Gå til innhold

parkering og vikeplikt, har jeg eller "nabon" rett??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg bor i ei gate uten gjennomkjøring, eid av kommunen og fri til allmenn ferdsel, det er en blindvei..

gata ender i et kryss, et helt vanlig kryss inn på en litt større kommunal vei uten forkjørsrett. bilene som kommer ffra høyre har da vikeplikt for oss som kjører ut av vår gate, eller??

problemet er at naboen er lat og parkerer i krysset og gjør det farlig og uoversiktlig for bilene på den litt større veien, så de ikke opprettholder sin vikeplikt for oss som bor her og kommer inn fra høyre... krysset er fra før av uoversiktlig med et postkassestativ og en hekk som skjuler gata vår..

jeg har sagt ifra på en hyggelig måte to ganger tidligere, og i dag måtte jeg gjøre det igjen, og han mente det var fullt lovlig å stå der fordi bilene på den større veien ikke hadde vikeplikt for oss siden det er en blindvei..

stemmer dette?? om han hadde giddet å gå 15 meter lenger hadde han hatt 5 parkeringsplasser disponibelt helle døgnet!

jeg blir så sint, for det er veldig mange nestenulykker her, men vi er "for få" som bor i gata til at noen gidder å gjøre noe...

Anonym poster: 2724280b5a23d27d445bb540e353efe6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm, er noen år siden jeg tok lappen, men sånn som jeg husker det så har man alltid vikeplikt, unntaket er vel kun om man kommer fra en parkeringsplass.

Det er vel også slik at man ikke har lov å parkere mer en 5 meter fra et kryss??? Kan du ikke be komunnen om å sende en parkeringsvakt, kanskje han bare lærer the hard way???

Anonym poster: ff00ee2c3adb4a782981255ec1ea510d

Skrevet

jo, det er slik en ikke har låv å parkere nærere enn 5 meter fra et kryss, men det driter han her i.. han er tydelig vis for lat og bryr seg bare om seg selv... kommunen vår har ingen parkeringsvakt, og de leier nok ikke inn noen for dette heller...

men er det noe annet jeg kan gjøre lovlig for at det skal bli slutt på dette? han rissikerer jo livet til både meg og det ene barnet mitt når han står der og vi blir påkjørt fra siden når vi skal ut på veien...

Anonym poster: 7942e1806d180b02da42398d4eac899c

Skrevet

Få bilen borttauet?

Ringe politiet?

Anonym poster: 1331b2e33c561e5af8d4e403b8f013ca

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Så fremt "hovedveien" ikke er skiltet som forkjørsvei, så har de som kjører der vikeplikt for alle som kommer fra høyre, blindvei eller ei.

Naboen din har uansett ikke lov til å parkere nærmere veikrysset enn 5 (eller 4) m. Ring politiet, du, eller tips parkeringsvaktene.

Han tar feil, du har rett.

Skrevet

Du har rett :-) Er d ikke forkjørsvei gjelder alltid høyteregelen. Med unntak fra ut fra butikk ellr ved rygging.

Skrevet

Ring politiet og meld fra om ulovlig parkering som kan føre til farlige situasjoner/ ulykker.

Skrevet

Han parkerer ulovlig.

Ring Falken og få han tauet bort og fortell oss om reaksjonen etterpå :-)

Anonym poster: 5306f4adee3550d5344265f6459211d8

Skrevet

At det er blindvei har ingenting å si, det er bare utfra parkeringsplass høyreregelen ikke gjelder.

Enig med de andre her, ring politiet og varsle om feilparkering som skaper farlige situasjoner for de som skal ut på veien. Politiet kan både gi bot og sørge for borttauing...

Anonym poster: 3823525ae05fcc210e068d33ccd756cb

Skrevet

Hmm... var det ikke en regel om hvor mange hus som hører til gaten da tro.......det må være over 3, eller var det 5?

Husker ikke....mulig jeg har drømt ;)

Skrevet (endret)

Nå har jeg sjekket, og det spørs om det er definert som "gatetun" eller vei. Høyesterett har bestemt at 4 hus eller mer er vei, gater med under 4 hus blir da "gatetun eller liknende".

§ 7. Vikeplikt 1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse. 2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side. 3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn. 4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Endret av T82
Skrevet

Altså her tror jeg nok at naboen har rett i at dere har vikeplikt når dere skal ut på hovedveien.

Skulle du absolutt mene at høyreregelen bør følges så er det uansett IKKE bilene som kommer fra høyre som har vikeplikt for deg, men bilene som kommer fra venstre ;)

Det er ikke vanlig praksis at man skal vike for en blindvei som kun brukes som adkomstvei til boligene, men nå har jeg jo ikke sett veien deres heller da :) Og vet ikke om den ofte brukes av andre.

Skrevet

Altså her tror jeg nok at naboen har rett i at dere har vikeplikt når dere skal ut på hovedveien.

Skulle du absolutt mene at høyreregelen bør følges så er det uansett IKKE bilene som kommer fra høyre som har vikeplikt for deg, men bilene som kommer fra venstre ;)

Det er ikke vanlig praksis at man skal vike for en blindvei som kun brukes som adkomstvei til boligene, men nå har jeg jo ikke sett veien deres heller da :) Og vet ikke om den ofte brukes av andre.

Ja, glemte jo å komme med poenget! Naboen bør ikke parkere så nær krysset at dere mister oversikten når dere skal kjøre ut. Dette kan du absolutt klage på! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...