Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #1 Skrevet 19. november 2012 Finnes det høyskoler eller er det fag på universitetet? Er det noen som vet ca hvilket snitt som kreves og i hvilke byer tilbudet finnes? Anonym poster: 7519f2d1cca0b41f12f336f09984608f
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #2 Skrevet 19. november 2012 http://utdanning.no/studiebeskrivelse/psykologi Anonym poster: 663ce90bac1274522d471750779dc08f
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #3 Skrevet 19. november 2012 6 års universitetsstudier. Du bør gå inn på det enkelte universitet sin side for å lese om opptakskriterier da det kan variere litt hvordan de gjør det. Anonym poster: de0925e5c034d973b69b5d8fdd774c8b
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #4 Skrevet 19. november 2012 Du må gå profesjonsutdanning i psykologi (6 år). Det tilbys ved universitetet i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. I Oslo søker du rett på utdanningen med karakterer fra vgs. Jeg tror snittet ligger rett over fem. I T, T og B søker du på årsenhet i psykologi, som du må ha god karakter på for å komme inn på de neste fem årene. Anonym poster: 94d6a8562c765020613f13dd1b1d3535
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #5 Skrevet 19. november 2012 Aller først må du ha allmenn studiekompetanse.Så må du studere x-phil/x.fac i 1 år.For å komme inn på psykologi må du ha et høyt snitt.Kun universiteter som har utdanningen,ikke høyskoler. Anonym poster: 6e3c50589c1b95c3b979313f72c7764a
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #6 Skrevet 19. november 2012 Aller først må du ha allmenn studiekompetanse.Så må du studere x-phil/x.fac i 1 år.For å komme inn på psykologi må du ha et høyt snitt.Kun universiteter som har utdanningen,ikke høyskoler. Anonym poster: 6e3c50589c1b95c3b979313f72c7764a Mulig det var sånn før, men nå er exphil og exfac lagt inn i utdanningen. Det er og gjort om til to relativt små fag (i Trondheim 7,5 studiepoeng hver), og utgjør bare litt av et semester. I Tromsø og Bergen søker du med karakterene fra årsstudiet i psykologi, i Trondheim og Oslo med VGS-karakterene. Dvs: - Du må ha studiekompetanse med relativt høyt snitt, hvis du vil inn i Oslo eller Trondheim (Trondheim byttet også til rett fra VGS for noen år siden). - I Bergen og Tromsø søker du med karakterene fra årsstudiet i psykologi. Dvs du trenger studiekompetanse, og så rent A-snitt fra årsenheten. Se http://www.samordnaopptak.no/info/soekertall/poenggrenser/ for poenggrensene, og de enkelte universitetene (ntnu.no, uit.no, uio.no, uib.no) for mer informasjon. Anonym poster: e4dc3e390f0a2d05cd5fd1399f68b957
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #7 Skrevet 19. november 2012 Aller først må du ha allmenn studiekompetanse.Så må du studere x-phil/x.fac i 1 år.For å komme inn på psykologi må du ha et høyt snitt.Kun universiteter som har utdanningen,ikke høyskoler. Anonym poster: 6e3c50589c1b95c3b979313f72c7764a ex-phil/ex.fac har aldri vært 1 års studie....... Anonym poster: b75c3f436c4f1d12514fbad029278d5b
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #8 Skrevet 19. november 2012 Jo, før 97- 98 var ex.phil mer omfattende og på et helt semester med 10 vektall. Den gang inkluderte det noe av det som året etter ble en del av det nyopprettede ex.fac. De med gammel ordning er derfor fritatt for ex.fac. Anonym poster: 3adf898f6e9715023c0363526ec16156
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå