Gå til innhold

Opplysningsplikt fra skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ryktene sier det har vært en hendelse på skolen i går hvor mann i bil prøvde å lokke med seg 2 jenter.

Elevene skal ha blitt telt i etterkant inne i timene, noen har fått beskjed om å ikke gå alene osv.

Vi foreldre er ikke informert....men noen barn har fortalt dette hjemme.

Har jeg lov og rett til å bli forbanna over at jeg ikke er informert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oh yes, så klart du har. På skolen til tantebarnet ble det sendt ut informasjon pronto!!

Skal ikke si hva jeg hadde gjort, men de hadde nok sendt ut informasjon med en gang neste gang.

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Hell yes! Hadde tatt en telefon til skolen, og jeg hadde ikke vært blid!

Skrevet

Skolen må jo gjøre noen avveininger på hva de skal gjøre en sak utav og hva som kan bli storm i et vannglass. Når de først har snakket med elevene skal de selvfølgelig informere foreldrene også. Jeg hadde altså blitt skikkelig sur!

Skrevet

Jeg hadde satt stor pris på informasjon, ja, hvis det er noe som uansett alle elevene vet om.

En annen ting er at jeg hadde likt et system der man fikk beskjed om ikke barnet var på skolen og skolen ikke hadde hørt fra oss.

Skrevet

I sånne tilfeller så synes jeg det. Men i tilfeller hvor Mette har lugga Trine, og saken er ordnet opp i, så synes jeg ikke det.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Dette er en alvorlig sak. Syntes foreldrene skal få informasjon om dette fra skolen før de får det fra egne barn. Da blir det ikke alltid helt rett info.

Syntes også skolen ringer og hører hvor barnet er om det ikke kommer på skolen til timen.

Skrevet (endret)

Hos oss er det sånn, sug lut. Det er fra i år forventet at skolen får beskjed på morgenen hvis barnet er sykt. For alle andre barn og som ikke er på skolen når skoledagen er over, ringes foreldrene. Gjelder både barneskolen og ungdomsskolen.

Endret av iiik
Skrevet

Jeg har ringt rektor og vært litt stram mot han. Den hendelsen på vår skole i går hadde han ikke hørt om, men en liknende hendelse i nabokommunen sist uke har vært diskutert. Skolen er blitt enige om å ikke varsle/informere om en såpass alvorlig hendelse mindre enn 1 mil unna. De ønsker ikke å skape hysteri. Derfor skal de bare minne barna på å ikke snakke med fremmede.

Jeg inner det direkte forkastelig siden mange barn går hjem alene inntil 4 km som er grensen for fri buss.

Jeg vet nå at flere voksne ved skolen er informert om gårsdagens angivelige hendelse og ( jeg var veldig stram) antar at det ganske snart kommer ett infoskriv til oss foreldre.

Skrevet

I hvilken by/fylke dreier det seg om, hvis jeg kan spørre om det?

Skrevet (endret)

Forrige uke har det vært en hendelse i Grimstad. Den er anmeldt, men ikke dekket i media så vidt jeg vet.

Jeg bor i Arendal

Endret av ellen-propellen
Skrevet

Hos oss er det sånn, sug lut. Det er fra i år forventet at skolen får beskjed på morgenen hvis barnet er sykt. For alle andre barn og som ikke er på skolen når skoledagen er over, ringes foreldrene. Gjelder både barneskolen og ungdomsskolen.

Men jeg vil ha beskjed ved skoletids start, ikke slutt...
Skrevet

Jeg skulle selvfølgelig ikke skrive når skoledagen er over. Hvor kom det fra!? De ringer når skoledagen begynner hvis det er barn som mangler.

Skrevet

Jeg skulle selvfølgelig ikke skrive når skoledagen er over. Hvor kom det fra!? De ringer når skoledagen begynner hvis det er barn som mangler.

Ett slikt system ønsker jeg meg og. Skjønner at det kan være vanskelig for skolen å administrere,men det er jo helt vanlig i arbeidslivet å melde fra om fravær før arbeidsdagen starter.

Vi har faktisk litt problemer her på min arb.plass med den yngre garde som ikke melder fravær før de står opp.

Hadde de vært vandt med å gjøre det fra skolen ville kanskje det vært narturlig for dem å gjøre?

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg synes at skolen har opplysningsplikt i slike saker, ja, og synes det er dårlig at de lar være å informere fordi de ikke ønsker å skape hysteri.

På to av skolene jeg har gått (USA og UK) var det et automatisk telefonsystem (automated attendance call system). Dersom man var mer enn 15 minutter forsinket til en time, ble foreldrene automatisk oppringt (allerede innspilt beskjed som egentlig kun ga beskjed om at man var absent, og i hvilken time (og ja, det kunne komme mange av dem i løpet av en dag hvis man selv ikke hadde ringt og meldt fra om sykdom). Et greit system for å vite at barnet kommer frem på skolen (ikke fullt så kult hvis man vil skulke som tenåring). Jeg vet at det har vært snakk om at det skal tas i bruk et e-mailsystem på skolen her (dvs. samme automatisk greie, bare at det her sendes ut på e-post). Telefon forutsetter at folk har svarer på mobilen, eventuelt fasttelefoni med telefonsvarer, og det er det jo ikke alle som har. Det er veldig utbredt andre steder, og ser ut til å funke, så det burde ikke være for vanskelig for norsk skole å kopiere.

Gjest meg mamma?
Skrevet

Forrige uke har det vært en hendelse i Grimstad. Den er anmeldt, men ikke dekket i media så vidt jeg vet.

Jeg bor i Arendal

Hvor da, og hva skjedde?

Skrevet

Skal visst ha vært på vik skole at noen skal ha forsøkt å lure med seg barn,men jeg vet ikke mer.

Saken skal være anmeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...