Gå til innhold

hjelp! Kameraten min er en svindler..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg flyttet til oslo sommeren 2011 for å begynne på skole. Kjente ingen her fra før. Fikk raskt kontakt med en kjempe hyggelig og kjekk mann på min alder. Vi ble gode venner. Han er en jeg kan prate med ALT om. Han er støttende, omtenksom, snill og medgjørlig. (vi er KUN venner..)

Vi var ute på fest denne helgen, sammen med en del bekjente av kameraten min. Jeg har ikke møtt så mange av de før.. Så kom det plutselig en gutt bort til meg og begynte å prate. Han ville advare meg mot kameraten min. Han fortalte mange historier om svindler på finn.no, at han har svindlet hele familien sin og en hel haug med privatpersoner. Han har visst også vært i fengsel et år for lenge siden. Han hadde visst roet seg nå og fått orden på livet, men han ønsket allikevel å advare meg.

Jeg får det bare ikke til å stemme. Denne kameraten har lånt penger av meg to ganger. Begge gangene rundt 2000 - 4000 kr. Jeg har fått de igjen på sekundet når han har lovet det. Det har aldri vært noe mistenksomt rundt han og han har aldri, aldri prøvd å lure meg. Jeg har også lånt penger av han, det har aldri vært noe problem.

Hvordan hadde dere forholdt dere til dette? har ikke sagt noe om det til kameraten min..

Anonym poster: 37186906c7ed825b0c8841916d8e522c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke lånt ham noe du ikke kan leve uten. Eller gitt ham koder til noen, men det ville du vel ikke gjort uansett?

:-)

Det er ikke sikkert at han andre fortalte sannheten og kameraten din kan også ha forandret seg!

Skrevet

Jeg ville nok vært litt oppmerksom, men hadde latt tvilen kommet han tilgode, han kan jo ha tatt tak i ting og lagt svindlertilværelsen bak seg... Det må jo være lov for folk som har gjort gale ting og sonet sin straff å begynne på nytt.

Anonym poster: 28bbcae853adaca475bf1fd6116667ad

Skrevet

Nei.. jeg vet ikke.. Fikk en vond magefølelse, men jeg kan jo ikke kutte ut kameraten min pga dette? Faktisk så tror jeg ikke at det er sant.

Skrevet

Som Yrild, det er jo mulig å forandre seg :) Men siden dere er så gode venner kan du jo sikkert spøre ham å si at du hørte det av en bekjent.

Skrevet

Mange som stjeler som syns det er moralsk ukorreket å stjele fra privatpersoner feks. Det at noen har en annen moral enn deg, betyr ikke at de ikke har en moral.

Det kan også være at han sliter med impulskontroll av ulike årsaker, og er klar over at dette er et problem selv. Kan du ikke bare snakke med ham om det, da?

Skrevet

jo, jeg må nok spørre han om det. men hva om det ikke er sant? hva om jeg skaper masse trøbbel de to i mellom? trenger jo ikke å si hvem som sa det, men føler jeg må det i tilfelle.. Vanskelig sak, men lurer på om jeg bare skal la det fare.. det har jo uansett ikke noe med meg å gjøre?

Skrevet

Ikke si noe, da blir vennskapet litt ødelagt. Men ikke gi han noen koder. Bare vær venner som før, men vær obs.

Anonym poster: be672cfa028b38e954a16a46f5e1f5e8

Skrevet

Nei, jeg gir aldri uansett venner kodene til kortene mine. de er personlige.

Skrevet

jo, jeg må nok spørre han om det. men hva om det ikke er sant? hva om jeg skaper masse trøbbel de to i mellom? trenger jo ikke å si hvem som sa det, men føler jeg må det i tilfelle.. Vanskelig sak, men lurer på om jeg bare skal la det fare.. det har jo uansett ikke noe med meg å gjøre?

Du trenger jo ikke å spørre ham på den måten. Det er jo bare å la samtalen få fri flyt, snakk om ting nå og før, legg opp stemningen slik at det ikke ligger moralisme og fordommer i luften. Folk forteller det meste hvis man møter dem med en generell ikke-dømmende holdning. Han er sikkert en helt grei kar, men selvfølgelig ikke perfekt. Med andre ord: Han er som alle andre på sin egen måte.

Skrevet

Det er fult mulig å forandre seg, men det er også fult mulig å opparbeide solid tillit for så å sette inn nådestøtet.

Så jeg hadde ikke laget noe sak ut av det, men jeg hadde vært skikkelig obs.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Av og til må man overse fortiden til et annet menneske, for å kunne se hvem de egentlig er/har blitt.

Fortsett vennskapet som du har gjort du, er ikke slik at han blir sitt gammle seg, bare fordi duhar hørt om hans fortid.

Skrevet (endret)

Jeg skjønner at dette surrer rundt i bakhodet ditt, HI. Mulig jeg hadde blitt såpass paranoid (?) at jeg hadde gjemt unna kortene mine osv. om jeg ventet besøk fra han. :P

Men om dere er så gode venner som du beskriver så kan du jo fortelle han hva du har hørt, uten å beskylde han? Siden du kjenner han såpass godt så ser du forhåpentligvis på han om han er ærlig mot deg eller ikke. Og om han så legger alle kortene på bordet så er det jo en fin måte å bygge opp vennskapet på - mennesker kan forandre seg, vi er dynamiske, og det er gjerne din venn et godt eksempel på. Kanskje har han gått i terapi også?

Lykke til :)

Endret av Ovidia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...