Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #1 Skrevet 18. november 2012 Mannen min er i begynnelsen av 40-årene og er stort sett frisk og rask. I går var vi i butikken og handlet og helt plutselig ble han veldig svimmel og måtte sette seg ned. Dette "anfallet" varte i noen minutter og etterpå merket han ingenting, utenom at hodet kjentes litt "ømt" ut. Han ringte legevakten for å forhøre seg, men de ville at han skulle komme bort for sjekk. Legen tok noen tester som EKG, blodtrykk og andre "standardtester" ved denne typen symptomer (ingen blodprøver). Alt så fint ut, utenom at hvilepulsen var litt lav, 56 slag/min, så ikke farlig lav. Han ble imidlertid oppfordret til å kontakte fastlegen pga dette. Vi tenkte ikke mer på dette, helt til i kveld hvor han fikk et nytt anfall da han satt hjemme i sofaen. Dette gikk også relativt fort over. Nå klarer selvfølgelig ikke jeg å tenke på annet, selv on jeg vet at det er sånn som kan skje, uten at det trenger å være farlig. Mannen min røyker ikke og drikker svært sjelden. Han er ikke overvektig og har heller ingen andre risikofaktorer. Han er ikke så mye i fysisk aktivitet da, men har hvertfall et sundt kosthold. Vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, føler meg litt teit, og er klar over at jeg krisemaksimerer noe voldsomt. Men kanskje noen kan berolige meg litt. Han skal heldigvis ringe fastlegen i morgen. Anonym poster: 5a11fc39e7ae8710867a68cf61a82d5d
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #2 Skrevet 18. november 2012 Hvis det er noen trøst så har jeg hatt sånne anfall som du beskriver flere ganger i uka i over et år. Har også besvimt 6-7 ganger. Legen min gadd ikke sjekke noe. Sa bare at svimmelhet kunne komme av så mangt og var ufarlig. Mest sannsynlig var det bare blodtrykksfall. (selv om jeg ofte får det liggende eller sittende) Anonym poster: e7e30ce967940c233213384db5ec513d
Fiemamma Skrevet 18. november 2012 #3 Skrevet 18. november 2012 Jeg har også sånne anfall og får derfor ikke kjøre bil. De vet ikke hva det kommer av hos meg, men oppdaget et stort aneurysme i hjernen da jeg fikk en MR i forbindelse med svimmelheten da, så uten de anfallene hadde jeg vært død nå.. Hvilken svimmelhet er det snakk om? Karusellsvimmelhet eller nautisk svimmelhet? Hos meg er det nautisk. Føles ut som jeg har vært i båt i store bølger, men bølgene går kjemperaskt i kroppen min. Mister også normal tyngdekraftsfølelse i halve kroppen. Anbefaler på det sterkeste å få en henvisning til nevrolog for dette. Masse lykke til, dette går sikkert bedre enn hos meg
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #4 Skrevet 18. november 2012 Har også hatt flere sånne anfall flere ganger i uka i noen år.... Blitt sjekka for det ene og andre, men de finner ikke noe. Har lavt blodtrykk, og det begynte etter vi fikk vårt første barn. Da ble det lite søv, lite mat, mye sukker og endel stress (kolikkbarn). Det henger igjen enda... Tåler ikke stress og mye sukker, eller lite søvn. Da blir jeg svimmel. Anonym poster: fbd8d431c46c8651f932bc7d2bca3285
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #5 Skrevet 18. november 2012 Som Lille Fie sier - få en ordentlig undersøkelse just in case. Men det kan også være så enkelt som "krystallsyken", og det fikser en kiropraktor lett Da kan man få sterk svimmelhet av enkelte hodebevegelser. Det er små krystaller i det indre øret som forstyrrer balansenervene. Ikke farlig, og som regel lett å gjøre noe med Anonym poster: 7bac30f20b5a03cf5ee7d6fae44d3fd9
storm i et vannglass Skrevet 18. november 2012 #6 Skrevet 18. november 2012 Det er helt normalt å bli bekymret når noe rammer ens nærmeste! - og krisemaksimerer er også vanlig. (ihvertfall gjør jeg det) Veldig bra han skal til fastlegen for å sjekke det ut. Det kan jo være alt fra ufarlig blodstrykksfall eller reaksjon på stress til helt andre alvorlige ting som flere her nevner. Så lenge man lytter til kroppen og oppsøker hjelp er man kommet langt. Lykke til, og god bedring!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #7 Skrevet 18. november 2012 Såvidt jeg har skjønt, så er det sjeldent at svimmelhet er farlig. Har selv vært mye svimmel og følt at jeg skal svime av, i sikkert 1 år nå.. Heldigvis ikke hele tiden, men i perioder. Legen har ikke ment at det er nødvendig å utrede noe, så sant det ikke blir værre eller noe. Jeg har også mangel på d-vitaminer da, så KAN være noe så "enkelt". Anonym poster: 051b426bf4e9d08ea359f1ee4053d39f
mummimamma27 Skrevet 18. november 2012 #8 Skrevet 18. november 2012 LilleFie: Hva mener du med tyngdekraftfølelse? Jeg satt/lå i sofan i går og klarte plutselig ikke å bevege føttene. Måtte konsentrere meg skikkelig for å lee på en fot og når jeg gjorde det kjente jeg en slags prikking i hjernen. Sykt! Har vært plaget med svimmelhet og har legetime allerede. :-)
geitemarken Skrevet 18. november 2012 #9 Skrevet 18. november 2012 Greit å få sjekket det. Min mann røyker heller ikke , drikker sjeldent og er trent men han bruker å bli kjempe svimmel i perioder. Han er sjekket av lege og prøver er normale. Han er arbeidsnarkoman, må ALLTID ha noe å gjøre. Vi kan aldri sitte i sofaen å se på tv. Vi tror han blir svimmel av stress og søvnmangel. Han har akkurat hatt en fin periode, men nå i det siste litt stress og lite søvn og da fikk han det på nytt. Dette inntraff omtrent samtidig som vi fikk minste. Jeg har sagt til han at han må stresse ned og at kirkegården er full av folk som han, uten at det har hatt effekt på han. Jeg tror at det er kroppens måte å si fra på.
Fiemamma Skrevet 19. november 2012 #10 Skrevet 19. november 2012 LilleFie: Hva mener du med tyngdekraftfølelse? Jeg satt/lå i sofan i går og klarte plutselig ikke å bevege føttene. Måtte konsentrere meg skikkelig for å lee på en fot og når jeg gjorde det kjente jeg en slags prikking i hjernen. Sykt! Har vært plaget med svimmelhet og har legetime allerede. :-) Det føles som halve kroppen min er vektløs, slik at andre halvdel føles kjempetung. Alltid samme sidene som er vektløs og tung. Føles som venstresiden min blir dratt bakover (svever i lufta), mens høyre vil frem (falle over ende på et vis). Kjempeekkelt! Jeg får også hakkete syn, alt jeg ser på flytter seg frem og tilbake kjemperaskt i takt med at det føles som jeg skvulper rundt i en sjø med hyperaktive bølger! Jeg tryner hvis jeg står, så må alltid legge meg ned. Har ikke koordinasjonsproblemer og klarer å kontrollere all motorikk. Bra du får sjekket det ut, det kan være farlig å ha anfall fordi man kan falle og slå hodet.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #11 Skrevet 19. november 2012 Tusen takk for svar alle sammen, satte veldig pris på at dere delte erfaringer. Legen tok det heldigvis alvorlig og tok mange blodprøver. Han skal tilbake om en uke for å få vite resultatene. Håper det er noe som kan behandles enkelt. Fikk også tre dager sykemelding, kanskje bare det hjelper. Ingen anfall så langt i dag, men formen går litt opp og ned. Hi Anonym poster: 5a11fc39e7ae8710867a68cf61a82d5d
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #12 Skrevet 19. november 2012 Har en kollega som lenge var plaget med svimmelhet, mye undersøkelser av ymse slag. Til slutt fant en lege ut at det var krystallsyken. Anonym poster: c600c8f008298f4edae9bfa692667fc1
Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #13 Skrevet 20. november 2012 Nå er det mest hodeverk det går i sier han, det flytter på seg og er akkurat som man har en litt stram caps på seg. I tillegg har hatt litt feber, våknet hvertfall med gjennomvåt t-skjorte i morges. Håper at det bare er en (u)vanlig influensa e.l. Hi Anonym poster: 5a11fc39e7ae8710867a68cf61a82d5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå