Gå til innhold

Kan noen forklare meg hva ptsd er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg vet hva det er forkortelse for, men jeg har lyst å høre på hva dere som har det eller vet om noen som har det, kan fortelle om det.

Anonym poster: 7fb2559bb356b3100c022bfa71fc30f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har googlet, men vil høre om det er noen her inne som kan forklare hvordan de opplever det. Uansett, skal ta en titt på linkene dere kom med.

Anonym poster: 09b841313ee562388decd83b9f0cbff9

Skrevet

ptsd er ett samlebegrep på en eller flere traumatiske hendelser som har betydelig innskrenket livs kvaliteten til personen som har fått diagnosen.

Det er normalt og reagere når uforutsette hendeler oppstår, det er normalt og få både angst og depresjon i etterkant av en dramatisk hendelse, men det er hvor alvorlig reaksjonen er, og hvor langvarig symptomene viser seg som kan være en avgjørende faktor for og få diagnosen.

For og få diagnosen PTSD må symptomene vare i mer enn 1 mnd sammenhengende, med tilbakevendende mareritt, flashback, unngåelses adferd i forhold til mennesker eller steder som kan forbindest med traumet osv.

Og leve med en ptsd diagnose er ikke noe som synest så godt for andre, siden det er tankene man får som kan være vanskelige og leve med, en del av de med ptsd diagnosen er også selvskadere, dette er fordi tankene kan bli så vonde til slutt att desperasjonen for og føle på noe som helst annet tar over, og en ender opp med og skade seg selv.

Dette gjelder ikke bare kutting, det gjelder også rus, og andre adrenalin skapende handlinger, Noe som gjør att de med ptsd diagnose også kan oppfattes som impulsive og ikke tenke konsekvenser.

Det er alt etter hvor sterke tankene er som gjør att en handler på hvilken som helst måte.

Jeg liker ikke og fortelle att jeg har en ptsd diagnose, jeg kaller meg selv en traumeoverlever, siden mange ikke vet hva ptsd er, da er det enklere og si, traumeoverlever, fordi jeg overlevde.

Vist du lurer på noe mer er det bare og spørre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...