Gå til innhold

Har sjefen rett til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjefen min mener at når jeg (eller andre kollegaer) er gradert sykemeldt (la oss si 30%), så kan hun likevel forlange at vi skal arbeide fulle dager hele uken, men bare med f.eks 30% arbeidsinnsats.

Dette kan vel umulig være rett? Hvordan måler man arbeidsinnsats?

Anonym poster: 683bd3d4774e154ef5568089272569ca

Videoannonse
Annonse
Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Har jeg aldri hørt om engang, jeg...................

Skrevet

Hun kan ikke måle dette, så det riktige må være å regne ut prosent til timer. feks hvis du skal jobbe 50% av 40 timers uke så skal du jobbe 20 timer i løpet av uka.

Skrevet

Dagens mest idiotiske. Er du 30% sykmeldt så er du 30% sykmeldt.

Skrevet

Haha er det mulig? Er du sykemeldt 30% så skal du bare være på jobb 30%. Du skal ikke være på jobb 100% men bare jobbe 30%.

Skrevet (endret)

http://www.nav.no/1073747481.cms Ja, det kan være en mulighet, faktisk. Men det skal skje i samråd med deg.

Sitat fra NAV:

Forholdet mellom tilrettelegging på arbeidsplassen og gradert sykmelding

Gradert sykmelding er et viktig virkemiddel i oppfølgingsarbeidet. Den praktiske gjennomføringen er avhengig av at arbeidsgiver tilrettelegger for delvis arbeid. Arbeidsgiveren og den sykmeldte må samarbeide om å finne fram til en funksjonell og akseptabel arbeidsordning. Det er viktig at man har et mål og en plan for oppfølgingen og graderingen.

De fleste delvis sykmeldte vil på redusert tid kunne utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, eventuelt andre oppgaver som har en verdi for bedriften.

Det er også et alternativ at arbeidstakeren bruker lengre tid på å utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, for eksempel bruker hele dagen på å utføre 50 prosent av sine oppgaver.

Endret av Cmyk
Skrevet

Dette har vært praksis lenge. Men skal skje i samarbeid med deg, lege og arbeidsgiver.

Skrevet

Haha er det mulig? Er du sykemeldt 30% så skal du bare være på jobb 30%. Du skal ikke være på jobb 100% men bare jobbe 30%.

Hvis du er sykemeldt 30% så skal du være på jobb 70% av ordinær tid..

Skrevet

Det er det jeg også mener! Men hun insisterer hardnakket på at dette kan hun forlange av oss....

Jeg ble så overrasket over at hun i det hele tatt presterte å si noe sånt at jeg ikke klarte å svare henne.

Hun har sagt at når det kommer til meg så ser hun jo at jeg gir 100% når jeg er på jobb, men at hun var litt tvilende til noen av de andre ansatte.... Er det mulig?

Hvordan kan man takle en sånn sjef? Hva kan man gjøre? VELDIG klar for innspill :)

Skrevet (endret)

Ho kan vel ikkje forlange det, men det er ei moglegheit. Arbeidsgjevaren og arbeidstakaren skal jo bli einige om korleis arbeidsplassen skal legge best mogleg til rette for arbeidstakaren, men det vert jo i dei fleste yrka litt vanskeleg å måle. Det kan feks leggast inn pauser i løpet av dagen framfor å slutte tidlegare.

Men den sjefen din høyrdes ikkje særleg god ut. Det skal ikkje vere slik at ho skal gå rundt å myse og vurdere kor hardt de jobbar, og så seie feks at du må raske på, for du er berre 30% sjukmeld, ikkje 50! Om det vert vanskeleg å samarbeide med henne pga haldningane, så kan ein kanskje kontakte verneombudet.

Endret av soleia
Skrevet

http://www.nav.no/1073747481.cms Ja, det kan være en mulighet, faktisk. Men det skal skje i samråd med deg.

Sitat fra NAV:

Forholdet mellom tilrettelegging på arbeidsplassen og gradert sykmelding

Gradert sykmelding er et viktig virkemiddel i oppfølgingsarbeidet. Den praktiske gjennomføringen er avhengig av at arbeidsgiver tilrettelegger for delvis arbeid. Arbeidsgiveren og den sykmeldte må samarbeide om å finne fram til en funksjonell og akseptabel arbeidsordning. Det er viktig at man har et mål og en plan for oppfølgingen og graderingen.

De fleste delvis sykmeldte vil på redusert tid kunne utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, eventuelt andre oppgaver som har en verdi for bedriften.

Det er også et alternativ at arbeidstakeren bruker lengre tid på å utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, for eksempel bruker hele dagen på å utføre 50 prosent av sine oppgaver.

Jeg ser at det i noen yrker er mulig å bruke lenger tid på¨å utføre jobben sin, og likevel være gradert sykemeldt. Men hva med f. eks barnehage, skole og helsevesen hvor man MÅ være 100% tilstede når man først er på jobb?

Skrevet

Noen får kanskje færre pasienter å ha ansvar for, dermed mindre stress og mindre belastning. Men poenget er jo at dette skal avtales i samråd med den sykemeldte, legen og arb.giver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...