Gå til innhold

Utbrent... Sliten og dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tvunget meg slev på jobb det siste halve året. Jobber 85% natt og den siste tiden har jeg slitt med å sove både når jeg kommer hjem og når jeg har fri. Lunten er kortere enn en dynamitt lunte og kreftene deretter. Jeg er rett og slett utslitt. Mann og barn krever sitt men jeg har dessverre ikke mer å gi. Jeg føler meg som en zombie. Nå har jeg tatt det skrittet å ringe legen for å se om jeg kan få meg en sykemelding over tid. Jeg må hente meg inn igjen. Bare tanken på å gå på jobb gjør meg kvalm og vil heller bli utsatt for en ulykke en å gå på jobb!!

Har smerter fra nakken og ned i leggene men har aldri vært plaget med det tidligere.

Så kommer denne dårlige samvittigheten inn i bildet. Jeg aner ikke hva jeg skal si på jobb og føler jeg bare må presse meg til å gå men klarer det overhode ikke. Føler meg rett og slett som en sytekjerring.

Måtte bare få det ut..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo ikke si noe.. Men klart, sjefen din ønsker nok helst å vite hvorfor, dessuten er de jo plikter til å tilrettelegge dersom du er sykmeldt over tid. Men det høres jo ikke ut som nattejobbing er noe for deg..

Skrevet

Har nok overskredet min grense hvertfall. Har vurdert å gå ned i stilling som en løsning men sånn som det er nå så ser jeg ikke lys i enden av denne tunnelen.

Spør hun hva grunnen er må jeg jo bare si som det er at jeg rett og slett har møtt veggen.

Skrevet

Uff, god bedring! Snakk med legen FØR du går på en så stor smell at du ikke har krefter til å ta den telefonen..

Og mitt råd ang jobben: ikke si sannheten. Med mindre du har en veldig forståelsesfull sjef og kolleger. De aller fleste tror utbrent og ME er "vondt i viljen og litt sliten". Desverre :(

Skrevet

Jeg ville tatt en tur til legen og fått en sykemelding. Deretter ville jeg gått til sjefen og forklart grunnen. Du har jo ingen plikt til å fortelle, men dersom du har et greit forhold til han/henne, så tror jeg du tjener mest på å være åpen. På den måten har h*n noe mer konkret å forholde seg til, og vet samtidig at fraværet ditt kan bli langvarig.

God bedring :-)

Skrevet

Har nok overskredet min grense hvertfall. Har vurdert å gå ned i stilling som en løsning men sånn som det er nå så ser jeg ikke lys i enden av denne tunnelen.

Spør hun hva grunnen er må jeg jo bare si som det er at jeg rett og slett har møtt veggen.

Jeg var litt rask i sted, det står jo at den siste tiden har du slitt med å sove. Har du en forståelsesfull sjef, så sier du at du har møtt veggen. Hvis ikke, så ville jeg sagt som var, at du ikke klarer å sovne etter nattevakt, og imellom, og at du fikk beskjed av legen om å ta en pause for å se om du fikk på plass sovingen igjen.

Og god bedring :)

Skrevet

Takk :) har ringt legen i dag og fått time neste uke. Sjefen min er dessverre ikke av den sorten med forståelse.... Tror nok jeg gjør det rette ja. Påtide å tenke på seg selv og familien ja. De trenger meg mer enn jobben gjør. Godt å få litt sympati kjenner jeg :) takk.

Skrevet

Det er forferdelig å ikke få sove. og for lite søvn gir oss både kortere lunte, dårligere umør og ikke minst muskesmerter. Dette er HELT NORMALT og en konsekvens av for lite søvn over tid!!

Kroppen vår er "programert til å sove om natten og være i aktivitet om dagen. Noen klarer selvfølgelig å snu døgnet, men for de aller aller fleste vil nattjobbing over tid gi slike symptmer som du beskriver (dog i varierende grad).

Selvfølgelig kan du få en sykmelding dersom du er fos syk til å jobbe. Men i første omgang må du selvfølgelig forklare sjefen din hvorfor du ikke kan jobbe. Og spesielt nå som du selv er klar over hva som sannsynligvis er årsaken til plagene dine, må du selvfølgelig informere din leder om dette. Som arbeidstaker har du plikt til å informere din leder om din funksjonsevne og årsak til evt et sykefravær (dette er nedfelt både i folketrygdloven og arbeidsmiljøloven). Lederen din må få en sjans til å forsøke å tilrettelegge for deg, f.eks ved å gi deg tilbud om dagarbeid.

Synes det er merkelig at flere her råder deg til å både ikke snakke med din leder FØR du ber legen om sykmelding og ennå værre; ikke si hvorfor du evt blir sykmeldt. Det er faktisk et brudd på din plikt som arbeidstaker og kan i værste fall få konsekvenser for din rett til sykepenger både fra arbeidsgiver og fra NAV.

I tillegg er det verdt å bemerke at du faktisk har egenmeldingsdager du kan benytte. Dersom dere er IA-bedrift har du faktisk mulighet til å bruke 8 egenmeldingsdager på rad.....

Skrevet (endret)

Dette høres akkurat ut som meg for 5 år siden, det var så ufattelig vondt. Tenkte også at jeg håpet på å bli skadet på en eller annen måte, så slapp jeg å gå på jobb eller å snakke om det. Alt føltes håpløst, jeg greide ikke være på jobb lenger. Min løsning etter å ha snakket mye med familien var å først gå til sjefen, men møtte ikke så mye forståelse der. Ble sykemeldt og etterhvert fant jeg en annen jobb som jeg trivdes bedre i. Du trenger en pause først og fremst nå!

Endret av Vimsa G11+?13
Skrevet

Føler jo selv jeg har en plikt å fortelle arbeidsgiveren min om problemet men føler jeg syter. At det ikke er noe god nok grunn. Ikke enkelt dette her.

Men sånn jeg kjenner det nå så klarer jeg ikke gi noe på jobben. Føler jeg er på god vei ned i kjelleren.

Er nok mye bekymret for at sjefen min skal bite hode av meg....

Skrevet

Dette høres akkurat ut som meg for 5 år siden, det var så ufattelig vondt. Jeg hadde ikke barn på den tiden, men alt føltes håpløst

Kom du deg ovenpå igjen og har du råd å komme med?

Skrevet

Sorry greide å poste før jeg var ferdig. Ligger et mer utfyllende innlegg litt lenger opp nå. For meg hjalp det å bytte jobb, men kjenner også folk som bare trengte en pause fra jobben.

Skrevet

Er det ingen mulighet for at du kan jobbe mer på dagen da? Kutte ut nattejobbingen? Det er jo tydelig at du ikke fungerer med så mye nattejobbing (det gjør vel ikke mange i grunnen).

Hvis ikke det går så ville jeg absolutt snakket med legen om sykemelding, man trenger et minimum av overskudd til livet utenom jobb også.

Skrevet

Dette høres akkurat ut som meg for 5 år siden, det var så ufattelig vondt. Tenkte også at jeg håpet på å bli skadet på en eller annen måte, så slapp jeg å gå på jobb eller å snakke om det. Alt føltes håpløst, jeg greide ikke være på jobb lenger. Min løsning etter å ha snakket mye med familien var å først gå til sjefen, men møtte ikke så mye forståelse der. Ble sykemeldt og etterhvert fant jeg en annen jobb som jeg trivdes bedre i. Du trenger en pause først og fremst nå!

Er det jeg er redd for... At jeg ikke skal få forståelse. Her hjemme er det full forståelse. Heldigvis. Han ser hvor jeg er på vei. At det går utover familie er det ikke tvil om. Tenker jeg tar den tlf når jeg har vært hos legen på mandag. Bare forteller rett ut hvordan jeg har det så får jeg ta den smellen om den kommer. Selv om det ikke er akkurat hva jeg trenger nå...

Skrevet

Dritt i jobben og tenk på deg selv! Dette skal du ikke ha dårlig samvittighet for, og selv om sjefen din tydeligvis ikke er av den letteste sorten, så spiller det ingen rolle. Har du fått sykemelding så har du sykemelding.Slik du beskriver så har du en riktig så god grunn til sykemelding.

Anonym poster: ffa38bb158c28d8e1ef6e3ad361a74af

Anonym poster: ffa38bb158c28d8e1ef6e3ad361a74af

Skrevet

Jeg kom til det punktet at det ikke gikk lenger, og det høres absolutt ut som om du er der. Jeg synes også det var vanvittig flaut og følte meg liten og svak. Var mye skyldfølelse og vonde tanker som hadde bygd seg opp over tid.

Skrevet

Og ja, enig i at du skal fortelle sjefen det. Men du bestemmer jo hvor mye du vil si om det. Lykke til!

Skrevet

Man har da ingen plikt til å fortelle atbeidsgiver hvorfor man er sykmeldt? Moralsk ansvar kanskje, men ingen plikt. Men man plikter å fortelle hvilken arbeidsevne man har og hvordan jobben kan tilrettelegges. Feks ved å be om å bli overført til dagvakt en periode.

Skrevet

Jeg ringer henne på mandag etter legetimen og forteller det sånn det er tror jeg. At jeg rett og slett er utslitt. At jeg ikke sover og har dessverre ikke noe å gi på jobben slik det er nå. Så får jeg ta det deretter, hun kan ikke ta livet av meg hvertfall (selv om jeg føler det nå) Jeg kjenner det ikke er rett ovenfor meg selv å strekke dette lenger. Når familien min for gjennomgå Pga min arb.situasjon har det gått for langt,

Så til alle dere... Tusentakk for oppmuntrende ord :)

Skrevet

Sjefen har ikke lov til å spørre hvorfor du er sykmeldt..og du plikter ikke oppgi grunnen selv. Det er en grunn til at det diagnose-feltet er skravert på frn delen av sykemeldingen arbgiver skal ha.

Når det er sagt, dersom sjefen din er ok vil det nok ikke skade å være åpen.

Skrevet

Kanskje det er bedre å jobbe annerledes enn å bli sykmeldt? Har lang erfaring fra arbeidslivet og sett nok av de som med jevne mellomrom blir utslitte og sykmeldte. Kanskje de trenger å gjøre noe annet rett og slett. Om du blir sykmeldt, hva tenker du da om å gå tilbake i den samme greia?

Selv har jeg hoppet helt ut av mitt opprinnelige yrke og fast jobb, og inn i en helt annen organisering. Nå har jeg det veldig godt:)

Skrevet

Sjefen har ikke lov til å spørre hvorfor du er sykmeldt..og du plikter ikke oppgi grunnen selv. Det er en grunn til at det diagnose-feltet er skravert på frn delen av sykemeldingen arbgiver skal ha.

Når det er sagt, dersom sjefen din er ok vil det nok ikke skade å være åpen.

Jo, man plikter faktisk å oppgi grunn til sykmelding. Det eneste som er taushetsbelagt er selve diagnosen. Det er en utbredt misforståelse at arbeidsgiver ikke kan spørre hvorfor man er sykmeldt eller at man ikke trenger å oppgi hvorfor man er sykmeldt!

Dette er hjemlet i Folketrygdloven § 8-8; man plikter å gi opplysninger om egen funksjonsevne (det vil i praksis si at man må oppgi hvorfor man ikke kan jobbe - f.eks i dette tilfelle at man får søvnforstyrrelser som følge av nattarbeid), og man plikter også å gi hensiktsmessige opplysninger slik at tilrettelegging kan iverksettes.

Anonym poster: c226a43dabe3fdc270da0ea1cb779f31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...