Anonym bruker Skrevet 21. november 2012 #1 Skrevet 21. november 2012 Noen som kan dele handleliste si og evt si hva prisen kom på? Skjønner at det varierer fra uke til uke, men hva er vanlig å handle når man kun handler en gang per uke ? Anonym poster: 36e07d63f027e0c8f18d57a9c9f0cf4d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2012 #2 Skrevet 21. november 2012 Jeg har akkurat begynt med ukeshandling selv. Jeg har dessverre ikke en handleliste å dele da det varierer litt hva jeg trenger fra uke til uke. Kjøper ofte flere pakker av ting som holder seg lenge så derfor er det mye som ikke blir handlet hver uke. Men jeg kan gi deg et tips;-) Ha en liste liggende på kjøkkenet og for hver ting du går tom for eller ser at du mangler i løpet av uka fører du opp på handlelisten. Når handledagen kommer er handlelisten stort sett skrevet allerede og du slipper å glemme noe:-) Anonym poster: d927e6ee6666072bb117102733e8d971
Mikkemafian Skrevet 21. november 2012 #3 Skrevet 21. november 2012 Vi handler alltid: melk, brød, biola, havrefras, pålegg, gurot, og løk. Vi lager stort sett mat fra bunnen, og da er det løk, tomat og gulrot i det meste. Hermetiske tomater kjøper jeg stort av en gang i blant. Ellers handler vi mye når det er tilbud på ting, og spiser fra frysen etter det, så det varierer mye hva vi handler. Kjøper f.eks 5 pakker med torskeblokk, 3 fiskegrateng, panert torsk og 5 pakker laksefilet når det er 40%. Da blir den ukens handlelapp dyrere enn vanlig, men så har vi fiskemiddager de neste 2 mnd i hvert fall... Vår handlelapp kommer som oftest på mellom 800-1300 kroner. Av og til må vi supplere i løpet av uken.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2012 #4 Skrevet 21. november 2012 Jeg har akkurat begynt med ukeshandling selv. Jeg har dessverre ikke en handleliste å dele da det varierer litt hva jeg trenger fra uke til uke. Kjøper ofte flere pakker av ting som holder seg lenge så derfor er det mye som ikke blir handlet hver uke. Men jeg kan gi deg et tips;-) Ha en liste liggende på kjøkkenet og for hver ting du går tom for eller ser at du mangler i løpet av uka fører du opp på handlelisten. Når handledagen kommer er handlelisten stort sett skrevet allerede og du slipper å glemme noe:-) Anonym poster: d927e6ee6666072bb117102733e8d971 Skjønner det ja det var lurt pleier som regel kikke i kjøleskap og matskap for så å lage liste, men når noe er tomt så ser man det ikke alltid, og dermed lett å glemme. Skal begynne å skrive liste etter hvert som jeg ser det blir tomt Hvis jeg omformulerer spørsmålet mitt litt da: setter du av en viss sum i mnd til mat? Tenker du i så fall at du skal holde deg innen et visst beløp hver uke, eller kan du handle for 1500 en uke og bare 500 neste uke fordi skapene er "fulle" ? Hvis noe er på tilbud, er det bedre å hamstre litt eller holde seg til en ukessum og bare kjøpe det som trengs til den uka ? (Da evt bare 2-3 av tilbudsvaren slik at man fortsatt er innenfor ukesbudsjett). Anonym poster: 36e07d63f027e0c8f18d57a9c9f0cf4d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2012 #5 Skrevet 21. november 2012 Vi handler alltid: melk, brød, biola, havrefras, pålegg, gurot, og løk. Vi lager stort sett mat fra bunnen, og da er det løk, tomat og gulrot i det meste. Hermetiske tomater kjøper jeg stort av en gang i blant. Ellers handler vi mye når det er tilbud på ting, og spiser fra frysen etter det, så det varierer mye hva vi handler. Kjøper f.eks 5 pakker med torskeblokk, 3 fiskegrateng, panert torsk og 5 pakker laksefilet når det er 40%. Da blir den ukens handlelapp dyrere enn vanlig, men så har vi fiskemiddager de neste 2 mnd i hvert fall... Vår handlelapp kommer som oftest på mellom 800-1300 kroner. Av og til må vi supplere i løpet av uken. Ja det er akkurat det jeg lurer litt på selv, og jeg skal storhandle noen ganger og gjøre mindre handlinger noen ganger. Som du sier ang fryseren full av fisk, da blir ikke neste ukeshandling like dyr fordi dere har mange middager framover. Evt er det like greit å handle inn til ukens middager hver uke? Har dere et fast beløp per mnd til mat ? Vet ikke om jeg skal ta utgangspunkt i f.eks at jeg har 4000 kr i mnd eller om jg skal tenke at jeg kan handle for 1000 kr i uka (summene er bare eksempler, blir nok en del mer). Anonym poster: 36e07d63f027e0c8f18d57a9c9f0cf4d
Mikkemafian Skrevet 21. november 2012 #6 Skrevet 21. november 2012 Vi har ikke et definert budsjett. Jeg lager meny på fredags kvelden og så handler vi det vi trenger på lørdagen. Når jeg lager menyen, ser jeg alltid etter i frysen og i kjøleskapet hva vi har, sånn at vi bruker av det vi har. Jeg planlegger også middagene sånn at jeg får brukt opp grønnsakene. Skal vi ha kålstuing til kjøttkakene en dag, blir det minestronesuppe eller rødbetsuppe en annen dag, og siste resten av kålen i en pai med kjøttdeig, eple og karri f.eks. På den måten holder vi utgiftene nede, i tillegg til at middagene blir varierte, for vi har ikke lyst til å spise det samme hver dag for å få spist opp restene:) Vi handler inn til maten hver uke, og prøver å huske på at vi skal ha drikke, frokost, lunsj, kveldsmat og mellommåltider også Lørdagen som handledag er gjennomtenkt. Da får vi ferske varer i helgen, og kan kose oss med akkurat det vi vil ha:) I tillegg har vi bedre tid og kan ha ungene med i butikken uten at det blir hyling.. Vi bruker det vi trenger til mat, har vi brukt 5000 som er sånn ca det vi bruker, og trenger litt ekstra, så kjøper vi det, men vi jobber med å ha minst mulig utgifter til det meste.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2012 #7 Skrevet 21. november 2012 Vi har ikke et definert budsjett. Jeg lager meny på fredags kvelden og så handler vi det vi trenger på lørdagen. Når jeg lager menyen, ser jeg alltid etter i frysen og i kjøleskapet hva vi har, sånn at vi bruker av det vi har. Jeg planlegger også middagene sånn at jeg får brukt opp grønnsakene. Skal vi ha kålstuing til kjøttkakene en dag, blir det minestronesuppe eller rødbetsuppe en annen dag, og siste resten av kålen i en pai med kjøttdeig, eple og karri f.eks. På den måten holder vi utgiftene nede, i tillegg til at middagene blir varierte, for vi har ikke lyst til å spise det samme hver dag for å få spist opp restene:) Vi handler inn til maten hver uke, og prøver å huske på at vi skal ha drikke, frokost, lunsj, kveldsmat og mellommåltider også Lørdagen som handledag er gjennomtenkt. Da får vi ferske varer i helgen, og kan kose oss med akkurat det vi vil ha:) I tillegg har vi bedre tid og kan ha ungene med i butikken uten at det blir hyling.. Vi bruker det vi trenger til mat, har vi brukt 5000 som er sånn ca det vi bruker, og trenger litt ekstra, så kjøper vi det, men vi jobber med å ha minst mulig utgifter til det meste. Ok, Veldig lurt å handle på lørdager har handlet på mandager men handler en ekstra gang i forbindelse med helg. Men skal prøve å få til kun en gang per uke Anonym poster: 36e07d63f027e0c8f18d57a9c9f0cf4d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2012 #8 Skrevet 21. november 2012 Å, så lure og flinke dere er! Skjønner ikke at dere klarer det. Anonym poster: dc01ee27f8da37e3f2b1856bf2d3009f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå