Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #1 Skrevet 18. november 2012 Hvor lang tid tok det før du ble vant til det? Jeg har gått nattevakter i snart 3 mnd nå, men er helt ødelagt. Får sove greit når jeg kommer hjem, men får ikke til å sove litt før jeg skal på natt igjen. Dette gjør at jeg blir sur og grinete, og da går det jo selvfølgelig utover familielivet. Jeg har 7 vakter fordelt på 3 uker så 9 dager fri, men synes likevel det er så belastende. Når jeg går natt får jeg ikke gjort en dritt i huset heller, er bare så sliten og trøtt.. Så bør jeg prøve dette lenger nå eller kanskje bare se meg om etter noe annet? Må jo ha jobb da, men.... Anonym poster: 8451ff143e42ca7b6496155f5c7f5a55
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #2 Skrevet 18. november 2012 Menneskekroppen er ikke skapt for å være våken om natta. (med et par unntak da) Hvis du er helt ødelagt enda etter 3 mnd, ville jeg sett meg rundt etter en annen jobb. Du kan faktisk bli syk av det. Jeg har ødelagt magen min etter turnusjobb (inkludert nattevakter) i 4 år. Er blitt intolerant mot masse matvarer og har ofte voldsomme magesmerter. Dette fikk jeg mens jeg jobbet nattevakter. Smertene kom snikende på, til det ble til at jeg hadde store smerter i magen hver gang jeg jobbet nattevakt. Nå er det 5 år siden jeg sluttet i denne jobben, og magesmertene har blitt ganske mye sjeldnere, men matintoleransen blir jeg nok ikke kvitt med det første. Anonym poster: 1cf50e406bafd5750150141fe1b54db4
Gjest SHOC Skrevet 18. november 2012 #3 Skrevet 18. november 2012 Hvordan er turnusen din? Jeg jobber tre netter i helga, en uke fri og så fire netter. Så en uke fri før det er helgejobbing igjen. Denne turnusen fungerer for meg, da jeg har lang friperiode før neste økt og får mulighet til å snu døgnet. Har du en turnus der du jobber et par netter på og bare to netter fri før du skal på igjen skjønner jeg godt at du blir ødelagt. Jeg gjør også minimalt i huset når jeg har vært på nattevakt, tar det igjen i friperiodene. Noen passer til å jobbe natt, andre orker det ikke.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #4 Skrevet 18. november 2012 Det gikk fint med en gang da jeg var yngre. Nå tåler jeg derimot ikke å gå natt, blir ødelagt i månedsvis av det. Etter 3 mnd ville jeg tenkt på å lete etter noe annet å jobbe med. Ikke verdt å bli syk for. Anonym poster: 4961e03d4e6744592e329b40f5c65343
Neffi78 Skrevet 18. november 2012 #5 Skrevet 18. november 2012 Jeg jobber 75% natt. Det vil si 12 vakter i månden. Gi det litt tid, så kommer du nok inn i det. Du bør søve lengre på dagen, for da kan du droppe å sove litt før du går på. Jeg sover til 16-17 tiden. da henter mannen barna og fikser middag. Jeg må jo innrømme at lunten min er sikker noe kortere i perioder. Men så har jeg jo mye mere tid sammen med familien. Jeg har jobbet 50% natt frem til barna var 3 år.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #6 Skrevet 18. november 2012 Jeg har jobbet sånn i 12 år og stortrives! men det forutsetter jo sef at du får sove på dagen.Ikke legg noen planer i det hele tatt,den store husvasken får vente til fridager.Jeg setter på en maskin m klær,spiser og leverer i barnehagen.Sover så til jeg skal hente kl 16.15.Får du ikke duppet av litt i en stol på natt? det hjelper veldig og de fleste jeg vet om gjør det.. jeg spiser siste gang sånn ca kl 23 og tar kun en kaffekopp.Prøver å``kose``meg mest mulig,ser på tv,har med bøker og pc. Anonym poster: b53c5fb0bb1c22fdcc3b45b34b28129e
ærlig talt Skrevet 18. november 2012 #7 Skrevet 18. november 2012 Jeg jobber 4 eller 3 netter og har fri ei uke mellom "øktene". I tillegg har jeg møtedag hver onsdag ( utenom når jeg jobber natt) + endel undervisningsdager. Jeg sover fra 9-15.45 i ukedagene og fra 9-16 i helgene. Jeg legger meg ofte litt med ungene før jeg drar på jobb. Dagene jeg jobber gjør jeg ikke så mye hjemme, gjør heller mer i friuka mi. Jeg sliter generelt med søvn og har gjort det siden jeg var 19 år, så nattevakter funker bedre for meg enn dagjobbing. Men.. Hvis jeg var deg ville jeg prøvd 3 måneder til. Gjør minst mulig de dagene du jobber og sov da så mye du har mulighet til. Orker du mer etter 6 måneder klarer du nattevaktsjobbing, hvis ikke er du nok ikke skapt for det
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #8 Skrevet 18. november 2012 Har ingen mulighet til å "kose" meg på natten når jeg er på jobb, dette er nattevakt i hj.sykepleien så jeg kjenner det er en påkjenning bare det å fryse om natten ute også (til tross for at jeg kler meg i ull og fleece). Jeg har også glutenallergi (cøliaki) så kjenner meg igjen i de magesmertene du over her beskriver. Turnusen min er 2 netter på, 3 netter av, 2 netter på, 2 netter av, 3 netter på. Anonym poster: 8451ff143e42ca7b6496155f5c7f5a55
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #9 Skrevet 18. november 2012 Synes også det går en hel haug med tid til soving, og det synes jeg ikke er noe gøy.. Men kanskje jeg får prøve litt til da.. Anonym poster: 8451ff143e42ca7b6496155f5c7f5a55
ærlig talt Skrevet 18. november 2012 #10 Skrevet 18. november 2012 Har ingen mulighet til å "kose" meg på natten når jeg er på jobb, dette er nattevakt i hj.sykepleien så jeg kjenner det er en påkjenning bare det å fryse om natten ute også (til tross for at jeg kler meg i ull og fleece). Jeg har også glutenallergi (cøliaki) så kjenner meg igjen i de magesmertene du over her beskriver. Turnusen min er 2 netter på, 3 netter av, 2 netter på, 2 netter av, 3 netter på. Anonym poster: 8451ff143e42ca7b6496155f5c7f5a55 Har du aldri fri mer enn 3 dager i turnusen?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #11 Skrevet 18. november 2012 Jo, etter denne rulleringen har jo fri i 1 uke, men bruker hele uka på å komme meg ovenpå igjen. Anonym poster: 8451ff143e42ca7b6496155f5c7f5a55
Neffi78 Skrevet 18. november 2012 #12 Skrevet 18. november 2012 Du kan jo høre med sjefen å endre på turnusen slik at du jobber 3 netter på 1 uke fri og 4 netter på og 14 dager fri. Eller 2 netter på 1 uke fri, 2 netter på 1 uke fri og 3 netter på. Slik jobbet jeg når jeg jobbet 50%
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå