Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #1 Skrevet 19. november 2012 Har en mann i 50-årene som nylig har flyttet inn i kommunal bolig borti gata her. Kommer fra et lite sted, så visste hvem han var fra før. Han er tidligere dømt for overgrep på småjenter. Og har også hørt utallige andre historier om overgrep han har begått, som han ikke er dømt for. Han har ikke lov til å være i nærheten av skoler eller barnehager. Vet han har blitt hentet av politiet flere ganger fordi han har stått utenfor gjerdet på barnehager og tatt kontakt med barna. (hørt det fra folk som jobber i barnehagene.) Og på skolen der datteren min går hadde de i en periode vakter rundt skolen, som passet på at han ikke kom inn i skolegården. Han lusker rundt her og står ofte utenfor hagen og ser på oss om vi er ute i hagen. Naboer forteller at de også har opplevd at han har kommet inn i hagene for å tilby barna godteri når de har lekt ute alene. Ser ham i nabolaget daglig. Mannen er psykisk utviklinghemmet. Det man kaller tilbakestående om man ikke skal være så politisk korrekt. Og har ikke forståelse for at han ikke skal være rundt barn, fordi ha "skal jo bare prate" han liker jo barn så spdt sier han. (litt for godt) Jeg tør ikke at barna leker ute alene lenger jeg. Tør heller ikke at de går til og fra venner uten følge, selv om det er helt i nærheten. Ungene mine er 7 og 5 (og 6 mnd) og de elste har vært vant til å få leke ute alene, gå til venner osv. Og det er vanskelig å få dem til å forstå hvorfor uten å gjøre dem redde. Jentene vet hvem han er, og vet at de de skal springe vekk dersom han skulle dukke opp. Eldste har også fått med seg mye av hva han har gjort, fordi hun har hørt det på skolen, og så har hun da fortalt videre til lillesøster. Og yngste er mye redd om kvelden, fordi hu er redd at han skal komme om natta. Situasjonen er PYTON. Flere har vært i kontakt med både politiet og kommunen. Men det er ikke noe å gjøre med det. Ja, han er straffedømt, men han har sonet ferdig. Så det er ikke noe noen kan gjøre. Må hele nabolaget faktisk fortsette å leve i frykt for at noe skal skje. Ikke tørre å la barna leke som de vil... Og hvor lang tid tar det før det smeller? Anonym poster: c722cd20a76b59e07ae9e68a3bc4ae70
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. november 2012 #2 Skrevet 19. november 2012 Jeg ville hvertfall dokumentert og anmeldt samtlige tilfeller av at han står utenfor hos dere, observerer barna og tar kontakt med dem osv. Nulltoleranse der. I tillegg ville jeg hatt et møte privat med de andre i nabolaget, der man gikk sammen om "tiltak", altså at alle er med å holde øye med ham, anmelder ham om det er noe og følger med hverandres barn også. Følge med om han tar kontakt med noen andre barn, sørge for at ungene ikke går alene etc.
Musemorbr / Skrevet 19. november 2012 #3 Skrevet 19. november 2012 Hvis han er utviklingshemmet, potensielt farlig for barn, og ute av stand til å følge beskjed om å holde seg unna, kan ikke jeg forstå annet enn at kommunen må påkoste seg døgnkontinuelig støttekontaktordning, slik at noen alltid følger han. Det er da helt standard for utviklingshemmede i kommunal bolig, dersom de kan være en fare for seg selv, eller andre. Dette bør dere ta opp med kommunen på nytt.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #4 Skrevet 19. november 2012 Kan man ikke kreve at han blir passert en plass om han er psykisk utviklingshemmet og ikke overholder at han ikke får oppholde seg i nærheten av barn? Jeg ville nok ringt politiet hver gang han var i nærheten og oppfordret alle andre til å gjøre det samme. Anonym poster: 4c6325d0c1c28a399a249fca59e76f5a
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #5 Skrevet 19. november 2012 høres ikke lett ut. jeg vet ikke hva dere kan gjøre for å beskytte barna. om det er en lekeplass der barna møtes kan dere foreldre i området ha fast noen som går `vakt` for å passe på. da får barna deres leke og dere er trygge.. prat med naboer, polititet gjør ikke noe nå, men ring de hver dag, si du er bekymret, sørg for at flere enn du er bekymret og ringer politiet, da blir politiet presset til å ta grep,. Anonym poster: 753aeac7f4063b91aba54c37e952aa0d
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #6 Skrevet 19. november 2012 Høres litt merklig ut at han både er straffedømt og utviklingshemmet. Sikker på at du har oppfattet det riktig? Ellers ville det betyd mye for meg hva han egentlig har gjort. "Overgrep" kan jo være så mangt. Det er jo stor forskell på om det dreier seg om gjentatte fulbyrdede voldtekter av småbarn over en lang periode og om det skulle være et par tilfeller av blotting for 30 år siden. Ellers tror jeg ikke det er så mye dere får gjort med mindre han blir tatt for et eller annet. Anonym poster: df7dbf0d5a1464308445ad8f63317680
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #7 Skrevet 19. november 2012 Høres litt merklig ut at han både er straffedømt og utviklingshemmet. Sikker på at du har oppfattet det riktig? Ellers ville det betyd mye for meg hva han egentlig har gjort. "Overgrep" kan jo være så mangt. Det er jo stor forskell på om det dreier seg om gjentatte fulbyrdede voldtekter av småbarn over en lang periode og om det skulle være et par tilfeller av blotting for 30 år siden. Ellers tror jeg ikke det er så mye dere får gjort med mindre han blir tatt for et eller annet. Anonym poster: df7dbf0d5a1464308445ad8f63317680 For å være hel erlig vet jeg ikke helt hva som faktisk ligger i "utviklingshemmet" . Men han er i alle fall "ikke som alle andre", og jobber/jobbet (vet ikke om han er der ennå) på en vernet bedrift. Han er dømt for både blotting, for å ha truet og/eller lokket små jenter til å kle av seg samt "tafsing". Altså, han har tatt på dem og utført seksuelle handlinger. Ikke fulbyrdede voldtekter tror jeg, ikke som jeg vet i alle fall. Jeg vet ikke om han faktisk satt i fengsel (eller om han var på en institusjon eller lignende) men han var i alle fall i retten og ble dømt. Da skolen besluttet å ha vakter utenfor skolegåden var det fordi han hadde tatt seg inn på skoleområdet, og overtalt 2 jenter til å bli med ham inn i skogen utenfor skolen. Det hadde ikke skjedd noe der, for jentene hadde ombestemt seg på vei bort til skogen og løpt tilbake til skolen. Dette er en mann som jeg har visst om siden jeg var liten, og selv om han ikke bodde i nærheten av oss hadde jeg streng insturks fra foreldrene mine om å komme meg vekk om han dukket opp. På den tiden var det blotting som var problemet. Samt at han da hadde problemer med alkohol, og kunne være voldelig om han var full. (tror ikke han drikker lenger nå) Og nå har jeg skrevet så mye at det sikkert er noen som kjenner igjen situasjonen. Men det får så være. Anonym poster: c722cd20a76b59e07ae9e68a3bc4ae70
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #8 Skrevet 19. november 2012 Takk for svarene alle sammen. Vi har allerede snakket sammen i nabolaget. Og jeg tror kanskje vi skal prøve å få i stand et skikkelig møte der hele nabolaget kan delta. Og få til et systematisert sammarbeid. Skal også kontakte kommunene på nytt. (ikke jeg som har snakket med kommunen tidligere, men naboer) Politiet har blitt varselt de gangene han har kommet inn i hager til folk, men jeg har ikke varslet de gangene han har stått utenfor hagen og kikket på oss. (Usikker på om jeg kunne gjøre det, han gjør jo ikke noe galt, egentlig) Han har aldri kommet inn i hagen vår, men det er fordi vi alltid er en voksen ute sammen med barna etter han flyttet hit. Anonym poster: c722cd20a76b59e07ae9e68a3bc4ae70
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. november 2012 #9 Skrevet 19. november 2012 Kan du gå til media, slik at kommunen presses til tiltak?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #10 Skrevet 19. november 2012 Kan du gå til media, slik at kommunen presses til tiltak? Ja, det kan kanskje være en ide. Men tror kanskje jeg bør snakke med kommunen først. Anonym poster: c722cd20a76b59e07ae9e68a3bc4ae70
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #11 Skrevet 19. november 2012 Kan du si noe om hvilke kant i landet dette er? I tilfelle vi er noen som kanskje bor i nærheten men som ikke vet om dette her og sender ut barna våre... Anonym poster: 504b86fbd51519c2844a7e4e2795c3ad
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #13 Skrevet 19. november 2012 Huff, den slags folk er rent søppel og bare ødelegger for andre Ring politiet og kommunen daglig, og kontakt evt media. Anonym poster: 8ea7223b5194fd324de5baa374d0b640
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #14 Skrevet 19. november 2012 Jeg bor i Møre og Romsdal Jeg tror de fleste som bor her er klar over det. Det har gått ut skriv fra barneskolen her, og ting sprer seg raskt. hi Anonym poster: c722cd20a76b59e07ae9e68a3bc4ae70
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #15 Skrevet 19. november 2012 Jeg forstår problemstillingen men samtidig står personvernet veldig sterkt i Norge.. Det skal MYE til for at man skal kunne gripe inn i en persons liv på en slik måte som det foreslås her - døgnkontinuerlig overvåkning fra kommunen? Det skal nok mye til og da mye mer enn at folk er redde for at barna kanskje utsettes for noe... Det koster også penger som en liten kommune ikke har mye av.. Et fritt menneske har rett til å bevege seg fritt rundt, og om denne personen ikke er umyndiggjort på noen måte kan man ihvertfall ikke gripe inn i hans mulighet til å bevege seg rundt. Om det var et alternativ ville det vel blitt gjort allerede, virker som om dette er en "kjent sak" der Hi bor og da kan man sannsynligvis ikke gjøre mer enn å holde oppsyn med personen og melde fra det som virker mistenkelig.. Men man kan ikke ta en person for å gjøre noe galt før han faktisk gjør det, sånn fungerer nå en gang rettssystemet i Norge... Anonym poster: 54b4f23a9d7658d7ee66152686999611
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #16 Skrevet 19. november 2012 Jeg forstår problemstillingen men samtidig står personvernet veldig sterkt i Norge.. Det skal MYE til for at man skal kunne gripe inn i en persons liv på en slik måte som det foreslås her - døgnkontinuerlig overvåkning fra kommunen? Det skal nok mye til og da mye mer enn at folk er redde for at barna kanskje utsettes for noe... Det koster også penger som en liten kommune ikke har mye av.. Et fritt menneske har rett til å bevege seg fritt rundt, og om denne personen ikke er umyndiggjort på noen måte kan man ihvertfall ikke gripe inn i hans mulighet til å bevege seg rundt. Om det var et alternativ ville det vel blitt gjort allerede, virker som om dette er en "kjent sak" der Hi bor og da kan man sannsynligvis ikke gjøre mer enn å holde oppsyn med personen og melde fra det som virker mistenkelig.. Men man kan ikke ta en person for å gjøre noe galt før han faktisk gjør det, sånn fungerer nå en gang rettssystemet i Norge... Anonym poster: 54b4f23a9d7658d7ee66152686999611 Du..hallo.. det er ikke snakk om politiovervåkning, men en støttekontakt. Det er ikke vanlig å være umyndiggjort for å ha det. Det er for folk som trenger litt ekstra hjelp. Det kan man kanskje si han gjør? Anonym poster: c202f07fff19d222478e1ca560035732
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #17 Skrevet 19. november 2012 Jeg blir faktisk SJOKKERT over uvitenheten til enkelte her!? Rent søppel?! Noen burde ta seg et kurs i menneskesyn og verdier her! Mener du seriøst å ta dette til avisen? For det første så er det meget sannsynlig at mannen allerede ligger under miljøarbeidertjenesten i din kommune, ellers så havner han der snart. Man har IKKE lov til å henge ut innbyggere med navn. Han har heller ikke lov til å oppholde seg i nærheten av skoler, osv, så HVA er problemet ditt HI? Dette er en mann med rett til frihet til det motsatte er bevist. Ryktespredning er ikke noe jeg ville tatt for god fisk, og det er faktisk ekkelt å lese hvor fort dere dømmer denne mannen. Spesielt hvis han er psykisk utviklingshemming. Anonym poster: 026d498aa1d1f7a740b63eee4ab4ab35
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #18 Skrevet 19. november 2012 Psykisk utviklingshemmet* Anonym poster: 026d498aa1d1f7a740b63eee4ab4ab35
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #19 Skrevet 19. november 2012 Jeg forstår problemstillingen men samtidig står personvernet veldig sterkt i Norge.. Det skal MYE til for at man skal kunne gripe inn i en persons liv på en slik måte som det foreslås her - døgnkontinuerlig overvåkning fra kommunen? Det skal nok mye til og da mye mer enn at folk er redde for at barna kanskje utsettes for noe... Det koster også penger som en liten kommune ikke har mye av.. Et fritt menneske har rett til å bevege seg fritt rundt, og om denne personen ikke er umyndiggjort på noen måte kan man ihvertfall ikke gripe inn i hans mulighet til å bevege seg rundt. Om det var et alternativ ville det vel blitt gjort allerede, virker som om dette er en "kjent sak" der Hi bor og da kan man sannsynligvis ikke gjøre mer enn å holde oppsyn med personen og melde fra det som virker mistenkelig.. Men man kan ikke ta en person for å gjøre noe galt før han faktisk gjør det, sånn fungerer nå en gang rettssystemet i Norge... Anonym poster: 54b4f23a9d7658d7ee66152686999611 Du..hallo.. det er ikke snakk om politiovervåkning, men en støttekontakt. Det er ikke vanlig å være umyndiggjort for å ha det. Det er for folk som trenger litt ekstra hjelp. Det kan man kanskje si han gjør? Anonym poster: c202f07fff19d222478e1ca560035732 Støttekontakt 24 timer i døgnet?? Det finnes ikke, og hva om mannen ikke ønsker noen slags støttekontakt som fotfølger ham? Han står helt fritt til å takke nei.... Anonym poster: 54b4f23a9d7658d7ee66152686999611
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #20 Skrevet 19. november 2012 Jeg forstår problemstillingen men samtidig står personvernet veldig sterkt i Norge.. Det skal MYE til for at man skal kunne gripe inn i en persons liv på en slik måte som det foreslås her - døgnkontinuerlig overvåkning fra kommunen? Det skal nok mye til og da mye mer enn at folk er redde for at barna kanskje utsettes for noe... Det koster også penger som en liten kommune ikke har mye av.. Et fritt menneske har rett til å bevege seg fritt rundt, og om denne personen ikke er umyndiggjort på noen måte kan man ihvertfall ikke gripe inn i hans mulighet til å bevege seg rundt. Om det var et alternativ ville det vel blitt gjort allerede, virker som om dette er en "kjent sak" der Hi bor og da kan man sannsynligvis ikke gjøre mer enn å holde oppsyn med personen og melde fra det som virker mistenkelig.. Men man kan ikke ta en person for å gjøre noe galt før han faktisk gjør det, sånn fungerer nå en gang rettssystemet i Norge... Anonym poster: 54b4f23a9d7658d7ee66152686999611 Du..hallo.. det er ikke snakk om politiovervåkning, men en støttekontakt. Det er ikke vanlig å være umyndiggjort for å ha det. Det er for folk som trenger litt ekstra hjelp. Det kan man kanskje si han gjør? Anonym poster: c202f07fff19d222478e1ca560035732 Støøtekontakt er noe man får tildelt for å integreres is amfunnet og for å ha sosial kontakt slik at man HINDRER isolering. Støttekontakter er helt vanlig mennesker som deg og meg. Støttekontaktordningen er ingen overvåkning, en støttekontakt har ingen myndighet ovenfor brukeren, kan ikke bruke tvang eller makt osv osv. Er mna heldig tildeles man noen få timer i uken. INGEN tildeles støttekontakt natterstid...... Anonym poster: 9d98b27c2b0c6b8bc1406abb4e6893a2
Gjest Antarctica Skrevet 19. november 2012 #21 Skrevet 19. november 2012 Ringe pressen??? Det er jo rein mobbing! Han er dømt for overgrep, men å hundse en utvilkingshemma i media er lavmål. Da er vi jo tilbake til et pøbelvelde. Hvis han anses som farlig, kan det settes døgnkontinuerlig folk på ham, og det skjer. Eksmannen min jobba i en sånn omsorgsordning for en psykisk utv.hemma mann som hadde begått overgrep. Det var et langvarig terapeutisk prosjekt for å rehabilitere ham til normal omgang med mennesker. Men på ett eller annet tidspunkt må jo oppsikten avta, og ordningen avvikles. Skulle det da hjelpe å henge ham ut etterpå...? Og marginalisere en allerede utstøtt person ytterligere?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #22 Skrevet 19. november 2012 Helt talentløst at kommunen velger å la en tidligere straffedømt mann flytte inn i et nabolag med små barn!! Hvis han i tillegg er PUH så har han vel aldri vært i fengsel heller..........Hadde nok flyttet jeg, til en annen plass i samme bydel. Hadde aldri orket og hatt en slik nabo, pga frykten. Anonym poster: f2f070e9c5284950e16fa3045f575b72 Anonym poster: f2f070e9c5284950e16fa3045f575b72
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #23 Skrevet 19. november 2012 Driter ærlig talt i hans rettigheter. Buhu, utviklingshemmet. Hva med resten av samfunnet? Sånne burde ikke få bevege seg blant normale folk! Anonym poster: 8ea7223b5194fd324de5baa374d0b640
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #24 Skrevet 19. november 2012 Jeg blir faktisk SJOKKERT over uvitenheten til enkelte her!? Rent søppel?! Noen burde ta seg et kurs i menneskesyn og verdier her! Mener du seriøst å ta dette til avisen? For det første så er det meget sannsynlig at mannen allerede ligger under miljøarbeidertjenesten i din kommune, ellers så havner han der snart. Man har IKKE lov til å henge ut innbyggere med navn. Han har heller ikke lov til å oppholde seg i nærheten av skoler, osv, så HVA er problemet ditt HI? Dette er en mann med rett til frihet til det motsatte er bevist. Ryktespredning er ikke noe jeg ville tatt for god fisk, og det er faktisk ekkelt å lese hvor fort dere dømmer denne mannen. Spesielt hvis han er psykisk utviklingshemming. Anonym poster: 026d498aa1d1f7a740b63eee4ab4ab35 Hadde selvsagt aldri gått i avisen med noe navn. (det hadde de vel uansett aldri publisert) Og problemet som jeg skriver, at han (selv om han ikke skal oppøke barn) veldig ofte gjør det, både skole, barnehage og i hagene til folk. Han har ikke gjort noe nå som jeg vet, men kan du ærlig si at du ikke hadde vært bekymret? Det er faktisk barna mine/våre det er snakk om. Og at rykter kan oppstå uten grunn vet jeg selvsagt. Men dette er et såpass lite sted at jeg kjenner flere av de som har vært utsatt for ham. (både en av de som var involvert i rettsaken, og flere som aldri har vært i retten) Så jeg kan ikke si med sikkerhet at alt jeg har hørt stemmer. Men det jeg vet stemmer, det er nok det. Jeg syns rett og slett det er vondt å ikke kunne sende barna ut og leke i sin egen hage, eller sende dem til venner. Har har bare bodd her i et par-tre mnd. Og vi har faktisk allerede snakket sammen om å flytte. Jeg har full forståelse for at det ikke er så mye kommune og politi kan gjøre, men det betyr ikke at sitiuasjonen ikke er pyton. hi Anonym poster: c722cd20a76b59e07ae9e68a3bc4ae70
Bellabellabella Skrevet 20. november 2012 #25 Skrevet 20. november 2012 Tror nok jeg hadde vurdert å flytte om dere ikke er veldig knyttet til huset dere bor i. Hadde aldri orket å ha det sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå