Gå til innhold

Stor treåring og bilsete; når snudde dere barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har en stor treåring som bruker klær i str. 4 år og straks passerer vektgrensen for det bakovervendte setet han har i bilen nå. Jeg leser på Trygg Trafikk at når man passerer vektgrensen må man bytte til enten forovervendt sete, eller helst et nytt bakovervendt sete som går til 25 kg.

Er det noen som har vært i denne situasjonen, og hva gjorde dere da? Jeg vil jo ikke utsette gutten vår for fare, men samtidig er det litt ubeleilig å kjøpe et nytt bakovervendt sete. Det hører med til historien at vi leier sete, og da er neste sete vi får et forovervendt et, vi får ikke noe større bakovervendt sete, så da må vi evt. kjøpe et utenom den avtalen.

Har dere noe tips til hva vi skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte nytt sete. Et som kan stå bakovervendt til 25 kg. MEn det var trangt på slutten. Gikk over til beltestol akkurat da barnet ble 4 år.

Skrevet

Snudde da barnet var 3. Sitter nå forovervendt.

Anonym poster: 4ed4a050df9ff3d436d29710671a0a76

Skrevet

Vi byttet til two way elite som går til 25kg bakover når hun var ca tre, hun satt slik til hun var over fire.

Skrevet

Har vært i samme situasjon - og kjøpte nytt sete som gikk til 25kg bakovervendt.

Nr.1 satt bakovervendt til h*n var 5år

Nr.2 sitter bakovervendt og er 4,5år

Nr.3 sitter bakovervendt og er 1,5år

Skrevet

Snudde rett før hun fylte 3 år, da kun fordi de bare selger forovervendte seter her vi bor... Men vi kjører bare på landet vi da, mest i 30 km/t :P

Skrevet

Vi byttet til two way elite som går til 25kg bakover når hun var ca tre, hun satt slik til hun var over fire.

Det same gjorde me med vår langbeinte 3 åring som fekk kramper i beina. Dette er eit ganske rimeleg sete.

Gjest Gullguttene
Skrevet

Jeg ville kjøpt bakovervendt til 25kg. Så lenge barnet har det fint med å sitte bakovervendt ville jeg ikke snudd enda. Du får plus-godkjente seter til under 3000,-

Skrevet

Takk for svar jenter! :) Jeg hadde kanskje håpet at alle skulle råde meg til å snu ham fremover, men innerst inne vet jeg vel at nytt bakoversete er det riktigste... ;)

Jeg ser at flere har brukt Two way elite; tar den mer plass i bilen enn et vanlig bakovervendt sete?

Skrevet

Min 2 åring er stor, som en fireåring.

Vekt: 18 kg og ca 100 cm høy.

Har nylig byttet til fremoversete (beltesete), de på babyshop sa det var det sete han burde ha.

Anonym poster: 45dc0c901d781ffb9793b389318ed757

Skrevet
Min 2 åring er stor, som en fireåring. Vekt: 18 kg og ca 100 cm høy. Har nylig byttet til fremoversete (beltesete), de på babyshop sa det var det sete han burde ha. Anonym poster: 45dc0c901d781ffb9793b389318ed757

Trist at de er så sløve og anbefaler etter eget skjønn. Det samme gjorde de med meg. De hadde visstnok ikke seter som gikk til 25. bakovervendt. Men jeg visste jo at de hadde det, og måtte nærmest krangle for å få det setet jeg ba om. Det hadde vært helt uaktuelt å sette min sønn som da var 2. 5 år fremovervendt i en beltestol.

Skrevet

Det handler ikke om hvor store de er i kroppen, men om når nakkemuskulaturen er nok utviklet til at det ikke er fullstendig risikosport å snu setet. Å argumentere med høyde og vekt, er egentlig like lite relevant som om man skulle argumentere med mental utvikling. Vi må snu setet, fordi barnet kan telle til 30 og har gjennomført angrybirds. ;)

Two way elite er et helt yppelig sete. Vi har det til vår gutt. Bilen er ikke av de største, og for at han skal få litt liggende stilling, har vi satt setet mitt veldig langt frem. Om man vil at barnet siter litt rettere opp, er det god plass. :)

Skrevet

Hvordan festes bakovervendte seter for barn opp til 25 kg? Finnes de med isofix?

Skrevet

Snu setet når DERE føler for det:) vi har snudd barnet vårt nå, han er litt over to år. I baksetet har vi et besafe izi combi og et maxicosi babysete. Babysetet er bak førersetet siden det tar minst plass. Både jeg og barnefar er lange, henholdsvis 180 og 194 høy. Han kjører som regel siden han tar mest plass. Jeg har sittet i passasjersetet med ekstremt dårlig benplass, knærna har presset frem i dashbordet og seteryggen hsr vært 90 graders vinkel på. Helt utrolig ubehagelig. Og ikke minst livsfarlig! Dersom vi kæsjer i denne sittesillingen er jeg dead meat. Pga airbagen kommer jeg til å miste hodet siden jeg sitter så nært inntil den. Man skal alltid ha en viss avstand frem til dashbordet.

Etter å ha vurdert dette oppmot snuing av barnesetet, valgte vi å snu setet hans. Jeg sitter mye tryggere og mer behagelig, og han har fått bedre plass selv. Han er en stor gutt han også, og det var trangt da han satt bakovervendt.

Nå var det ikke dette du spurte om, men jeg hadde lyst å fortelle det likevel. Det er mange grunner til at man snur barnesetet, og det nytter ikke å høre på hva alle andre gjør. Du vet risikoen og faren med å gjøre det, derfor må dere selv avgjøre hva som føles rett:)

Anonym poster: 756ba6fc51fdfc1895ce9a68aad3ee98

Skrevet

Hadde jeg hatt en stor treåring som ble for tung for setet, hadde jeg kjøpt en bra beltestol med iso fix feste. Rett og slett.

Skrevet

Det kommer an på bilen. I mon mors bil, som er en liten bil, sitter hun forovervendt. Helt umulig å få plass til beina i den. Hun er 2,5 år.

Men i vår bil, som er en stor ford mondeo sitter hun bakovervendt. Har Britax multi tech 2, som har en midtstang som gjør at setet kan settes lenger ut på setet ved behov. Så nå har hun gooood plass til beina.

Skrevet

Vi snudde vel vår eldste da han var ca 3 3/4 år til beltestol. Stor gutt som var rundt 110 cm, 18 kg.

Anonym poster: 8772c1a98c1724ce438eff29eff1dfd3

Skrevet

wow blir vel halshugd når jeg sier vi snudde guttungen når han var såvidt ett år.

Anonym poster: 3624cbdc5500c9b93fa37564e1ce0ca8

Skrevet

Vi har byttet til gode beltestoler riktig vei en gang mellom 3 og 4 år, yngste som blir 4 i februar har sittet slik i hele sommer. Hun er ca 1 m høy og 18 kg.

Anonym poster: f2e481ae8250492c229fd4b4faef5ac7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...