Gå til innhold

Null utdanning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med stor fare for skikkelig halshugging her spør jeg likevel..

Jeg er 25 år har ikke gått ferdig noe utdanning etter ungdomsskolen.

Jeg har hatt en vanskelig barndom å har ikke kommet meg før nå..

Jeg har to barn som jeg er alene med.

Livet mitt er et stort rot å jeg har aldri hatt noe jobb, nå har jeg lyst å ta noe utdanning å komme igang. men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne....

Hva hadde dere gjort om dere var meg?

Hvilken utdanning hadde dere tatt?

Ønsker ikke spydige svar, for det er virkelig grunner til at ting har blitt sånn..

Anonym poster: cc9c0b8315a811a616e7e387057a6124

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er livssitasjonen din? Har du mann barn osv? Du må nesten begynne med å ta vidergående f.eks som privatist.

Skrevet

Så fint at du har fått livet mer på plass, og at du ønsker å ta en utdanning. Det er jo avhengig av hva du liker og ønsker deg som framtid, du kan ta en yrkesutdanning og være i jobb raskt eller du kan gå allmennfag (studiespesialisering) og sikte deg inn på høyere utdanning senere. Hva liker du å gjøre, yrkesmessig og ellers? Interesse er den beste motivasjon.

Skrevet

Om du ikkje har vore i arbeid kan du nok desverre sjå langt etter å kome inn på realkompetanse, så du må nok byrje med vidaregåande.

Du må vurdere om du har moglegheit til høgare utdanning, viss ikkje er yrkesfag eit langt betre alternativ enn studiespesialisering. Kva med å få arbeidspraksis innafor eit yrke du kunne tenke deg, så du finn ut om det er noko for deg før du byrjar utdanninga.

Skrevet

Spørs kanskje hvor lang tid du vil bruke på utdannelsen?

Vet at NAV kan dekke vidergående iallefall, og kanskje du tenker på noe som gir deg jobb etter 3 år?

Hva med hjelpepleier? Fotpleier? Legesekretær? Apotektekniker? Mye kommer jo ann på hva slags interesser du har og kompetanse.

Skrevet

Viktig å ta interesser inn i betraktning, ja! Hva kunne du tenke deg å jobbe med? I og med at du er 25 har du mulighet for å komme inn på høyskole på bakgrunn av realkompetanse - det varierer fra sted til sted hva de krever og søknader vurderes individuelt.

Jeg selv begynte på BI når jeg var 24 etter 5 års høyskoleutdannelse til musiker (der det er helt umulig å få jobb). Nå tar jeg master i siviløkonomi og er ferdig når jeg er 30 inkludert et års mammapermisjon. Da har jeg 40 år å jobbe i!

25 er ingen alder. Om du er glad i økonomi, kontor, regnskap eller markedsføring vil jeg anbefale BI - de har som filosofi å gi folk sjansen. Om du er motivert, jobber hardt og har litt logisk sans kan du på tre år få en bred bachelorutdanning som gir mulighet til å jobbe med veldig mye forskjellig. Ferdig før du er 30, og masse år igjen å jobbe i :) Du kan velge å studere på nettet i tillegg om det passer deg bedre (selv om jeg anbefaler å gå i forelesninger).

En i klassen min begynte forresten på bachelor når han var 44. Han er 50 når han er ferdig med master, men som vi pratet om er det kanskje ikke så ille om man har 20 år igjen i arbeidslivet når man er ferdig :)

Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med en rådgiver i første omgang. Før den tid, tenk litt på hva du er interessert i, og hva du ser for deg du har mulighet til ift tid og økonomi. Kan du studere på fulltid eller må du ta noe som går på kveldstid? Kan du betale selv, eller trenger du støtte?

Jeg ville sett på hva du har av interesser, hva du har kapasitet til, hva du har økonomi til, hvilke jobber som interesserer deg og som er mulig å skaffe der du bor. Kan du jobbe turnus, feks. Prøv å gå etter noe som gir deg flere muligheter senere til videreutdanning/påbygging.

Det store spørsmålet er vel om du skal gå rett på noe yrkesrettet, eller om du skal gå veien om studiekompetanse og høyere utdanning.

Skrevet

Jeg er i ca samme båt som deg, og tenker nå at jeg skal ta kurs/skole som.. kommer ikke på ordet nå, men stell av negler på føtter, itilleg til stell av negler på fingre. Etter tips fra svigermor.. Vill egentlig bli negledesigner, av disse alternativene, men er ikke mye å tjene på det. Men tånegler derimot er det vist mer å tjene på, så tar jeg bare fingre itilleg. Lånekassen støtter enkelte skoler som har dette.. Det jeg tenker er å ta ett kurs eller skole på 1 år.

Du har ikke tenkt på å komme deg i praksisplass igjennom nav foreksempel?

Anonym poster: 50872ddce1f4d5f9085e3f70608df963

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...