godt for hjertet, men som vi også kan få fra de fleste andre planteoljer. Steking akselererer harskningen og ødeleggelsen av de umettede fettsyrene, og man bør derfor ikke steke med planteoljer i hele tatt. Det gjelder også olivenolje, selv om den består av enumettet fett, som er mer stabilt enn flerumettet fett. Når en fettsyre harskner, går den fra å være helsebringende til å være helseskadelig. Bruk altså raps- , mais- eller sesamolje til steking, de tåler høy temperatur. Evt. klarnet smø, eller meierismør. En perfekt blanding som tåler høy varme er meierismør og rapsolje,- men aldri margarin (fysj og fy for et B produkt). Anonym poster: a735bfa5346735da9f8a08dbace59b14
☆☆☆ Skrevet 21. november 2012 #28 Skrevet 21. november 2012 Olivenolje er faktisk ein av dei oljene som er best å steike i. Den har høgt røykpunkt, og det er når oljen når røykpunktet flest skadelege stoff dannast. Men eg steiker likevel i rapsolje, evt blanda med smør. Den har nøytral smak. Eg elskar olivensmak, men ikkje til alt. Margarin brukar eg kun til kakebaking, det gir luftigare resultat når det piskast med sukker enn smør. På brødskiva brukar eg smør. Har eg ikkje det alternativet et eg skiva utan smørefeitt, margarin er ubrukeleg på brødmat.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2012 #29 Skrevet 21. november 2012 Hva er galt med margarin? Anonym poster: 46b97ffc18db6a16b1736c91c08ee9e2
nagini Skrevet 22. november 2012 #30 Skrevet 22. november 2012 Aldri margarin, æsj. Bruker olivensolje på salater og en dæsj i pastavannet, til steking brukes smør eller kombo av smør og cocosa (kokosolje) hvis det passer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå