Gå til innhold

uaktsomt drap?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Tullmusa83
Skrevet

Vil også påstå at det må være overlagt.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det er stort sett uaktsomt i lovens øyne når drapet ikke er planlagt og utrettet med forsett

Skrevet

Det lurer egentlig jeg på også,forstår ikke at det kan være uaktsomt drap

Skrevet

Rimelig sykt, hvertfall.

Skrevet

Det er vel alltid uaktsomt om det ikke er planlagt på forhånd?

Mannen kjørte på han og mente kanskje å skade han, men det var ikke et nøye planlagt drap og da blir det uaktsomt?

Anonym poster: 10aac4893acbc6a67a429c1cd61f99ed

Skrevet

Jeg stusset også på dette. Alle vet at om man kjører på et menneske som ligger i veien, så er sannsynligheten stor for at vedkommende dør. -drapet er altså med overlegg.

Men det er nok som (politi)mannen min sier, at han siktes for uaktsomt fremt til avhør og etterforskning er unnagjort, så blir siktelsen utvidet til overlagt dersom der er grunnlag for det.

Anonym poster: 8591f8b9e28112f3f16587d939e19060

Skrevet

Norge det.. Her kan vi bare kjøre over å drepe det kjæreste noen har, for så gå fri som om ingenting har skjedd. Møkk!

Anonym poster: 4473c964c39996d7c2ed66e14c43a9ed

Skrevet

Vet du om noe som vi ikke gjør? Dvs. at du kjenner bilføreren og vedkommende har planlagt å påkjøre og drepe en person, og fortalt deg om planene?

Anonym poster: a29571a9892e3ed4a14d1ba01a4dc203

Skrevet

Det er jo ikke sikkert han har innrømmet at han var klar over at det lå en person der og at han stoppet før han kjørte videre. Da er det bare kameraten til den døde sitt ord for hva som skjedde og da kan ikke politiet sikte han for overlagt drap.

Anonym poster: 074a658ad5283265739284b60bf3a816

Skrevet

Det er vel alltid uaktsomt om det ikke er planlagt på forhånd?

Mannen kjørte på han og mente kanskje å skade han, men det var ikke et nøye planlagt drap og da blir det uaktsomt?

Anonym poster: 10aac4893acbc6a67a429c1cd61f99ed

Så hvis noen kaldblodig slår ned og dreper noen så er det uaktsomt fordi de ikke har sittet hjemme og planlagt det, men gjort det på impuls?

Skrevet

Er det ikke noe som heter forsettlig drap også? Hva menes isåfall med det?

Skrevet

Vet du om noe som vi ikke gjør? Dvs. at du kjenner bilføreren og vedkommende har planlagt å påkjøre og drepe en person, og fortalt deg om planene?

Hvis du sikter til hi, så nei. Kjenner ingen av de, syntes bare det er rimelig overlagt når noen er klar over at noen ligger på bakken, for så å kjøre over vedkommende..

Skrevet

Alt som har med trafikkdrap å gjøre får vel generelt uaktsomt utfall? I hvert fall det min samboer sier (som er politi); vil du drepe noen må du bare kjøre de ned - da får man bare en uaktsomt drap-dom. Ser jo ut til å stemme ganske godt... Helt sykt.

Skrevet

Leser nå bla dette om definisjonen av forsettlig vs overlagt drap;

"

• Forsettlig drap (Strl. § 233, første ledd), vil si å drepe med vilje, det vil ofte si at det var en intensjon om å ta den andres liv. Det kan likevel innebære drap begått i raseri og affekt, eller selvforskyldt rus, og domfellelse for forsettlig drap kan skje dersom gjerningspersonen hadde en forestilling om at dødsfall ville være en overveiende sannsynlig konsekvens av handlingen. Grov uaktsomhet er imidlertid ikke tilstrekkelig grunnlag for å dømme noen for forsettlig drap.
  • Overlagt drap (Strl. § 233, andre ledd), vil si at en ikke bare har drept med forsett, men også rasjonelt kalkulerende og planlagt, ofte omtalt som «kaldblodig mord»."

Ser at forsettlig kanskje er mer passende her enn overlagt, hvertfall.

Skrevet

Om det er sånn kompisene sier, vil jeg tro siktelsen utvides til forsettelig drap. Overlagt vil det aldri bli, da det da skal bevises at dette er noe som er forhåndsplanlagt. Men det er jo alltid sånn at det ikke alltid stemmer det som står i media, og at en sak har minst to sider. Kommer nok frem mer etter hvert. Uansett er det ikke bra, selvfølgelig....

Skrevet

Man trenger vel ikke å kjenne bilføreren for å mene noe om dette. Hvis vedkommende først stoppet og ba kameraten fjerne vennen fra veibanen, for så å kjøre over vennen, så bør det ikke være så overraskende at vennen dør... Hvis ikke det er overlagt, vet ikke jeg...

Anonym poster: ef71c1be8a6175896d301286614326ae

Skrevet

Ingen som har oppdaget hvor vanskelig det er å se et menneske som går langs veien på denne årstiden. Vil vel anta at bilfører rett og slett ikke har sett at det har lagt seg en drita full idiot i veien kl 02.21 på natta. Og kanskje heller ikke merket så godt at han har kjørt over et menneske. Hvis man har en litt større bil, så merker man faktisk ikke ujevnheter i veien lIke godt som i en liten golf. Mulig sjaføren har trodd han har kjørt over en stein eller et lite dyr, og da f... i å stoppe. Burde selvfølgelig stoppet for å sjekke hva han kjørte på, men å anta at vedkommende har gjort det med overlegg blir ganske sneversynt spør du meg!

Skrevet

Ingen som har oppdaget hvor vanskelig det er å se et menneske som går langs veien på denne årstiden. Vil vel anta at bilfører rett og slett ikke har sett at det har lagt seg en drita full idiot i veien kl 02.21 på natta. Og kanskje heller ikke merket så godt at han har kjørt over et menneske. Hvis man har en litt større bil, så merker man faktisk ikke ujevnheter i veien lIke godt som i en liten golf. Mulig sjaføren har trodd han har kjørt over en stein eller et lite dyr, og da f... i å stoppe. Burde selvfølgelig stoppet for å sjekke hva han kjørte på, men å anta at vedkommende har gjort det med overlegg blir ganske sneversynt spør du meg!

Saken her er vel at kameratene til denne avdøde sier at bilføreren så han som lå i veibanen, stoppet for å be dem flytte ham, og kjørte over han likevel selv om de ikke klarte å flytte ham.

Med det resultat at mannen døde.

Nå vet vi jo ikke om dette er sant, men hvis det er det, vil jeg påstå at det er "verre" enn uaktsomt drap.

Skrevet

Ja okay, noen av oss som blandet forsettlig og overlagt. Hugg ikke hode av oss (ikke planlegg det på forhånd i hvertfall). Men stemmer det at mannen var ute av bilen så er ikke dette uaktsomt! Hvorfor skulle kameraten finne på noe sånt?

Skrevet

Kameratene kan jo ha funnet på dette. Det vet vi vel ingenting om. Sjåføren kan dessuten ha prøvd å kjøre rundt han, altså ikke prøvd å kjøre over ham. Uforsiktig i så fall, men vi vet jo faktisk ikke hva som skjedde.

Anonym poster: e8f245caef8b7b491f1a7ed619e9bac3

Skrevet

Saken her er vel at kameratene til denne avdøde sier at bilføreren så han som lå i veibanen, stoppet for å be dem flytte ham, og kjørte over han likevel selv om de ikke klarte å flytte ham.

Med det resultat at mannen døde.

Nå vet vi jo ikke om dette er sant, men hvis det er det, vil jeg påstå at det er "verre" enn uaktsomt drap.

Leste saken for en time siden, og da hadde det ikke kommet noen sånn uttalelse fra kameratene. Saken stiller seg nok litt anderledes hvis det er tilfelle. Min kjære vet hvor det har skjedd og sier veien er ekstremt smal og det er en bratt bakke ned mot biblioteket. Så mener det er mest sannsynlig at sjaføren ikke har sett han. Rart at kompisene kommer med den uttalesen nå såpass lenge etter, og at politiet ikke gikk ut tidligere idag og annonserte at de jaktet på en kjent gjerningsmann. Hvis han stoppet og gjorde seg til kjenne, burde jo politiet funnet han ut fra vitneforklaringer. Her meldte jo sjaføren seg seg selv kl 11 i formiddag....

Skrevet

Dette sto jo på vg nett tidlig i dag. Hva kameraten hadde opplevd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...