Gå til innhold

Mor student + pappapermisjon


juli 2013

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er fulltidsstudent og har vært det i snart 1,5 år. Den vordende pappa er i 100% jobb. Jeg har tenkt å ta ut engangsstønad fra NAV og fødselsstipend fra lånekassen i 44 uker. Har termin i midten av juli 2013. Det vi lurer så fryktelig på er om pappaen har rett til permisjon etter at jeg har tatt mine 44 uker? Evt. om han kan ta noen av mine uker på slutten. Og hvordan dette blir i forhold til hans lønn. Han må tjene det han tjener nå for at dette skal gå rundt. Lånekassens og nav's nettsider er ikke til mye hjelp i forhold til dette! Jeg blir stressa! :/ Vil så gjerne at far skal ha permisjon og med 100% lønn.. Noen som har erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du ikke har opptjent deg rett til foreldrepenger får ikke far fedrekvoten, men om du jobber minst 75% eller studerer 100% kan han ta ut hele eller deler av fellesdelen av permisjonen.

 

Anonym poster: 12bab21c56af591bfcdd802ac9d42853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som anonym nr 2 sier. Men husk at perioden med permisjon starter å løpe med en gang barnet er født, far kan tidligst ta ut permisjon fra barnet er 7 uker gammelt og kan da ta ut maksimalt 48 eller 38 uker. Dere må regne på hvor mange uker som er igjen som han kan ta ut når du er ferdig med fødselsstipendet (pluss at du må oppfylle krav om aktivitet som nevnt ovenfor..) Du sier far må tjene det han gjør - nav dekker bare opp til 6 G som utgjør ca 492 000 kr i årsløn.. Han vil måtte velge den lengste permisjonen om du skal være hjemme i 44 uker om han skal få noe permisjon og da vil han få maks 80% av 6 G....

 

Anonym poster: f58613e7f8e501668b4361d6c0cc6e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har snakket med både NAV og lånekassen i dag. Jeg har ved siden av studiet en fast stilling som er 12,44%. Noe som tilsvarer jobb hver 3-helg.