Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #1 Skrevet 19. november 2012 Eventuelt når mener dere de er store nok?Vi har egentlig tenkt 9-år for mobil. Men,begynner å lure på om dette er for strengt. I følge vårt barn har nesten alle på 3-trinn egen mobil.Ønsker mange svar. på forhånd takk! Anonym poster: 7fbaeb61e652858388a7fd53fa5189ee
LuksusLiv Skrevet 19. november 2012 #2 Skrevet 19. november 2012 2. klassingen vår får mobil til jul. Ipad har vi 2 av hjemme, ungene har ikke sin egen, men får låne våre brett. Hadde vi hatt hustelefon hadde vi nok ventet ett år til med mobil, men siden vi ikke har det syns vi det er mest praktisk for alle parter at også 7 åringen har telefon.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #3 Skrevet 19. november 2012 Min 3.klassing fikk eget nettbrett i 8-års gave. Han ønsket det egentlig ikke, men ønsket ofte å låne vår laptop, og flere ganger rotet han til hele oppsettet, og vi har alt av familiebilder på den, så jeg måtte alltid svare nei. Derfor ville vi kjøpe enten pc el nettbrett, og vi valgte nettbrett. Han har arvet min gamle mobiltelefon, det er deilig å kunne få tak i han. Han går mye alene til kamerater nå. Anonym poster: f5901c405926942e7d8b9699313ff036
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #4 Skrevet 19. november 2012 Sønnen min fikk mobil da han var 5,5 år. Jeg mener det kommer litt an på hvor modent barnet er. Anonym poster: 41fb6bc51e2102a9d95d87555723e21c
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #5 Skrevet 19. november 2012 Når det kommer til mobil kommer det litt an på personligheten til ungen synes jeg, noen har en mye større utferdstrang enn andre og farter rundt på egenhånd ganske tidlig, da er det greit med mobil. Eldste her fikk mobil til 9-årsdagen sin, da sluttet han også på sfo og det var greit å kunne få tak i han når han var alene et par timer etter skoletid et par ganger i uken. Men han er en ganske stasjonær unge, som stort sett holdt seg i gata her til han begynte i 5.klasse. Lillebror er en helt annen type, han elsker å farte rundt og i løpet av 1.klasse ble han borte to ganger. Ikke av vond vilje, men skulle på lekeplassen, møtte en kamerat, kameraten skulle bare hjem og hente noe og sønnen min ble med, på veien møtte de en tredje venn også ble de bare med til han for å hente et skateboard osv. Når jeg endelig da fikk tak i han og lurte på hvor i alle dager han har vært ser han forundret på meg og svarer at han har jo bare vært på lekeplassen sånn som han sa (der jeg hadde lett etter han flere ganger siste to timene). Han fikk mobil da han begynte i 2.klasse. Nå går han i 3.klasse og de fleste guttene i klassen har mobil.. Ingen av guttene mine har enda fått ny mobil, de arver avlagte fra meg og mannen. De brukes flittig til å høre på musikk, men lite til å ringe med. Vi har fri familie og guttene har kontantkort. Det er også sånn når man har flere barn at yngste gjerne føler på den eldste. Eldste her fikk egen pc julen han gikk i 5.klasse, da fikk lillebror i 2.klasse samtidig.. Bare en helt rimelig mini-pc, brukes stort sett til å høre på musikk eller spille minecraft. Anonym poster: dbaacbbba79d7615ff3f6bb04e30b2dc
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #6 Skrevet 19. november 2012 min jente på 9 fikk mobil som 7åring,etter å ha gått seg bort på vei hjem fra sfo.Og pga mange forsøk på kidnapping og lokking av barn her vi bor,skal hun ha den om hun går ut.data har hun arvet,og det for at hun skal trene på å skrive på den,er ikke internett el spill på verken tlf el data.De har også allurat begynt med innlevering på pc,på skolen, så ser nødvendighet av det Anonym poster: 15312760d0027c8a4534ad016a721b55 Anonym poster: 15312760d0027c8a4534ad016a721b55
agent007 Skrevet 19. november 2012 #7 Skrevet 19. november 2012 Min 9-åring, som forøvrig også er minst av 3, har ennå ikke fått seg mobil og det er fortsatt mange som ikke har fått seg det. Holder igjen så lenge som mulig for ser ikke helt nødvendigheten av det enda. I-pad kjøpte han for pengene som han fikk til 9-års dagen sin
Hot Midget ! Skrevet 19. november 2012 #8 Skrevet 19. november 2012 Min datter på snart 8 får kurio til jul og mobil til bursdagen. Ikke noe touch vel og merke. En billig, enkel Clas Ohlson. Kun for jeg skal kunne nå henne.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #9 Skrevet 19. november 2012 dytter Anonym poster: 7fbaeb61e652858388a7fd53fa5189ee Anonym poster: 7fbaeb61e652858388a7fd53fa5189ee
Monajenten Skrevet 19. november 2012 #10 Skrevet 19. november 2012 Jeg syns denne utviklingen er trist. Nå er det nettbrett og mobil som gjelder, hva skjedde med brettspill, gå ut og ringe på til hverandre istedenfor å sende sms, klatre i trærne osv.. Men over til spørsmålet. Min 8-åring har ikke mobil. Hun er født sent på året og blir 9 år i desember, og da skal hun dessverre få det. Jeg syns det er helt forferdelig, ALT for tidlig, men jeg føler ikke at vi har noe valg. Alle i klassen hennes har det, og har hatt det siden 3. klasse, og de fleste i 3. klasse nå har det også.
Monajenten Skrevet 19. november 2012 #11 Skrevet 19. november 2012 Min datter på snart 8 får kurio til jul og mobil til bursdagen. Ikke noe touch vel og merke. En billig, enkel Clas Ohlson. Kun for jeg skal kunne nå henne. Min skal heller ikke få touch. Det er glemmesak med en telefon som skal brukes til spilling. Her blir det en enkel Nokia som hun kan ringe og sende mld med.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #12 Skrevet 19. november 2012 Jeg syns denne utviklingen er trist. Nå er det nettbrett og mobil som gjelder, hva skjedde med brettspill, gå ut og ringe på til hverandre istedenfor å sende sms, klatre i trærne osv.. Men over til spørsmålet. Min 8-åring har ikke mobil. Hun er født sent på året og blir 9 år i desember, og da skal hun dessverre få det. Jeg syns det er helt forferdelig, ALT for tidlig, men jeg føler ikke at vi har noe valg. Alle i klassen hennes har det, og har hatt det siden 3. klasse, og de fleste i 3. klasse nå har det også. Hvorfor må det være enten eller? Mine gutter er veldig aktive og sosiale gutter som stort sett er ute og leker hele sin våkne tid av døgnet. Selv om de har mobil med seg i lomma når de er ute å leker, hører på musikk fra den når vi kjører bil og spiller minecraft på pc en liten time før de legger seg er de på ingen måte bleke, passive unger som ikke får mosjon i løpet av dagen altså Anonym poster: dbaacbbba79d7615ff3f6bb04e30b2dc
Monajenten Skrevet 19. november 2012 #13 Skrevet 19. november 2012 Jeg syns denne utviklingen er trist. Nå er det nettbrett og mobil som gjelder, hva skjedde med brettspill, gå ut og ringe på til hverandre istedenfor å sende sms, klatre i trærne osv.. Men over til spørsmålet. Min 8-åring har ikke mobil. Hun er født sent på året og blir 9 år i desember, og da skal hun dessverre få det. Jeg syns det er helt forferdelig, ALT for tidlig, men jeg føler ikke at vi har noe valg. Alle i klassen hennes har det, og har hatt det siden 3. klasse, og de fleste i 3. klasse nå har det også. Hvorfor må det være enten eller? Mine gutter er veldig aktive og sosiale gutter som stort sett er ute og leker hele sin våkne tid av døgnet. Selv om de har mobil med seg i lomma når de er ute å leker, hører på musikk fra den når vi kjører bil og spiller minecraft på pc en liten time før de legger seg er de på ingen måte bleke, passive unger som ikke får mosjon i løpet av dagen altså Anonym poster: dbaacbbba79d7615ff3f6bb04e30b2dc Ser poenget ditt:-) Det må ikke være enten eller (heldigvis) men jeg har inntrykk av at det ofte er sånn. Husker at vi lekte både gjemsel, jorden rundt og en hel del andre leker ute, men nå vet jo knapt ungene hva det er å leke, med mindre det innebærer "rekvisita". Jeg tror egentlig bare jeg er litt sentimental i dag. Tidene forandrer seg jo, og det ER jo forskjell på i dag og for 20 år siden da jeg var 8:-)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #14 Skrevet 19. november 2012 Jeg syns denne utviklingen er trist. Nå er det nettbrett og mobil som gjelder, hva skjedde med brettspill, gå ut og ringe på til hverandre istedenfor å sende sms, klatre i trærne osv.. Men over til spørsmålet. Min 8-åring har ikke mobil. Hun er født sent på året og blir 9 år i desember, og da skal hun dessverre få det. Jeg syns det er helt forferdelig, ALT for tidlig, men jeg føler ikke at vi har noe valg. Alle i klassen hennes har det, og har hatt det siden 3. klasse, og de fleste i 3. klasse nå har det også. Hvorfor må det være enten eller? Mine gutter er veldig aktive og sosiale gutter som stort sett er ute og leker hele sin våkne tid av døgnet. Selv om de har mobil med seg i lomma når de er ute å leker, hører på musikk fra den når vi kjører bil og spiller minecraft på pc en liten time før de legger seg er de på ingen måte bleke, passive unger som ikke får mosjon i løpet av dagen altså Anonym poster: dbaacbbba79d7615ff3f6bb04e30b2dc Ser poenget ditt:-) Det må ikke være enten eller (heldigvis) men jeg har inntrykk av at det ofte er sånn. Husker at vi lekte både gjemsel, jorden rundt og en hel del andre leker ute, men nå vet jo knapt ungene hva det er å leke, med mindre det innebærer "rekvisita". Jeg tror egentlig bare jeg er litt sentimental i dag. Tidene forandrer seg jo, og det ER jo forskjell på i dag og for 20 år siden da jeg var 8:-) Hehe, ja det må vi nok bare innse og akseptere Tekniske duppedingser er rett og slett en del av hverdagen for dagens barn og det får vi ikke gjort noe med. Men det trenger ikke være så negativt, jeg er forundret over hvor fort de lærer, hvilken forståelse de har for disse tingene. De lærer jo masse, på mange nivåer av å mestre disse tingene. Så får bare vi voksne passe på at de ikke blir helt "spillegale" men lære de verdien av å være ute, ha det gøy med brettspill o.l. Senest i går hadde vi en skikkelig lang og morsom runde med monopol med guttene våre Anonym poster: dbaacbbba79d7615ff3f6bb04e30b2dc
Monajenten Skrevet 19. november 2012 #15 Skrevet 19. november 2012 Jeg syns denne utviklingen er trist. Nå er det nettbrett og mobil som gjelder, hva skjedde med brettspill, gå ut og ringe på til hverandre istedenfor å sende sms, klatre i trærne osv.. Men over til spørsmålet. Min 8-åring har ikke mobil. Hun er født sent på året og blir 9 år i desember, og da skal hun dessverre få det. Jeg syns det er helt forferdelig, ALT for tidlig, men jeg føler ikke at vi har noe valg. Alle i klassen hennes har det, og har hatt det siden 3. klasse, og de fleste i 3. klasse nå har det også. Hvorfor må det være enten eller? Mine gutter er veldig aktive og sosiale gutter som stort sett er ute og leker hele sin våkne tid av døgnet. Selv om de har mobil med seg i lomma når de er ute å leker, hører på musikk fra den når vi kjører bil og spiller minecraft på pc en liten time før de legger seg er de på ingen måte bleke, passive unger som ikke får mosjon i løpet av dagen altså Anonym poster: dbaacbbba79d7615ff3f6bb04e30b2dc Ser poenget ditt:-) Det må ikke være enten eller (heldigvis) men jeg har inntrykk av at det ofte er sånn. Husker at vi lekte både gjemsel, jorden rundt og en hel del andre leker ute, men nå vet jo knapt ungene hva det er å leke, med mindre det innebærer "rekvisita". Jeg tror egentlig bare jeg er litt sentimental i dag. Tidene forandrer seg jo, og det ER jo forskjell på i dag og for 20 år siden da jeg var 8:-) Hehe, ja det må vi nok bare innse og akseptere Tekniske duppedingser er rett og slett en del av hverdagen for dagens barn og det får vi ikke gjort noe med. Men det trenger ikke være så negativt, jeg er forundret over hvor fort de lærer, hvilken forståelse de har for disse tingene. De lærer jo masse, på mange nivåer av å mestre disse tingene. Så får bare vi voksne passe på at de ikke blir helt "spillegale" men lære de verdien av å være ute, ha det gøy med brettspill o.l. Senest i går hadde vi en skikkelig lang og morsom runde med monopol med guttene våre Anonym poster: dbaacbbba79d7615ff3f6bb04e30b2dc Ja, det er veldig sant. De lærer utrolig fort. Akkurat det er veldig fascinerende. Men det er liksom ikke snakk om å se i leksikon lengre, hehe, nå er det jo "bare til å google det, mamma!" ;-) Monopol er knallgøy! Jeg er generelt veldig glad i brettspill, men ser at ungene ikke syns det er like gøy som jeg syns;-)
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 19. november 2012 #16 Skrevet 19. november 2012 (endret) Her har vi ipad og pc'er som hele familien kan bruke. Eldste hos oss (8 år) har egen mobiltelefon, og denne fikk hun til jul i fjor. For oss var det viktig at hun hadde en telefon ettersom vi ikke har hustelefon. Hun får lov til å gå hjem selv etter skolen hvis hun ønsker det, og hun kan også være alene hjemme innimellom. Da synes jeg det er greit at hun kan få tak i oss, eller vi få tak i henne Hun har forresten touch-telefon (htc desire s), og det går helt fint. Hun er forsiktig med tingene sine, og gjemmer telefonen for andre. Dvs at hun ikke skryter hverken av at hun har mobil, eller hva slags type hun har. Endret 19. november 2012 av stinen ♀ ♂ ♂
ellen-propellen Skrevet 19. november 2012 #17 Skrevet 19. november 2012 Har en iPad som er familien sin, vi voksne har 3 pc' er ( litt nerder ja) og eldste har en bærbar. Hu. Fikk også en telefon som kun kan ringe til 7 års dagen. Jeg syns det er greit å kunne få tak i henne og at hun har mulighet for å ringe hjem om det skulle være noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå