Gå til innhold

Sykbarn dager og egenmelding, kan noen forklare meg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fast jobb og i dag må jeg være hjemme med mitt barn. Jeg har 3stk, hvor mange sykbarn dager har jeg?

 

Og hvordan fungerer egenmeldingene? 8 dager? Når må man til legen og når må man til legen med å få "bekreftelse" på at barnet er sykt, etter hvor mange dager? Eller må man ikke det?

 

Anonym poster: 2cb1aa1b40d201728f85a6b173a9149c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Det kommer an på hvor mange barn under 12 år du har. Har du flere enn 2 barn under 12 år har hver arbeidstaker 15 omsorgsdager med lønn (sykebarn dager) per kalenderår. (30 dager for enslige forsørgere). Disse dagene nullstilles hver 1. januar :)

 

Det er først på dag 4 med egenmelding at arbeidsgiver kan kreve legeerklæring.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barna er under 12år. Vil det da si at jeg har 45 og mannen har 45stk???

 

Og hvor mange egenmeldingsdager har jeg? Er i dag 1 egenmeldings dag? Eller går dette på barnas syke dager?

 

Anonym poster: 2cb1aa1b40d201728f85a6b173a9149c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har 3 barn under tolv år.Da har man 15 syktbarn dager t.Har du to så er det 10 dager . Altså jeg har 15 dager pr år og mannen har 15 dager.Blir 30 dager tilsammen .

 

Hvis du er hjemme med sykt barn bruker du av den kvoten.

Du skal ikke bruke egenmelding eller sykemelding for deg selv:)

Endret av *Smiley*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, beklager, det kom kanskje ikke så tydelig frem, men hver arbeidstaker har totalt 15 dager for alle tre barna. (Dersom dere har barn som er kronisk syk, kan dere søke om økt antall omsorgsdager (sykebarn dager) som da er på 10 ekstra dager per forelder.) Det vil da si at du og mannen din til sammen har 30 dager i løpet av ett kalenderår, disse dagene går ikke an å overføre til hverandre dersom en av dere har brukt de opp, og likevel ønsker å være hjemme med syke barn.

 

Du har mest sannsynlig totalt 24 egenmeldingsdager. Disse kan brukes for inntil 8 kalenderdager pr. egenmelding, evt. 24 egenmeldinger à 1 dag, totalt 24 dager i løpet av en 12 måneders periode. NB! Ved egenmelding blir IKKE disse nullstilt hver 1. januar. Egenmeldingsdagene gjelder for 12 mnd. tilbake fra den mnd vi er i. Du kan ikke ha mer enn 24 egenmeldingsdager i løpet av de siste 12 mnd.

 

I dag er en egenmeldingsdag ja, men det skal gå på "Barns sykedager konto", altså en av de totalt 15 dagene du har. Egenmelding brukes både ved egen sykdom og ved barns sykdom, men du krysser bare av for på forskjellige steder på egenmeldingen.

 

Håper dette var greit forklart :)

 

Hilsen meg som jobber med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barna er under 12år. Vil det da si at jeg har 45 og mannen har 45stk???

 

Og hvor mange egenmeldingsdager har jeg? Er i dag 1 egenmeldings dag? Eller går dette på barnas syke dager?

 

Anonym poster: 2cb1aa1b40d201728f85a6b173a9149c

 

Nei. Du har 15 dager du kan være hjemme med sykt barn. Din mann kan også være hjemme 15 dager. Dersom barnet er syk flere dager, kan du være hjemme maks 3 dager sammenhengende. Dersom du må være hjemme med sykt barn dag 4, må du ha lege erklæring. Syke barn dager gjelder fra januar til desember, så du får nye 15 dager 1.januar.

 

Når det gjelder egenmelding, så kan du være hjemme 3 dager i strekk 4 ganger i løpet av 12 måneder (følger ikke kalenderåret).

 

Dersom bedriften er med i IA avtalen er det andre regler, da kan du være hjemme 8 dager i strekk, totalt 24 dager i løpet av 12 måneder.

 

Anonym poster: 902f9fe18f6f8449e85858f675134bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er to typer egenmelding, egenmelding pga egen sykdom og egenmelding pga barns sykdom. På min arbeidsplass fyller vi inn samme skjema, men krysser av for om det er egen eller barn sykdom.

 

Hvor mange egenmeldinger du kan ta ut på egen sykdom gjelder pr 12 mnd fra første gangs sykdom.

Egenmelding pga barns sykdom nulles ut ved nyttår.

 

Du har 15 dager i året og mannen din har 15 dager i året, 30 dager til sammen.

 

Arbeidsgiver kan be om legeattest på at barnet faktisk er syk fra fjerde dagen du er hjemme, men det er sjelden dette praktiseres.

 

Hilsen en personalansvarlig.

 

Anonym poster: 19358db2b22f04aab67b2e3408106590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, beklager, det kom kanskje ikke så tydelig frem, men hver arbeidstaker har totalt 15 dager for alle tre barna. (Dersom dere har barn som er kronisk syk, kan dere søke om økt antall omsorgsdager (sykebarn dager) som da er på 10 ekstra dager per forelder.) Det vil da si at du og mannen din til sammen har 30 dager i løpet av ett kalenderår, disse dagene går ikke an å overføre til hverandre dersom en av dere har brukt de opp, og likevel ønsker å være hjemme med syke barn.

 

Du har mest sannsynlig totalt 24 egenmeldingsdager. Disse kan brukes for inntil 8 kalenderdager pr. egenmelding, evt. 24 egenmeldinger à 1 dag, totalt 24 dager i løpet av en 12 måneders periode. NB! Ved egenmelding blir IKKE disse nullstilt hver 1. januar. Egenmeldingsdagene gjelder for 12 mnd. tilbake fra den mnd vi er i. Du kan ikke ha mer enn 24 egenmeldingsdager i løpet av de siste 12 mnd.

 

I dag er en egenmeldingsdag ja, men det skal gå på "Barns sykedager konto", altså en av de totalt 15 dagene du har. Egenmelding brukes både ved egen sykdom og ved barns sykdom, men du krysser bare av for på forskjellige steder på egenmeldingen.

 

Håper dette var greit forklart smile.png

 

Hilsen meg som jobber med dette smile.png

Nei det var ikke greit forklart siden du skriver at de ikke nullstilles ved nyttår.

 

 

Syke barn dager gjelder pr.hele kalenderår og nullstilles ved nyttår.

Sykemelding på seg seg gjelder de siste 12 mnd.

 

Anonym poster: 45d12545385e0c26864574f396cb368e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, beklager, det kom kanskje ikke så tydelig frem, men hver arbeidstaker har totalt 15 dager for alle tre barna. (Dersom dere har barn som er kronisk syk, kan dere søke om økt antall omsorgsdager (sykebarn dager) som da er på 10 ekstra dager per forelder.) Det vil da si at du og mannen din til sammen har 30 dager i løpet av ett kalenderår, disse dagene går ikke an å overføre til hverandre dersom en av dere har brukt de opp, og likevel ønsker å være hjemme med syke barn.

 

Du har mest sannsynlig totalt 24 egenmeldingsdager. Disse kan brukes for inntil 8 kalenderdager pr. egenmelding, evt. 24 egenmeldinger à 1 dag, totalt 24 dager i løpet av en 12 måneders periode. NB! Ved egenmelding blir IKKE disse nullstilt hver 1. januar. Egenmeldingsdagene gjelder for 12 mnd. tilbake fra den mnd vi er i. Du kan ikke ha mer enn 24 egenmeldingsdager i løpet av de siste 12 mnd.

 

I dag er en egenmeldingsdag ja, men det skal gå på "Barns sykedager konto", altså en av de totalt 15 dagene du har. Egenmelding brukes både ved egen sykdom og ved barns sykdom, men du krysser bare av for på forskjellige steder på egenmeldingen.

 

Håper dette var greit forklart smile.png

 

Hilsen meg som jobber med dette smile.png

Nei det var ikke greit forklart siden du skriver at de ikke nullstilles ved nyttår.

 

 

Syke barn dager gjelder pr.hele kalenderår og nullstilles ved nyttår.

Sykemelding på seg seg gjelder de siste 12 mnd.

 

Anonym poster: 45d12545385e0c26864574f396cb368e

Ser forresten nå at du har skrevet det i annet avsnitt.

Min feil

 

Anonym poster: 45d12545385e0c26864574f396cb368e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
9 minutter siden, Cristina010 skrev:

Hi . I have a question please . I’m sorry but I cannot find the answer and my company do not tell me . I used 19 and 20 of August as sykt barn dag and now my child have fever can I take again another days in same month ? Or should have some more working days before I can take new one ? Thanks 

Yes, you can have sykt barn in the same month.

Anonymkode: c36a9...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Yes, you can have sykt barn in the same month.

Anonymkode: c36a9...c21

Thank you for answer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...