Gå til innhold

Ang inkasso..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bedre halvdel fikk regning i posten her i forrige uke med et krav på 14000 kroner. Det var for en regning han ikke hadde betalt i 2004. Vi har delt adresse siden 2006 og kan love dere at dette kravet har kommet mens vi har hatt samme adresse.

Er det lov? Det er 6år siden... Regningen var i utgangspunktet på 1500.

Anonym poster: 430977d00ee7b3feb191e9dedc71df84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1500 kan fort bli 14000kr Renter på inkasso er skyhøye..

Skrevet

Men har dere fått dette kravet i posten tidligere??

Skrevet

Tror det er slik at det er lov så lenge de har purret på regningen innen en viss tidsrom, tror det er innen et år. Dersom purring ikke er blitt skrevet (det holder med at de kan bevise at de har sendt den, til tross for at dere ikke har fått den) så må de droppe kravet. Et krav foreldes etter 3 år.

Skrevet

Ikke etter 2006. Før 2006 hvite jeg ikke hvem han var.

Skrevet

Tror det er slik at det er lov så lenge de har purret på regningen innen en viss tidsrom, tror det er innen et år. Dersom purring ikke er blitt skrevet (det holder med at de kan bevise at de har sendt den, til tross for at dere ikke har fått den) så må de droppe kravet. Et krav foreldes etter 3 år.

Har du noe link? Ikke at jeg ikke tror deg, men just in case

Skrevet

Har du noe link? Ikke at jeg ikke tror deg, men just in case

Husker at jeg hjalp en venninne med inkasso-saker en gang, hun hadde lekt struts en god stund..

Jeg kan dessverre ikke gi deg link, men du kan kanskje google etter inkassoloven på www.lovdata.no

Skrevet

Mener kravet er foreldet om de ikke har tatt rettslige skritt innen 3 år. Men sjekk det opp.

Anonym poster: 0bdb66fe5eae100f22246c408789e674

Skrevet

Dersom det var vært i forliksrådet, noe det kanskje har og han ikke har sagt noe om det, så blir saken satt til overvåking og krav sendt ut når ligningen sier at han har penger og kan betale kravet.

Anonym poster: ceb48252b37a93fb5d92ecd5ba124bc4

Skrevet

OBS! Et krav foreldes etter 3 år, dersom purring ikke er blitt sendt!

Skrevet

Ja, kravet foreldes innen to eller tre år.

Dessuten kan ikke salær på ett så lite krav bli til 14000. Man har faste satser å forholde seg til i inkassovirksomheten.

Jeg hadde bedt om dokumentasjon på alle krav de har sendt til ham, slik at dere kan henvise til evt forelding eller om så er feil adresse så begynner saken iallefall på purregebyr hvis det er hold i kravet og at hovedstol ikke kan foreldes av en eller annen grunn. IKKE aksepter at kravet er 14 000 iallefall.

Saksbehandler i inkasso

Skrevet

10 år tror jeg foreldelsen er på økonomiske saker, om den da ikke registeres på nytt så vil den ikke kunne kreves inn igjen og ja rentene løper og løper.

Anonym poster: dc9ecc1e3356fb65581ce8cae78314fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...