Gå til innhold

Det er så bra for barn å vokse opp sammen med dyr!

Anbefalte innlegg

Gjest Heartbroken
Skrevet

Er det stadig noen som påstår. Da får jeg lyst å spør om hvorfor det? Hva er det dyrehold lærer barna som man ikke kan lære dem uten?

Vi har aldri hatt noen form for dyr av forskjellige årsaker, men vi har fått flotte, gode og empatiske barn likevel.

De har lært å respektere all form for liv, enten det er en liten fugl eller naboens rottweiler - man trenger vel ikke ha pelsdottene i eget hus for å lære barna omtanke og respekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke sånn at barn blir uempatiske om det ikke er dyr i hjemmet, og empatiske dersom det er det. Ting er ikke svart/hvitt.

PS: Vi har KATT (:P)

Anonym poster: 56d44c63ec47425b7016fc93fc57fd5d

Skrevet

Man lærer seg samspillet med dyr. Samtidig som det blir lettere å håndtere tunge dager. Jeg har alltid brukt dyr som terapi, noe de overhode ikke hadde noe imot. Både katter og hunder egner seg godt som hjelpemidler for barn med problematferd, barn som har det vanskelig på skolen eller i vennegjengen. Jeg tyr til dyr når jeg er nedfor eller deprimert, og det hjelper. Hjelper å klappe en katt, gå tur med hunden min. Så jeg er uenig.

Anonym poster: 3661e3eccc193cc32b32a1f390e7605d

Skrevet (endret)

Om foreldrene lar barna ta ansvar over dyret (med oppfølging såklart) vil barna lære hvor viktig det er å følge opp. Man kan heller ikke "kaste " ett dyr om man ønsker ett nytt som med leker. Og det kan tydligvis lønne seg å kjøpe ponni ;)http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=6856 http://www.orapp.no/nyheter/jobb_og_ledelse/hestejenter-blir-gode-ledere-/

Endret av ellen-propellen
Skrevet

Næh, ikke særlig bra for ungene her å vokse om med dyr. Samla sett er vi allergisk mot ganske mange av de aktuelle kjæledyrene.

Skrevet

Her har vi katt og to rotter. Ungene får lære hvordan de skal følge opp og ta vare på dem mtp mat og stell og kos. De hadde nok ikke lidd noen nød uten dyr heller da.Empati læres jo ikke kun utfra dyrehold.

Skrevet

Jeg tror at barn som har dyr lærer mer om hvordan de skal forholde seg til dem og i tillegg utvikler de ansvarsfølelse og empati. MEN det vil ikke si at barn uten dyr ikke kan bli like ansvarlige og empatiske :)

Anonym poster: b6e6504edb3371b191525779b9dc2953

Skrevet

De lærer om å ha dyr, noe det er vanskelig å lære om uten å ha det selv. Joda, du kan fint lære dem om empati, og mye annet, men det er veldig fint å ha erfaring med dyrehold hjemmefra, hvis man ønsker seg dyr når man har flyttet hjemmefra. Vil driste meg til å påstå at mange av de som skaffer seg dyr på hybel, aldri ville gjort det dersom de hadde erfaring med hva dyr trenger. Du trenger ikke skaffe dyr, men det hjelper og er en positiv opplevelse.

Man kan også lære dem å være aktive, uten å gjøpe hverken sykkel, eller akebrett. De kan få en fullverdig oppvekst uten, med erfaringer fra andres ting, men det er en positiv opplevelse å få ha det selv også. ;)

Skrevet

Veldig mange grunner. Jeg tror de fleste barn får en venn i dyrene. Jeg husker da jeg var lita jente og vi hadde en hund som var min beste venn. Man får mye kjærlighet og kos med dyrene. Hunden ble min turkompis, lekekamerat og venn. Jeg gråt i et år etter hunden døde. Og da var jeg ei lita jente, så det sier litt om båndene man knytter til dyrene. Også lærer man litt om ansvar ovenfor hunden som evt mor eller far gir.

At barn ikke er redde for dyr, kan litt om dyr og er vant med dyr er vel bare en positiv for senere i livet.

Det er jo ikke svart-hvitt heartbroken, men får da epmatiske unger uten dyr også, men jeg tror at barns bånd til dyr er meningsfulle og unike.

Skrevet

For minstemann eller enebarnet vil et dyr faktisk kunne utgjøre forskjellen mellom bortskjemt og ensom og voksen og trygg.

Anonym poster: 9ed27d8686e20bca34472a5fe0f4ca8c

Skrevet

Jeg synes veldig synd på barn som må vokse opp uten dyr og jeg tror man kan bli litt avstumpet av det. Stoler ikke på folk som ikke liker dyr.

Anonym poster: b40e20042525339f60314a98d6f7e97a

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Å vokse opp med dyr styrker imunforsvaret.

Skrevet

Det er mange grunner til at det er bra å vokse opp med dyr, men jeg mener ikke dermed at man får en dårlig oppvekst og ikke utvikler gode egenskaper hvis man vokser opp uten. Dyrehold lærer barna ansvar og empati, og ikke minst har de veldig stor glede av det. Det er også en sunn og aktiv hobby å drive med hund, hest eller annen trening med dyr utendørs. Jeg har stor interesse for dyr og har mye glede av det, og det kan jeg nok takke foreldrene mine for, siden jeg fikk vokse opp på landet med kjæledyr og gårdsdyr rundt meg.

Skrevet

Jeg fikk min første hund når jeg var 11 år etter å ha sverga på at jeg skulle ta ansvar for den til dens liv var over. Ganske stort av en 11 åring å holde det han/hun har lovt i 16 år, men jeg måtte fordi det var et levende liv det var snakk om. Har blitt et ansvarsfullt menneske med mye selvdisiplin. Synes det er viktig å ha nærkontakt med dyr så vi skjønner bedre hvem vi faktisk deler denne planeten med. Har nå ny hund da jeg ikke kan være foruten, samt en hest.

Skrevet

Enig med de over her: ansvar, empati, forståelse for at dyr er en like naturlig del av jorden som mennesker( klønete sagt ;). Dyr er også lekekamerater, tilbyr betingelsesløs kjærlighet og mange vitenskapelige studier viser at det å ha kontakt med dyr senker kortisolnivået i blodet (stresshormon). Se siste Puls på NRK :)

Men verden er ikke svart hvit, man kan få lykkelige og fine barn uten dyr! Jeg ser likevel at datteren min hat stor glede av dyrene hun er omgitt av (hester og hunder). Men hadde vi ikke hatt mulighet til å ha dyr, så hadde hun nok blitt en fin liten jente uansett :D

Skrevet

Enig med deg Heartbroken. Vi har ingen dyr, ikke har vi tid og jeg har allergi. Heldigvis har svigers og svigerinne katt så da får barna dekket "dyre" lærdommen og behovet der :)

Skrevet
Enig med deg Heartbroken. Vi har ingen dyr, ikke har vi tid og jeg har allergi. Heldigvis har svigers og svigerinne katt så da får barna dekket "dyre" lærdommen og behovet der :)

En ting er å ikke ha tid til dyr og være allergisk. En annen ting er å ikke like dyr og ikke ville ha dyr.

Tror ikke barna får dekket det behovet vi snakker om fordi svigers har dyr. Det er noe helt annet å vokse opp med et dyr som du blir knyttet til.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Problemet med framstillingen din er at du setter alt opp mot hverandre. Det at det er bra for barn å vokse opp med dyr er ikke ensbetydende med at barn som vokser opp uten å ha dyr blir egoistiske drittsekker.

Selv om barn som ikke har dyr, også kan være empatiske og snille, er ikke det ensbetydende med at det slett ikke er bra for barn å vokse opp med dyr.

Det at man sier noe positivt om en ting, i dette tilfellet å vokse opp med dyr, betyr ikke alltid at alternativet, her å vokse opp uten å ha dyr, er ille og forferdelig og ødelegger menneskene.

Skrevet
Problemet med framstillingen din er at du setter alt opp mot hverandre. Det at det er bra for barn å vokse opp med dyr er ikke ensbetydende med at barn som vokser opp uten å ha dyr blir egoistiske drittsekker. Selv om barn som ikke har dyr, også kan være empatiske og snille, er ikke det ensbetydende med at det slett ikke er bra for barn å vokse opp med dyr. Det at man sier noe positivt om en ting, i dette tilfellet å vokse opp med dyr, betyr ikke alltid at alternativet, her å vokse opp uten å ha dyr, er ille og forferdelig og ødelegger menneskene.

Der sa du det jeg tenker.

Skrevet

Jeg har lest dette flere ganger i artikler, så det er faktisk blitt forsket veldig mye på det. Eksperter mener at så framt ingen har allergi og foreldrene er rede til å ta hovedansvaret, så har barn bedre av å vokse opp med dyr enn uten dyr. Hvorfor vet ikke jeg, men det er blitt nevnt en del grunner over her som jeg synes høres logisk ut.

Selv har vi ikke dyr og har ikke hatt det siden vi måtte gi bort katten vi hadde for 8 år siden, men jeg ønsker meg veldig et husdyr. Vi må dog gå forsiktig fram da flere i familien er allergiske. Men også vi opplever å ha empatiske og ansvarsfulle barn selv om d er vokst opp uten dyr. Men det er noe mer, en enda dypere omtanke, følelsen av å ha noen man kan si alt til og den ufattelig beroligende effekten det er å klappe pelsen til en hund/katt når man er lei seg som også betyr noe. Leste faktisk en veldig spennende artikkel for et par år siden om at noen lesesvake barn hadde blitt mye bedre lesere etter at de fikk klappe på pedagogens hund mens de leste. Det var en tilfeldig oppdagelse, men ved å gå i dybden av det viste det seg at opplevelsen av å klappe på dyret var så beroligende for barna at de slappet mye mer av og derfor faktisk leste bedre! Har også selv opplevd å være sliten og stresset og bli roet helt ned av å klappe en malende katt som ligger i fanget. Tror mange som ikke liker dyr går glipp av mye uten å innse det selv. Men det er vel ikke så lett å få fordelene heller dersom man ikke liker dyrene...?

Skrevet

Det er mulig at det er bra for barna å bo med dyr, men det betyr ikke nødvendigvis at det er bra for dyrene å bo med barn. Mange som har dyr lar barna gjøre som de vil med dem, "fordi de er så snille uansett". Det gjelder jo neppe noen av helgenene her inne, men jeg ser det oftere enn ikke.

Skrevet

Kan forresten også tenke meg at dyr kan styrke selvtillitten til barn. En hund f.eks. Et barns beste venn som alltid er glad for å se barnet og barnet får bekreftelse. Ansvar som barn mestrer med dyr styrker også selvtillitten.

Skrevet
Det er mulig at det er bra for barna å bo med dyr, men det betyr ikke nødvendigvis at det er bra for dyrene å bo med barn. Mange som har dyr lar barna gjøre som de vil med dem, "fordi de er så snille uansett". Det gjelder jo neppe noen av helgenene her inne, men jeg ser det oftere enn ikke.

Jeg har ikke samme erfaringen som deg selv om det er noen barn som ikke er så greie med dyra (det gjelder voksne også.) Jeg var kjempesnill med min hund og hunden var snill med meg. Det gjelder også andre barn jeg har sett sammen med dyr. Har du sett hvor fasinert barn er av dyr??

Skrevet

Nå er du jo inne på en helt annen debatt.

Noen mennesker generellt burde ikke hatt dyr (eller barn) uansett. Slik er det desverre go slik vil det alltid være.

For meg er det viktig å lære barna å ta vare på dyr,respektere dyr, og vise hensyn til dyrets naturlige instinkter ol.

Med dette håper jeg at mine barn aldri vil sette fra seg en katt/hund ol ett sted pga ferie når de blir voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...