Gå til innhold

2-åring som sier "Hæ" mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

2-åringen min sier "Hæ" hele tiden! ALT må gjentas minst en gang, gjerne 2 og 3 ganger også. Det er så slitsomt!! Jeg blir jo mer og mer irritert for hver gang jeg må gjenta meg selv, og klarer ikke alltid å skjule det.

Er dette normalt? Jeg begynner å lure å om han hører dårlig, eller bare ikke skjønner hva jeg sier. Eller er det bare en vane han har lagt seg til? Jeg snakker ikke spesielt lavt eller bruker kompliserte, lange setninger.

Flere som har vært borti dette?

Anonym poster: a9f61bbf395854b13d51aa72b6206096

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var slik da jeg var liten.

Det er ikke nødvendigvis at man hører dårlig, mer at man kjøper seg litt tid på å svare eller høre etter, kanskje man tenker på eller er opptatt av noe annet, eller kanskje det kun er en uvane.

Jeg husker til og med at noen påpekte til meg, da jeg var liten, kanskje 3 år elns at jeg sa "hæ" hele tiden ;) Og om jeg hørte dårlig osv. Det gjorde jeg altså ikke.

Men hvis du vil, kan du jo undersøke hørselen.

Anonym poster: b7e8b63f5b5f1fb1785efc4e256d444e

Skrevet

gutten vår var sånn i en periode, det gikk over.

vi tok det med ro når vi sa noe til han. forklar rolig til ungen.

og spør gjerne ungen etter du har sagt noe hva som ble sagt om ungen prater enda.

de får med seg mye. er slitsomt.

Anonym poster: 441b758b7196bd53af2b97b701bd2c7c

Skrevet

Heller hæ enn neeeeeiii, som min svarer til alt. Ikke gjenta, men be han svare på det du sa. Mulig det er bare en greie han har lagt seg til. Mistenker du dårlig hørsel, bør det sjekkes opp før det hemmer språkutviklingen.

Skrevet

Sånn er min sønn. Tilslutt så svarer jeg med hæ og da kommer svaret fra han :P

Han har ingenting feil med ørene, var på sjekk for 2 mnd siden :)

Anonym poster: dcf6e41fac6b672c28deeafa3e09e82b

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det er helt normalt! Noen sier at de tenker når de holder på slik, men jeg vet nå ikke helt jeg :P

Skrevet

Har det sånn her også. Ganske vanlig tror jeg, men ja irriterende for ofte tror jeg at han hørte hva som ble sagt.

Anonym poster: 20de0d15e0ae929e5ade248a88d852d9

Skrevet

Takk for svar. Jeg mistenker ikke dårlig hørsel egentlig. Han har veldig bra språk, og snakker mye.

Kanskje jeg skal prøve å ikke gjenta så mye, heller be han svare på spm.

HI

Anonym poster: 148fbc5995f5ed8fbbfcd22db669d88e

Skrevet

Trodde det var helt normalt. Men i steden for å gjenta deg selv, så kan du vel heller si det på en annen måte? Er vel ikke at de ikke hører, heller at de ikke forstår, eller vil forstå. Min på 5 år holder på slik ennå, med det unntak at hun har byttet ut "Hæ?" med "Hva sa du?". Da trenger hun nærmere forklaring.

Anonym poster: 102d72cc598fa08321760792ee94be80

Skrevet

Jeg var også sånn når jeg var liten ;) Hørte helt fint, men ble en vane til slutt tror jeg. Så prøv å slutt å gjenta deg ja, og vent på svar :)

Anonym poster: 55ed98893cb31ed24bf9bb70d5f65afd

Skrevet

Dette er bare starten, bare vent til han blir 6....

Skrevet

Vane, og vi sier mye hæ, så da sier ungene det. Slutt å gjenta, det funket her.

Skrevet

Jeg sier aldri "Hæ", men har merket i det siste at mannen min gjør det! Så det er vel der han har det fra...

HI

Anonym poster: 148fbc5995f5ed8fbbfcd22db669d88e

Skrevet

Dette er helt normalt, de gjør det for å lære. Har ei hjemme på 2,5 år og vi er nettopp ferdig med Hæ perioden for denne gangen.

Perioden er frustrerende for oss voksne,men stimulerende for barnet

Skrevet

Bare si hæ tilbake, da gjentar han det du sa eller han sier hæ en gang til.

Anonym poster: f31f926488fce3fe8ff76b3e7805f739

Skrevet

Dette er nok forstadiet til "Hvorfor det?" :P

Har hatt enn periode med "Hæ" her også. Jeg gjentar meg 2 ganger max, så sier jeg at han hørte hva jeg sa, evt forklarer litt bedre om det er noe osm kan forklares..

Anonym poster: e4aa43b66eaa8ed0086d6b05017508ed

Skrevet

Vi har også hatt det stadiet og er nå på "hva sa du" stadiet. Han er snart 4. Men stort sett har han faktisk hørt hva vi sier, så jeg pleier ofte å bare svare "du hørte hva jeg sa". Han gir klart utrykk for det hvis han faktisk ikke har hørt meg.

Skrevet

Er sånn selv jeg :P Er ikke fordi jeg hører dårlig, men fordi konsentrasjonen er elendig...

Skrevet

Helt vanlig! Hæ-alderen. De gjør det for å lære, høre ord/setninger om igjen. Små barn liker gjentagelse og lærer på denne måten. Men det er til å bli gal av å gjenta seg selv hele tiden :-)

Anonym poster: ae8289b319fa8e14483de3e8814f31ca

Skrevet

Jeg trodde ikke man skulle endre på setningene, be barnet gjenta hva jeg sa, si hæ tilbake ol.

Jeg trodde dette var viktig for språkutvikling og har gjentatt meg selv helt til barnet slutter å si hæ.

Har jeg tatt feil??

Gjest Mamma til 3 små Gull
Skrevet

Storesøster sa det også mye en periode. Jeg sa "hæ" tilbake, og da svarte hun somregel :P

Skrevet

Hehe,jeg pleier å si at datteren min er med i "hæ-klubben" :)

Hun er 6 år nå,men slenger det ut ennå ;)

Skrevet

De fleste unger har en hæ-periode har jeg inntrykk av.

Skrevet

HAN LÆRER SPRÅKET :) null stress

Anonym poster: 9341c94e53cef3f72e3f0073074519df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...