Gå til innhold

Ang julefeiring og dere som har skilte foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en litt kjip situasjon. Alle ønsker å ha oss hos seg på julaften, men det går ikke. Både jeg og sambo har skilte foreldre, noe som gjør at vi kun kan feire jul sammen hvert 4. år om vi skal fortsette å farte rundt. Vi har alltid vært på laup på julaften, men nå når vi har barn som begynner å bli store vil vi skape egne tradisjoner. Vi har gitt beskjed til alle om dette, men det fallt ikke i god smak. Vi har sagt at dem gjerne må komme til oss om dem vil være med barnebarna i jula, men da begynner de med at de endelig var ferdige med hverandre (de skilte foreldrene våre) og ville gjerne være hjemme.

Det er mye enklere for dem å komme til oss, enn at vi skal pakke 100 gaver, 3 bleiebarn, og alt det som hører til for å dra bort. For min og sambo sin del er det bare slitsomt. Vi har nok å tenke på.

Nå sitter alle foreldrene våre å klager på hver sin kant!! Jeg blir så sint! De er invitert alle sammen til oss, men sitter å klager på at vi ikke drar bort, at det er sjeldent de får feire jul med oss om vi skal dra ei jul til hver av våre foreldre osv. Trodde jula skulle være ei fredfull tid hvor familiene skulle ta vare på hverandre. Neida, er bare å lage ufred! Er like før jeg overtaler sambo til at vi reiser bort i jula!! Vi orøver å komme med gode løsninger, men i år SKAL vi være hjemme! Men hvorfor klarer dem ikke respektere vårt ønske når dem er invitert alle sammen?

Hvordan har dere løst dette?

Anonym poster: d4b5f3690b088cffe36f5c4bcb2511d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, ikke lett med skilte foreldre nei :-)

Hva om dere har din mor + samboers far (og deres respektive) hos dere i år, og så samboers mor + din far (og deres respektive) neste år? Evt sammensetning etter ønske :-)

Da slipper foreldrepar som er ferdige med hverandre å feire sammen, men dere og barna får annet hvert år med foreldre og besteforeldre?

Lykke til med kabal-legging :-)

Skrevet

Både jeg og min samboer har skilte foreldre, men vi er sammen alle sammen når vi har julaften hos oss. Da kommer alle, de har forblitt venner etter skilsmissene da :) Så, man får jo bare håpe at foreldrene deres klarer å se hverandre på julaften, og sette barnebarna foran :)

Anonym poster: 206650d62568f18bb36d482d022309ff

Skrevet

Hva om dere har din mor + samboers far (og deres respektive) hos dere i år, og så samboers mor + din far (og deres respektive) neste år? Evt sammensetning etter ønske :-)

Da slipper foreldrepar som er ferdige med hverandre å feire sammen, men dere og barna får annet hvert år med foreldre og besteforeldre?

Denne løsningen hadde jg gått for. Og vil de ikke komme får de bare la være .

Anonym poster: 6a005c48383e253fde183a621b9a790f

Skrevet

Vi har også valgt å være hjemme, vi har fire barn og å drive med denne fartingen på julaften er bare stress.

Alle som vil er selvsagt velkommen hos oss og som regel kommer det noen fra hver familie. I år kommer foreldrene til mannen, og en bror til mannen (de har ikke barn og kona hans jobber julaften), pluss min mamma og min yngste søster som er enslig. Mannen til mamma velger å reise til sin eldste sønn, mamma og mannen hennes deler seg ofte på julaften siden de begge har barn fra før og en haug med barnebarn velger de begge å være sammen med sine egne barnebarn denne kvelden.

Jeg synes dere skal stå på deres, så får de om ønsker komme. Dere kan reise på besøk til de dere ikke er sammen med på julaften en av de andre dagene i jula, det blir jo gjerne noen familieselskaper i løpet av romjula.

Anonym poster: d0353f510bc3718651d3643373642cb0

Skrevet

De er skuffet og føler seg gamle og avdankede. Det går over for de fleste.

Anonym poster: 8f86cb4d2af50961c4b1db2693ad33a1

Skrevet

Har tenkt på mye rart, men ikke denne løsningen! Skal lufte den for sambo og de andre, så kanskje de/vi klarer å komme til enighet :) hadde jo vært topp, så får vi feiret annenhver jul sammen.

HI

Anonym poster: d4b5f3690b088cffe36f5c4bcb2511d0

Skrevet

jeg har skilte foreldre. mannen har ikke.

vi har besøk av de hvert 3 år. vi har måttet gjøre det slik da ingen av våre foreldre går overrens. det er utrolig kjipt. de kan ikke være i samme rom.

når ungene er eldre så kansje vi kan reise til de, dette er vi alle enige om, men vi syns det er best å være hjemme med 2 små barn. og kan heller reise vekk når våre foreldre er eldre og barna er større.

jeg har ingen gode råd annet enn at de må innfinne seg i deres ønsker. dere er de med små barn.

Anonym poster: 469459910f67715279aadd3bf9e7ecd2

Skrevet

Vi delte på å dra til hans mor og mine foreldre annet hvert år frem til vi fikk barn.. Førsta året vi hadde barn så dro vi til mine foreldre med all den bagasje som hører med når barnet er nesten nyfødt + hund og gaver, vi var enige om at vi hadde en fin julaften men at dette orket vi ikke flere ganger.. så etter dette så sa vi i fra at beklager men med så mye styr som det er å flytte på seg med små barn så ser vi heller at dere kommer til oss og feirer jul.. Ingen sure miner på dette, og vi har hatt gjester hver eneste julaften til nå:)

Så jeg må si det slik at jeg hadde ikke brydd meg, på julaften skal man kose seg med familien og ikke stresse for å komme seg ut døren.. Så feir julen hjemme med god samvittighet og si det til dem at de som vil er hjertelig velkommen hjem til oss denne dagen...

Skrevet

Vi er hjemme alene og feirer jul nettopp av samme grunn. Første året inviterte vi de som ville komme, men ingen ville feire andre steder enn hjemme hos dem selv, så da endte det opp med bare oss i familien. Skuffet da, men synes det er kjempefint nå når vi har prøvd det. Men alle de blir like sure hvert år når vi ikke kommer til dem. Jeg gidder uansett ikke å velge. Lykke til med valget, uansett hvordan det blir:) Ikke lett med skilte foreldre.

Anonym poster: d5cc2c5949dce767ee6147eed5d2bcfd

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg hadde også gått for den løsningen med en fra din side og en fra hans side sammen det ene året og de andre sammen året etter.

Da slipper mor og far være sammen pluss at de får se dere annethvert år istedenfor hvert 4.

Skrevet

Enig med flere over her at løsningen med en fra hver side samtidig høres best ut når foreldrene deres gjør seg vanskelig. For øvrig ville jeg uansett stått på mitt, og feiret jul hjemme. At de ikke kan se lenger enn sin egen nese får være deres problem!

Her farter vi fortsatt land og strand rundt ved alle høytider, siden vi bor en dagsreise unna både mine og mannens familie, og ser dem litt for sjelden. MEN - vi har gitt klar beskjed om at det ikke kommer til å vare så veldig mye lengre, og fått full forståelse for det.

Anonym poster: e9691c405fbb74b58e7605c8ff4e8df6

Skrevet

Enig med denne, er vel heller ikke noe gøy å feire jul sammen med personer som ikke kommer overens heller, så dette syns jeg var en fantastisk god løsning :)

Skrevet

Dere må bare gjøre det som er best for dere :-)

Hva med å be svigerfar og din mor et år og svigermor og din far det andre året.

Da har dere annethvert år og mindre stress!

Ellers så synes jeg det er helt normalt at dere ønsker å være hjemme med tre barn hvis dere synes at det er mindre stress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...