Gå til innhold

Mor student + pappapermisjon


juli 2013

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er fulltidsstudent og har vært det i snart 1,5 år. Den vordende pappa er i 100% jobb. Jeg har tenkt å ta ut engangsstønad fra NAV og fødselsstipend fra lånekassen i 44 uker. Har termin i midten av juli 2013. Det vi lurer så fryktelig på er om pappaen har rett til permisjon etter at jeg har tatt mine 44 uker? Evt. om han kan ta noen av mine uker på slutten. Og hvordan dette blir i forhold til hans lønn. Han må tjene det han tjener nå for at dette skal gå rundt. Lånekassens og nav's nettsider er ikke til mye hjelp i forhold til dette! Jeg blir stressa! :/ Vil så gjerne at far skal ha permisjon og med 100% lønn.. Noen som har erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du ikke har opptjent deg rett til foreldrepenger får ikke far fedrekvoten, men om du jobber minst 75% eller studerer 100% kan han ta ut hele eller deler av fellesdelen av permisjonen.

 

Anonym poster: 12bab21c56af591bfcdd802ac9d42853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som anonym nr 2 sier. Men husk at perioden med permisjon starter å løpe med en gang barnet er født, far kan tidligst ta ut permisjon fra barnet er 7 uker gammelt og kan da ta ut maksimalt 48 eller 38 uker. Dere må regne på hvor mange uker som er igjen som han kan ta ut når du er ferdig med fødselsstipendet (pluss at du må oppfylle krav om aktivitet som nevnt ovenfor..) Du sier far må tjene det han gjør - nav dekker bare opp til 6 G som utgjør ca 492 000 kr i årsløn.. Han vil måtte velge den lengste permisjonen om du skal være hjemme i 44 uker om han skal få noe permisjon og da vil han få maks 80% av 6 G....

 

Anonym poster: f58613e7f8e501668b4361d6c0cc6e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har snakket med både NAV og lånekassen i dag. Jeg har ved siden av studiet en fast stilling som er 12,44%. Noe som tilsvarer jobb hver 3-helg.

Hos Lånekassen kan jeg søke om foreldrestipend som jeg får utbetalt i 44 uker.

NAV fortalte meg at hos de kunne jeg få utbetalt engangsstønad på ca. 35 000. Eller søke om foreldrepenger basert på min 12,44% stilling. Foreldrepenger kan søkes om dersom man i de 6 av de 10 siste månedene hadde pensjonsgivende inntekt som tilsvarer halvparten av folketrygdens grunnbeløp. Noe som er 80 000/2 = 40 000.

Da satser jeg nå på å motta foreldrestipend hos lånekassen på ca 9250,- i mnd fordelt på 44 uker. Foreldrepenger på min 12,44 % stilling i 48 uker(tror det er 48 uker med 100% lønn).. Alt dette vil jo da si at pappan får sine 12 uker med velfortjent pappaperm...

Håper jeg har skjønt dette rett.... Vanskelig å være gravid og student og få alle sine rettigheter og pappaperm på 12 uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger du foreldrepengene har han rett på fedrekvoten ja :)

Orker ikke regne over ukene

 

Anonym poster: 12bab21c56af591bfcdd802ac9d42853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har snakket med både NAV og lånekassen i dag. Jeg har ved siden av studiet en fast stilling som er 12,44%. Noe som tilsvarer jobb hver 3-helg.

Hos Lånekassen kan jeg søke om foreldrestipend som jeg får utbetalt i 44 uker.

NAV fortalte meg at hos de kunne jeg få utbetalt engangsstønad på ca. 35 000. Eller søke om foreldrepenger basert på min 12,44% stilling. Foreldrepenger kan søkes om dersom man i de 6 av de 10 siste månedene hadde pensjonsgivende inntekt som tilsvarer halvparten av folketrygdens grunnbeløp. Noe som er 80 000/2 = 40 000.

Da satser jeg nå på å motta foreldrestipend hos lånekassen på ca 9250,- i mnd fordelt på 44 uker. Foreldrepenger på min 12,44 % stilling i 48 uker(tror det er 48 uker med 100% lønn).. Alt dette vil jo da si at pappan får sine 12 uker med velfortjent pappaperm...

Håper jeg har skjønt dette rett.... Vaskelig å være gravid og student og få alle sine rettigheter og pappaperm på 12 uker..

 

Bare en korrigering, velger du 100 % dekning får dere totalt 47 uker og det er inkludert fars 12 uker! Dvs du får maks 35 av de ukene. Obs regler fra lånekassen som sier at du ikke kan få fult fødselsstipend samtidig som far får foreldrepenger, far bør sannsynligvis utsette sitt uttak til du er ferdig med fødselsstipendet før han tar ut fedrekvoten. Dette forutsetter at han er i 100% jobb og det er kjempeviktig at han søker om fedrekvote og utsettelse innen din siste dag. Lykke til!

 

Anonym poster: f58613e7f8e501668b4361d6c0cc6e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...