Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #1 Skrevet 20. november 2012 Han mener at de skal få MANGE gaver, for "det er så gøy". Jeg mener det er helt unødvendig, de har allerede for mange leker, så jeg mener vi heller bør kjøpe noe "stort", og gjerne kun én gave (pluss en som er fra bror til søster og omvendt.) Men han nekter å gå med på det. Da kjøper han flere gaver og skriver at de er fra han, hehe. Er jeg på bærtur her? Hva mener dere? Anonym poster: bf859276cf93009304b4867976b7380b
Februargullet2013 Skrevet 20. november 2012 #2 Skrevet 20. november 2012 Spørs hvor mange han mener det men bra med 1 stor og kanskje 2 mindre
Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #3 Skrevet 20. november 2012 Spørs hvor mange han mener det men bra med 1 stor og kanskje 2 mindre Han vil gjerne kjøpe ti gaver til dem, gjerne for flerfoldige tusen tilsammen. Dette mener jeg er fullstendig unødvendig. Helt greit med et høyere beløp om de f.eks. får sykler eller skiutstyr etc. men ser virkelig ikke poenget med å kjøpe fjorten tusen gaver. hi Anonym poster: bf859276cf93009304b4867976b7380b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #4 Skrevet 20. november 2012 Som samboeren min altså, han er så glad i mange gaver at han kjøper gaver til seg selv og skriver på pakkenlappene at det er fra meg eller barna, like morsomt hvert år :-) Anonym poster: 98f96195feadaf2253ed764766534986
Elsker livet Skrevet 20. november 2012 #5 Skrevet 20. november 2012 Vet ikke hvem som har rett jeg. Teit diskusjon. Heldigvis har vi hver våre oppgaver, så julegaver ordner jeg og da avgjør jeg slike detaljer selv. Ser dere ikke det positive med å ha en sjef, så får dere vel komme frem til et kompromiss og sitte å være misfornøyd med avgjørelsen begge to.
Februargullet2013 Skrevet 20. november 2012 #6 Skrevet 20. november 2012 Spørs hvor mange han mener det men bra med 1 stor og kanskje 2 mindre Han vil gjerne kjøpe ti gaver til dem, gjerne for flerfoldige tusen tilsammen. Dette mener jeg er fullstendig unødvendig. Helt greit med et høyere beløp om de f.eks. får sykler eller skiutstyr etc. men ser virkelig ikke poenget med å kjøpe fjorten tusen gaver. hi Anonym poster: bf859276cf93009304b4867976b7380b Der er jeg helt enig med deg
Terese med to jenter Skrevet 20. november 2012 #7 Skrevet 20. november 2012 Får ikke barna gaver fra mange andre også? Hvis ikke, så kan jeg jo for så vidt forstå han. Hvis det derimot er slik at dere skal kjøpe 10 gaver og så får de 20 til uansett, så forstår jeg ikke poenget.
marsgutt 2013 Skrevet 20. november 2012 #8 Skrevet 20. november 2012 Spørs hvor mange han mener det men bra med 1 stor og kanskje 2 mindre Han vil gjerne kjøpe ti gaver til dem, gjerne for flerfoldige tusen tilsammen. Dette mener jeg er fullstendig unødvendig. Helt greit med et høyere beløp om de f.eks. får sykler eller skiutstyr etc. men ser virkelig ikke poenget med å kjøpe fjorten tusen gaver. hi Anonym poster: bf859276cf93009304b4867976b7380b Har noe av den samme diskusjonen med mannen. Han mener vi skal kjøpe 3DS mens jeg mener vi heller kan kjøpe noen nye leker til samme pris.altså 3 4 leker. da blir det 2 fra oss og 2 fra julenissen. Hun har ikke masse leker som lenger, hun er vokst litt fra de. Hun har pc og en egen spill maskin noe jeg synes holder. Synes det blir alt for mye duppe ditter og lite aktiv lek av det.Men og kjøpe 10 gaver for mange tusen blir og ta i litt synes jeg. Og at han skal kjøpe de uansett og skrive at det er fra ham blir bare dumt. Julaften handler jo ikke bare om og få mest mulig gaver.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 20. november 2012 #9 Skrevet 20. november 2012 (endret) Her er det omvendt. Mannen vil kjøpe en stor gave og jeg vil kjøpe flere "små" gaver. Her blir det vel til at vi kjøper 1 stor gave (som feks ds eller skylander giants) og 2 små (en fra meg og en fra pappa) + at han får gave fra lillebror og omvendt. Ikke får de så mange gaver fra andre heller. Jeg liker mange gaver men det er fordi jeg fikk få gaver igjenom oppveksten og aldri det jeg ønsket meg.Julenissen kom aldri til meg. Og mine barn skal ALDRI oppleve å bli skuffet til jul eller bursdager . Endret 20. november 2012 av Mamma`n til Will&Ailo.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #10 Skrevet 20. november 2012 Skjønner vi bor i overflodens land! Blir rett og slett flau av å lese alt dette. Vår datter på 14år får noe hun trenger, og vår datter på 1år får ingen ting av oss, da hun har alt hun trenger. Ellers så får de jo gaver ifra besteforeldre og tanter og onkler. Vi er voksne mennesker med veldig god økonomi, men om barna skal få alt de ønsker seg, uten å lære å spare litt selv, så blir det feil. Vi har fortsatt ikke flat screen TV, da den "gamle" fungerer fint. Vi har heller ikke IPader, men vi har hver vår pc etc Vi er altså ikke gnitne, men ønsker å lære våre barn viktige verdier i livet. Anonym poster: 0aec4e51b8f421d28a842a9ac50c0f16
Gjest Antarctica Skrevet 20. november 2012 #11 Skrevet 20. november 2012 HI: Du og din mann har et grunnleggende ulikt verdisyn. Mange av dem som vokste opp med "sparsomme" foreldre tror at det er morsommere å være bortskjemt enn å være vant til å leve litt mer nøkternt. Men det er der de tar feil - sånn som mannen din: Mange pakker gjør ikke kvelden mer magisk, de gjør bare barna mer blaserte og likegyldige. Å være bortskjemt betyr egentlig bare å gå gjennom livet med en grunnleggende følelse av å være misfornøyd og snytt for noe, for man kunne jo alltids ha fått MER. Jeg unner ingen å leve sånn. Nyt jula, med et realistisk antall pakker, ikke bare masse greier som sliter ungene ut.
trineson Skrevet 21. november 2012 #12 Skrevet 21. november 2012 Julen hadde vært en hyggelig tid om det ikke hadde vært for alle gavene. At vi skal gi hverandre en haug med gaver fordi "Jesus har bursdag" er ikke lett å forstå. Litt perspektiv på tingene er på høy tid - flere tanker og tips angående gaver her: http://luksusfellen.info/tag/gaver/
Cat_Woman Skrevet 21. november 2012 #13 Skrevet 21. november 2012 Jeg er egentlig enig med deg, men syns dere må bli enige om et kompromiss her.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2012 #14 Skrevet 21. november 2012 Hvorfor ikke begge deler? Om barnet får den ene litt dyre tingen også kan det få et par småting som ikke er så kostbart. Min 5 åring får f.eks ved siden av hovedgaven et nytt puslespill og en malebok. Anonym poster: 581cc173f6c364c78c808d174db36270
Mø schæl! Skrevet 21. november 2012 #15 Skrevet 21. november 2012 Dette handler vel mest om at man har vokst opp forskjellig. Jeg er enebarn, og vokste opp med mange julegaver som kompensasjon for at søskenbarna mine fikk så mange flere enn meg pga. stor familie - men vil ikke si at det har gjort meg bortskjemt og utakknemlig for det. Flere steder i liknende tråder har jeg lest om bortskjemte barn, og at de har alt de trenger fra før osv, osv, og at man ikke skal la det bli overflod av gaver i jula. Vel, jeg er selvfølgelig enig i at ungene på ingen måte trenger i drukne i gaver i jula, men det kan nesten virke som om det for mange her inne er desember måned man virkelig skal vise ungene at de ikke skal få alt de peker på her i livet. For min del har jeg valgt å la desember bli en "magisk" måned for ungene mine. Flere ganger i løpet av året hører jeg datteren min på 7 si at hun gleder seg sånn til jula, med gavekalender, kaker og kos - og det er nesten sånn at jeg ser stjerner i øynene når hun prater. I jula får hun en god del gaver, men kostnadsmessig kommer vi nok ut på det samme som de som velger kun å gi en eller to dyre gaver, altså er ikke alle gavene av like stor økonomisk verdi - men hun ELSKER å pakke opp og kose seg med tingene etterpå. Jeg tør påstå at hun ikke har blitt mer bortskjemt eller materalistisk av dette, for hun vet så inderlig godt hva det vil si å spare til ting gjennom resten av året. Verdien av penger, og at man ikke trenger alt man har lyst på, prøver jeg å lære henne gjennom hele året, ikke bare i jula. Puh, dette ble en STOR digresjon, beklager den. Til hovedinnlegger: jeg ville ha prøvd å komme fram til et kompromiss. Du vil ha få, han vil ha mange - hva med et antall midt i mellom? Da må begge gi og ta litt, og ungene blir helt sikkert strålende fornøyd.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 21. november 2012 #16 Skrevet 21. november 2012 Snuppa får en gave av oss.. og ikke er den dyr heller.. eller i år har vi kjøpt billetter til Disney on Ice (pluss flybilletter) og så får hun kanskje en liten ting ved siden av. Men ellers har hun ikke pleid å få for mer enn ca 500kr. Hun får så mange gaver til jul, vi trenger ikke gjøre det verre. Det blir ikke like kjekt når det blir så mange gaver.. Jeg er oppvokst med flere gaver fra foreldre og søsken, men da fikk vi bare fra dem, 1 sett besteforeldre og kanskje en og annen tante. Gavene var mange, men det var fordi vi delte gjerne en gave opp i flere, og så gikk det litt sport i hvordan de ble pakket inn... Kjempegøy! Nå kommer det så mange gaver, at har vi flere gaver, så pakker vi de til en.. Blir ikke kjekt når vi blir lei av å pakke opp.. Niesen til min svoger er skikkelig bortskjemt.. Hun fikk i overflod av gaver da hun var liten. Hun ble så sliten av alle gavene at hun måtte vente ned noen til dagen etter, og hun satte ikke pris på noen av de. Når farmoren var på tur, og hadde med en liten ting til henne, var det ikke takk som ventet, men: Var det alt jeg skulle få? Ikke noe kjekt å gi noe da. Nei snuppa får gjerne noe hun trenger i gave også hun... ikke bare leker fra oss foreldre hvertfall
Anonym bruker Skrevet 21. november 2012 #17 Skrevet 21. november 2012 Vi har blitt enige om en sum til ungene, og utifra deres ønskeliste kommer det ann på hvor mange gaver de får. Hn ene får veldig mange gaver i år, mens en annen ikke får mange. Nå er de fire søsken, så de får en liten gave fra de hver nesten. Hun ene ønsker seg nesten bare bøker, og jeg har funnet de hun ønsker seg billig så hun får mange. Også ønsker hun seg noen andre ting som jeg også har funnet billig gjennom året. Hun får nesten ikke gaver fra resten av familien, så det er ekstra koselig at hun får endeø pakker å åpne i år.( meg og min mann har barn på hver vår kant, og det er veldig forskjell på hvem som gir og hva de gir. Hennes farmor kan finne på å gi ett par sokker til jul, og når farmoren har skryti hele året om den store gaven hun skal gi til jul så blir nedturen ganske så stor for å si det slik. Og hvertfall når stedøstrene får en leke, selv om ikke den er dyr heller så er et hvertfall litt mer spennende enn å få ett par sokker når en er14 år. Men vi ønsker ikke å gjøre forskjell selv om to sv barns får mindre pakker fra familien sin, de må nesten bli behandlet likt av oss. Og min side av familien gir gaver til de også, litt mindre enn til mine barn men de får selv fra min ex familie.) Anonym poster: e9c8736a2b41f978602274ca2f2ef943
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå