Gå til innhold

Fødsel og øy. Hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man bor på en øy, og fødselen starter på natta når det ikke er fergetrafikk, hva gjør man da?

Anonym poster: d802484ae9176d1729d9d1d60d085b89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir henta med helikopter kanskje?må jo være muligheter for det.

Anonym poster: b19d82d266e4b5ddfc23a15f3c1c26fe

Skrevet

Blir hentet av ambulansehelikopter eller redningstjenesten tror jeg.

Skrevet

Om man bor på en øy er vel sjansen stor for at man har egen båt, eller at det finnes taxibåt. Det er ihvertfall det mine øyboende venner har brukt.

Skrevet

Jeg er bosatt på en øy og ble anbefalt av sykehuset å dra inn til byen 3 uker før fødsel og å bli der til barnet var født.

Valgte jeg å bli på øya så var det på eget ansvar og de kunne ikke garantere for sikkerhet, trygghet eller vær- og vindforhold (med tanke på båt eller helikopter)

Anonym poster: 2dcea6681cd6fad853b3d88a6b464cca

Skrevet

Jøye meg .. Det hørtes helt vilt ut !!!! Jaggu glad jeg bor i nærheten av flere av Norges beste sykehus.

Skrevet

man blir fløyet med luftambulanse.

Skrevet

Jeg bor også på øy. Vi har bro, men den har en tendens til å bli stengt hvis det blir storm. Første fødsel endte i ks, så jeg kommer til å følge med på værvarselet når terminen nærmer seg. Hvis det blir meldt storm kommer jeg til å ovnatte hos venner eller familie på fastlandet.

Finnes det en jordmor på øyen din som du kan lage en avtale med?

Anonym poster: 0d060d0cb7abf6cff0ae72c327352d46

Skrevet

Luftambulansen tar ikke med fødende kvinner, Seakingen gjør det.

Jeg bor på ei halvøy. Er avhengig av ferge for å komme til sykehus. (Man kan kjøre rundt, men det tar mye lengre tid.)

Ferge kan rekvireres utenom normal rutetid hvis nødvendig. Helikopter blir kun brukt om det er fare for liv og helse.

Skrevet

Vi har forøvrig et "akuttrom" på gamlehjemmet som også kan brukes til fødsel hvis man ikke kommer seg til byen. Det finnes både jordmor og leger i bygda, så vi har det greit sånn sett. :) Har heldigvis kommet meg til byen alle gangene selv da. ;)

Skrevet (endret)
Vi har forøvrig et "akuttrom" på gamlehjemmet som også kan brukes til fødsel hvis man ikke kommer seg til byen. Det finnes både jordmor og leger i bygda, så vi har det greit sånn sett. smile.png Har heldigvis kommet meg til byen alle gangene selv da. wink.png
var seakingen jeg tenkte på. har bod på halv øy selv, med nedlakt fødestue på gammlehjemmet. nødløsning hvis man ikke reker seg til sykehuset. du bor ikke tilfeldig hvis på fosen ? Endret av april042013
Skrevet

Her blir man hentet av ambulansebåt og kjørt til byen. Det tar en del timer, så mange barn er født på den båten.

Anonym poster: 811d4b8f6df0229c3cf18ec4a1afc706

Skrevet

Hvis det ikke går an å kjøre rundt, så har mange ferger beredskap. Kommer selv fra en øy med 30 minutters ferietur til fastlandet og der kjørte stadig ferga natten med fødende kvinner eller generelt ambulanser med syke folk.

Anonym poster: df57cd7aeee2496366b8901aa2415d00

Skrevet
Vi har forøvrig et "akuttrom" på gamlehjemmet som også kan brukes til fødsel hvis man ikke kommer seg til byen. Det finnes både jordmor og leger i bygda, så vi har det greit sånn sett. smile.png Har heldigvis kommet meg til byen alle gangene selv da. wink.png
var seakingen jeg tenkte på. har bod på halv øy selv, med nedlakt fødestue på gammlehjemmet. nødløsning hvis man ikke reker seg til sykehuset. du bor ikke tilfeldig hvis på fosen ?

Det kan nok hende det ja.. ;)

Skrevet
var seakingen jeg tenkte på. har bod på halv øy selv, med nedlakt fødestue på gammlehjemmet. nødløsning hvis man ikke reker seg til sykehuset. du bor ikke tilfeldig hvis på fosen ?

Det kan nok hende det ja.. ;)

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...