Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #1 Skrevet 19. november 2012 Fødte på Sykehuset her i distriktet for noen år siden, og da klarte de på Sykehuset å skrive at vi var to psykisk syke som var på vei hjem med sin nyfødte baby. Ingen av oss har noensinne vært innlagt på psykiatrisk, så jeg syns det er for overdrevet. Er det noen måte jeg kan bevise overfor sykehuset at jeg ikke har vært innlagt noe sted, og få dem til å endre journalen? I dag ringte jeg til Sykehuset angående en kontroll, og oppga da navnet til barnet. Hun jeg snakket med hørtes sur ut, og spurte om jeg het XXX. Jeg måtte jo si ja til det, og hun sa; "Jeg ser det står noe om deg her fra da du var og fødte". Kan helt klart forestille meg hva det var hun leste... Hvis vi får beholde barnet vårt, føler jeg at jeg og barnet kun må bruke privatklinikker i all overskuelig framtid, hvis man ikke kan få gjort noe med journalen. Forresten skal noen kristne utearbeidere i Oslo ha sagt at kvinner føder ute på gata der, fordi de frykter det offentlige. Vel, jeg kan godt forstå at de frykter det offentlige. Anonym poster: 801a568577f1c7eb52f285d13ea83d84
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #2 Skrevet 19. november 2012 Du kan klage til sykehuse, evt fylkeslegen, tror jeg det er. Det er svært sjeldent de går med på å fjerne noe fra en journal, men det man kan få gjort er at man kan få inn i journalen at det som er skrevet den og den datoen ikke stemmer. En lege skrev feil i min journal (trodde han hadde oppe journalen til den som var inne før meg)... han skrev at jeg var meget tung rusmisbruker. Dette oppdaget jeg ved en tilfeldighet, og ba om å få det slettet, noe jeg ikke fikk, kun en tilføyelse om at aktuelle journalnotat "selvfølgelig" ikke gjaldt meg.... Anonym poster: 3eccb694d516fea3977ecc67ccd2e1ba
HeleneBeate Skrevet 19. november 2012 #3 Skrevet 19. november 2012 Jeg tror du har innsynsrett i din journal og dersom det står noe der ufordelaktig for dere, så kan dere kreve at det dokumenteres. Dersom det bare er tull fra ende til annen, kan du kreve det slettet. Dersom deres ønske ikke etterkommes, kan det klages til en høyere instans.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #4 Skrevet 19. november 2012 Evt kan også muligens Pasientombudet i fylket ditt ta saken. Du kan i hvert fall søke råd der. Anonym poster: 3eccb694d516fea3977ecc67ccd2e1ba
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #5 Skrevet 19. november 2012 Man kan fint være psykisk syk uten å være innlagt på psykiatrisk avdeling. Kun et fåtall pasienter som sliter med psykisk sykdom blir innlagt! F.eks er fødselsangst og fødselsdepresjon regnet som psykisk sykdom. svært få av disse pasientene vil noen gang være innlagt på psykiatrisk..... Journalen skal selvfølgelig være korrekt. Og om du mener at du faktsik ikke var eller har vært psykisk syk, så skal det selvfølgelig heller ikke stå i journalen din. Da bør du ta kontakt med sykehuset og be om begrunnelse for hvorfor det står der. Og dersom du mener dette er feil, kan du klage og be om at journalen rettes. Ellers kan jeg ikke skjønne hva du mente ift samtalen med sykehuset. Dersom barnet ditt skal inn til kontroll, skal det i tilfelle refereres til abrnets journal og ikke til din..... Anonym poster: ac77bcaa0130f0705e6a8c03b63ecefb
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #6 Skrevet 19. november 2012 Jeg reagerer jo mest på at det står "hvis vi får beholde barnet vårt" - hva i all verden skal det bety???? Anonym poster: c15930499437f043a09b4fc0edf00299
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #7 Skrevet 19. november 2012 Vi har fortsatt problemer pga at det ble sendt melding om at vi var psykisk syke. Hvis "psykisk syk" ikke behøver å være alvorlig, hvorfor reagerer alle så fælt på det? Anonym poster: 801a568577f1c7eb52f285d13ea83d84
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #8 Skrevet 19. november 2012 Vi har fortsatt problemer pga at det ble sendt melding om at vi var psykisk syke. Hvis "psykisk syk" ikke behøver å være alvorlig, hvorfor reagerer alle så fælt på det? Anonym poster: 801a568577f1c7eb52f285d13ea83d84 Om du med "fortsatt problemer" mener at dere ble meldt til barnevernet så handler jo dette om mye mer enn en notis i en journal... Psykisk syk behøver ikke å være alvorlig nei, men det KAN også være veldig alvorlig og særs viktig i forhold til evnen til å ta seg av et barn... Anonym poster: c15930499437f043a09b4fc0edf00299
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #9 Skrevet 19. november 2012 Vi har fortsatt problemer pga at det ble sendt melding om at vi var psykisk syke. Hvis "psykisk syk" ikke behøver å være alvorlig, hvorfor reagerer alle så fælt på det? Anonym poster: 801a568577f1c7eb52f285d13ea83d84 Fordi mild psykisk sykdom sjelden er farlig for pasienten selv. Men mna vet at man er hormonell og gjerne sliten etter svangerskap og fødsel. Å få en baby er en stor omveltning i livet. Og er man psykisk syk har man ofte nok med å passe på seg selv. Man klarer ikke å lese andres signaler på samme måte, og fagpersonell er derfor bekymret for om babyen får den omsorgen som er nødvendig. I Norge så er vi heldig som ahr et helsevesen som faktisk tilbyr omsorg til de med psykisk sykdom. Det er ikke lenger så stor tabu å ha en fødselsdepresjon. HELDIGVIS!! Anonym poster: ac77bcaa0130f0705e6a8c03b63ecefb
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #10 Skrevet 19. november 2012 Om du med "fortsatt problemer" mener at dere ble meldt til barnevernet så handler jo dette om mye mer enn en notis i en journal... Ja, men her tar jeg opp spørsmålet om journalen. Det er et ganske viktig spørsmål. Anonym poster: 801a568577f1c7eb52f285d13ea83d84
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #11 Skrevet 19. november 2012 La meg se om jeg har forstått deg rett...1. Ble det sendt melding til barnevernet om at du og far var psykisk syke på tidspunktet da dere dro hjem med babyen? 2. Du må vel ha hatt en anelse om hva de mente med at dere var psykisk syke? Eller mener du at de har trukket helt feil konklusjon? Anonym poster: 8c5d18407b0616164b40f97755ebebc3
ellen-propellen Skrevet 19. november 2012 #12 Skrevet 19. november 2012 Man kan ikke fjerne noe fra en journal,men man kan legge ett nytt notat ( som det heter) over. Teksten som da engang ble skrevet vil ikke ligge på toppen og man må lete etter det som opprinnelig lå der.
hol(L)y COW Skrevet 19. november 2012 #13 Skrevet 19. november 2012 Synes dette høres rart ut. Jeg finner det merkelig at helsepersonell kan skrive i en journal at du er psykisk syk uten at det er hold i - dvs at det må være mer dokumentert. Man kan ikke slenge om seg med halve diagnoser i en journal. Hvem har skrevet dette? Lege? Jordmor? Og "to psykisk syke"? Var mannen din innlagt på barsel også? Hvordan kunne de vurdere han dersom ikke?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #14 Skrevet 19. november 2012 Hvorfor står dere i fare for å miste barnet da? Selv om dere ikke har vært innlagt på psyk betyr ikke det at dere ikke kan han psyk. problemer!? Anonym poster: f7ccb62890a4c5cac00718aa329b037c
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #15 Skrevet 19. november 2012 Om du med "fortsatt problemer" mener at dere ble meldt til barnevernet så handler jo dette om mye mer enn en notis i en journal... Ja, men her tar jeg opp spørsmålet om journalen. Det er et ganske viktig spørsmål. Anonym poster: 801a568577f1c7eb52f285d13ea83d84 En lege skriver jo ikke at noen er psykisk syk uten noen slags begrunnelse, det vil ofte stå "pasienten fremsto som etc".. Du setter jo ikke en diagnose på deg selv det er det legen som gjør - dere kan gjerne klage på det som er skrevet og be om en begrunnelse, men om legen står på den vurderingen han/hun gjorde har dere ingen sak.. At du er uenig med legen har dermed ingen konsekvens så lenge han kan begrunne sin vurdering... Anonym poster: c15930499437f043a09b4fc0edf00299
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #16 Skrevet 19. november 2012 Ellers kan jeg ikke skjønne hva du mente ift samtalen med sykehuset. Dersom barnet ditt skal inn til kontroll, skal det i tilfelle refereres til abrnets journal og ikke til din..... Ja, jeg skjønner ikke helt hvorfor hun spurte om XX var meg. Det er vel ikke helt usannsynlig at forelder eller foresattes navn er nevnt i en journal til en person under 16-18 år. Men hun skulle egentlig ikke åpnet min journal da. (Hvis hun gjorde det). Anonym poster: 801a568577f1c7eb52f285d13ea83d84
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #17 Skrevet 19. november 2012 Her er det mange muligheter: Du står oppført som pårørende, og hun bekreftet dette. At du mente hun hørtes sur ut er jo absolutt subjektivt oppfattet. Eller det er noen som har registrert noe under kritisk informasjon om dere. Epikrisen etter oppholdet på føden/barsel ligger i vårt system ikke registrert på barnet, men på mor, så dersom du oppga barnets fødselsdato og navn har hun sannsynligvis ikke vært i nærheten av dine journalnotater. Hvorfor i alle dager spør du ikke bare? Står det noe i journalen? Hva mente du med at det står noe om oss fra fødselen? etc. Jeg jobber systemet som brukes til pasientadministrasjon (i alle helseforetakene i somatikken tror jeg) og kan se mange logiske forklaringer på det du beskriver. Jeg forsøker også å høres hyggelig og imøtekommende ut, men kan jo aldri garantere at du ikke synes jeg høres sur ut. Dersom noen velger å føde på gata framfor på norske sykehus er det noe som skurrer hos de foreldrene, og da sier kanskje handlingen mer enn ord uansett...? Når det gjelder endring av journal kan du jo skumme forskrift om pasientjournaler: http://www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-20001221-1385.html Anonym poster: 97ec02a4f7d99f1cd719f2ca23bb173e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå