endaengang Skrevet 17. november 2012 #1 Skrevet 17. november 2012 Cavalier king charles spaniel virker som en flott familiehund. Noen her som eier en slik? Vi har lyst til å skaffe en hund inn i vår familie på 5. Noen som har hund her og/eller som kan komme mer erfaringer ?
Michelle91 Skrevet 20. november 2012 #2 Skrevet 20. november 2012 Vi har hund! to stk faktisk. En hann hund på 2år blanding av BC og schæfer. Og ei litta på 3år blanding av bichon,dachs og cairn terrier. Så lenge man passer på å stimulere hjernen like godt som tur så skal d gå fint nå har vi BC blanding og de krever jo litt da Hehe
lille sprelle Skrevet 21. november 2012 #3 Skrevet 21. november 2012 Den rasen du beskriver er kjent for å ikke være stueren, så jeg hadde tenkt meg om to ganger. Du må også huske på at du ikke kan la hund og barn være alene sammen i noen særlig grad til ungene har en viss alder. Vi har ikke hund nå, men planlegger å skaffe en når barnet blir større.
eaglebeagle Skrevet 21. november 2012 #4 Skrevet 21. november 2012 (endret) Både mannen og jeg har vokst opp med hunder og hatt hunder selv. Per i dag har vi ikke hund, men får oss nok hund når de yngste barna også blir eldre. Rasen du ønsker deg er ikke min favoritt pga dårlig erfaring. Noen i familien hadde en slik, og den var rimelig aggressiv, og spør du meg, lite sjarmerende (og kunne ikke være alene hjemme, tisset over alt). Den ble også gammel, mener det var 17, og vi var lettet da den endelig takket av. Gneldret og glefset etter unger. For meg er dette små "sinnahunder" - men det kan være rene fordommer fra min side alstå. Når man leser om rasen, høres den jo annerledes ut. Mine foreldre en labrador retriever som er alle barnas favoritt, og kjærligheten er gjensidig. Har også tidl hatt golden retriver og en retriverblanding. Dette har vært rolige og vennlige hunder, som trives godt i fellesskap med barn. De må bare få tilstrekkelig med turer, så de ikke blir tykke av all maten som på mystisk vis havner hos de. Som det er kommentert over, er ingen hunder "trygge" for barn, men noen raser er jo kjent for å være mer eller mindre barnevennlige/familievennlige. Hvilke det er, er det mange meninger om - men jeg ville i hvert fall valgt en hund som ikke trenger ekstremt med trim (med mindre dere har overskudd til det) og som er robust og vennlig av lynne. Jeg innbiller meg at små hunder kanskje blir mer "stresset" av barn, enn de litt større. Men det er jo med hunder som med oss, vi er alle individer. Enhver hund kan bli "god" med de rette menneskene, og tilsvarende kan de ødelegges. Det viktigste dere kan gjøre før dere tar et valg er å sette dere inn i alle aspekter rundt det å være hundeiere. Ta gjerne med barna (om de er større) i diskusjonene rundt arbeidsoppgaver og hvordan dere løser den første "valpetida". Det kan være nyttig å gå noen kurs. Lykke til med valget! Endret 21. november 2012 av eaglebeagle
endaengang Skrevet 21. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 21. november 2012 Den rasen du beskriver er kjent for å ikke være stueren, så jeg hadde tenkt meg om to ganger. Du må også huske på at du ikke kan la hund og barn være alene sammen i noen særlig grad til ungene har en viss alder. Vi har ikke hund nå, men planlegger å skaffe en når barnet blir større. Yngstemann i familien fylte 6 år i sommer. Tanken på hund har vokst fram ettersom barna blir större. Kjenner på meg at tiden straks er inne Har funnet mye positivt om CKC som förstegangshund. Jeg er oppvokst på småbruk med bl.a hunder (jakthunder) så er ikke helt uerfaren. Men jeg har mye å läre.
Stratos med 3 barn Skrevet 21. november 2012 #6 Skrevet 21. november 2012 Cavalier king charles spaniel virker som en flott familiehund. Noen her som eier en slik? Vi har lyst til å skaffe en hund inn i vår familie på 5. Noen som har hund her og/eller som kan komme mer erfaringer ? Vi har tre unger, yngste to år og 6 større hunder. Går helt fint, bare husk at hund er hund og barn er barn. Gi de gjerne fri fra hverandre! Også blir hunden også ditt barn, som krever sitt, men som gjerne ikke deler noen av de andre barnas ønsker eller interesser. Man må ha litt tid tilovers Lykke til!
endaengang Skrevet 21. november 2012 Forfatter #7 Skrevet 21. november 2012 Både mannen og jeg har vokst opp med hunder og hatt hunder selv. Per i dag har vi ikke hund, men får oss nok hund når de yngste barna også blir eldre. Rasen du ønsker deg er ikke min favoritt pga dårlig erfaring. Noen i familien hadde en slik, og den var rimelig aggressiv, og spør du meg, lite sjarmerende (og kunne ikke være alene hjemme, tisset over alt). Den ble også gammel, mener det var 17, og vi var lettet da den endelig takket av. Gneldret og glefset etter unger. For meg er dette små "sinnahunder" - men det kan være rene fordommer fra min side alstå. Når man leser om rasen, høres den jo annerledes ut. Mine foreldre en labrador retriever som er alle barnas favoritt, og kjærligheten er gjensidig. Har også tidl hatt golden retriver og en retriverblanding. Dette har vært rolige og vennlige hunder, som trives godt i fellesskap med barn. De må bare få tilstrekkelig med turer, så de ikke blir tykke av all maten som på mystisk vis havner hos de. Som det er kommentert over, er ingen hunder "trygge" for barn, men noen raser er jo kjent for å være mer eller mindre barnevennlige/familievennlige. Hvilke det er, er det mange meninger om - men jeg ville i hvert fall valgt en hund som ikke trenger ekstremt med trim (med mindre dere har overskudd til det) og som er robust og vennlig av lynne. Jeg innbiller meg at små hunder kanskje blir mer "stresset" av barn, enn de litt større. Men det er jo med hunder som med oss, vi er alle individer. Enhver hund kan bli "god" med de rette menneskene, og tilsvarende kan de ødelegges. Det viktigste dere kan gjøre før dere tar et valg er å sette dere inn i alle aspekter rundt det å være hundeiere. Ta gjerne med barna (om de er større) i diskusjonene rundt arbeidsoppgaver og hvordan dere løser den første "valpetida". Det kan være nyttig å gå noen kurs. Lykke til med valget! Det du beskriver over her med "gneldrebikkja er jo ingen drömmesituasjon. Man tar jo på seg et stort ansvar ved å skaffe hund, i mange år framover. Og da vil man jo ha et koselig lite individ Har forstått at dette er problem som kan dukke opp spes hos "små hunder". Takk for tips.
endaengang Skrevet 21. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 21. november 2012 Vi har hund! to stk faktisk. En hann hund på 2år blanding av BC og schæfer. Og ei litta på 3år blanding av bichon,dachs og cairn terrier. Så lenge man passer på å stimulere hjernen like godt som tur så skal d gå fint nå har vi BC blanding og de krever jo litt da Hehe BC = Border Collie? Ja, de krever vel mye mental og fysisk trening? Og ganske flinke til å sette öynene i deg også! :-D Jeg er mye ute og går så hunden vil få daglige turer i skogen. Men har forstått at hjernetrim er vel så viktig:)
eaglebeagle Skrevet 21. november 2012 #9 Skrevet 21. november 2012 Vi har hund! to stk faktisk. En hann hund på 2år blanding av BC og schæfer. Og ei litta på 3år blanding av bichon,dachs og cairn terrier. Så lenge man passer på å stimulere hjernen like godt som tur så skal d gå fint nå har vi BC blanding og de krever jo litt da Hehe BC = Border Collie? Ja, de krever vel mye mental og fysisk trening? Og ganske flinke til å sette öynene i deg også! :-D Jeg er mye ute og går så hunden vil få daglige turer i skogen. Men har forstått at hjernetrim er vel så viktig:) Naboene våre hadde en border collie som rett og slett ble "gæren" av å ikke få gjete. De skaffet seg noen ender, som reddet husfreden. Men alle bor jo ikke slik til he he. Når det gjelder Cavalier-hunden, har de jo et bedre rykte enn det som var min erfaring med denne ene hunden. Så ikke la deg skremme om du har forelsket deg :-)
endaengang Skrevet 21. november 2012 Forfatter #10 Skrevet 21. november 2012 Vi har hund! to stk faktisk. En hann hund på 2år blanding av BC og schæfer. Og ei litta på 3år blanding av bichon,dachs og cairn terrier. Så lenge man passer på å stimulere hjernen like godt som tur så skal d gå fint nå har vi BC blanding og de krever jo litt da Hehe BC = Border Collie? Ja, de krever vel mye mental og fysisk trening? Og ganske flinke til å sette öynene i deg også! :-D Jeg er mye ute og går så hunden vil få daglige turer i skogen. Men har forstått at hjernetrim er vel så viktig:) Naboene våre hadde en border collie som rett og slett ble "gæren" av å ikke få gjete. De skaffet seg noen ender, som reddet husfreden. Men alle bor jo ikke slik til he he. Når det gjelder Cavalier-hunden, har de jo et bedre rykte enn det som var min erfaring med denne ene hunden. Så ikke la deg skremme om du har forelsket deg :-) Neida, alle har vi jo/eller kjenner noen som har gode eller dårlige erfaringer med forskjellige raser. Jeg har en datter på 11 år som i to år har önsket seg nettopp en CKC spaniel. Ettersom hun har yngre sösken så har jeg villet vente med hund fram til nå. De er nå 6,8 og 11 år, mine barn. Jeg velger ikke hund utifra mine barns önsker. Men nå liker jeg små hunder (ikke de aller aller minste) og jeg er ute etter en selskapshund så begynte jeg å lese om denne rasen og har funnet mye positivt. Men er glad for alle innspill! Har du noen erfaring med terrier? F.eks. Norfolkterrier eller west highland white terrier? Ikke umulig at de kan oppföre seg som en stor hund i lite format, men de er veldig sjarmerende
eaglebeagle Skrevet 21. november 2012 #11 Skrevet 21. november 2012 Vi har hund! to stk faktisk. En hann hund på 2år blanding av BC og schæfer. Og ei litta på 3år blanding av bichon,dachs og cairn terrier. Så lenge man passer på å stimulere hjernen like godt som tur så skal d gå fint nå har vi BC blanding og de krever jo litt da Hehe BC = Border Collie? Ja, de krever vel mye mental og fysisk trening? Og ganske flinke til å sette öynene i deg også! :-D Jeg er mye ute og går så hunden vil få daglige turer i skogen. Men har forstått at hjernetrim er vel så viktig:) Naboene våre hadde en border collie som rett og slett ble "gæren" av å ikke få gjete. De skaffet seg noen ender, som reddet husfreden. Men alle bor jo ikke slik til he he. Når det gjelder Cavalier-hunden, har de jo et bedre rykte enn det som var min erfaring med denne ene hunden. Så ikke la deg skremme om du har forelsket deg :-) Neida, alle har vi jo/eller kjenner noen som har gode eller dårlige erfaringer med forskjellige raser. Jeg har en datter på 11 år som i to år har önsket seg nettopp en CKC spaniel. Ettersom hun har yngre sösken så har jeg villet vente med hund fram til nå. De er nå 6,8 og 11 år, mine barn. Jeg velger ikke hund utifra mine barns önsker. Men nå liker jeg små hunder (ikke de aller aller minste) og jeg er ute etter en selskapshund så begynte jeg å lese om denne rasen og har funnet mye positivt. Men er glad for alle innspill! Har du noen erfaring med terrier? F.eks. Norfolkterrier eller west highland white terrier? Ikke umulig at de kan oppföre seg som en stor hund i lite format, men de er veldig sjarmerende Høres ut som om du har nok kunnskap til å gjøre en super vurdering. Ungene er perfekt alder vil jeg si for å ta i mot et nytt familiemedlem. Har ikke mye erfaring med terriere, hatt et par som naboer opp i gjennom årene. Har vært litt "strie" de jeg har kjent (welsh og fox). Bestevenninnen min hadde en white når vi var små, den var sta som f... men morsom og blid i og for seg. Har også vært borte i noen jack russel. Har hatt mest å gjøre med retrievere, og en blanding av shaefer/Tervueren som jeg hadde selv. Sistnevnte var nervøs og ikke egnet som familiehund. Ekstremt intelligent og krevde mye stimuli. Av de mindre hundene, liker jeg godt springer spaniel. Det er liksom store nok. http://www.spaniels.org/cm/public/openIndex/view/page1.html?ARTICLE_ID=1201725627583
lille sprelle Skrevet 21. november 2012 #12 Skrevet 21. november 2012 Terrier kjøper du om du vil ha en hund med egen vilje. Det er selvsagt på godt og vondt! Det man må huske med små hunder, er at også de trenger oppdragelse. Selv ble jeg "oppdratt" sammen med en hund og det fungerte fint (var tidlig skolealder da vi fikk). Når du skal velge, gjelder det både å finne rase og å finne en med det gemyttet som passer familien. Det finnes border collier som er spesielt avlet med tanke på gjeting (gener fra mor/far), mens andre er ikke avlet med det spesielt i tankene. Når det gjelder den første rasen du beskrev, kjenner jeg svært godt til den. De er og blir teppetissere - om du har flaks er de ikke det! (ps - etterhvert som barnet blir større, kan du jo vurdere å sende barn og hund på leir i sammen - jeg har hørt at slikt finnes!) Lykke til i valget!
endaengang Skrevet 21. november 2012 Forfatter #13 Skrevet 21. november 2012 Terrier kjøper du om du vil ha en hund med egen vilje. Det er selvsagt på godt og vondt! Det man må huske med små hunder, er at også de trenger oppdragelse. Selv ble jeg "oppdratt" sammen med en hund og det fungerte fint (var tidlig skolealder da vi fikk). Når du skal velge, gjelder det både å finne rase og å finne en med det gemyttet som passer familien. Det finnes border collier som er spesielt avlet med tanke på gjeting (gener fra mor/far), mens andre er ikke avlet med det spesielt i tankene. Når det gjelder den første rasen du beskrev, kjenner jeg svært godt til den. De er og blir teppetissere - om du har flaks er de ikke det! (ps - etterhvert som barnet blir større, kan du jo vurdere å sende barn og hund på leir i sammen - jeg har hørt at slikt finnes!) Lykke til i valget! Ja det er mye å tenke på för man tar en avgjörelse. Teppetissere vil man jo helst ikke ha. Har hört at f.eks chihuahua'er har det med å markere mye inne. Gjelder dette teppetissing hannhunder i större utstrekning enn tisper?
lille sprelle Skrevet 22. november 2012 #14 Skrevet 22. november 2012 Generelt sett er teppetissing mest vanlig blant hannhunder vil jeg tro (og er min erfaring også). Men når det gjelder den omtalte rasen, så er begge kjønn lekk inne. Det er så vidt jeg kan skjønne ett generelt problem med rasen (kjenner noen som har drevet og driver med avl og utstillinger av rasen)
L-8 Skrevet 23. november 2012 #15 Skrevet 23. november 2012 Jeg trodde at spanieltyper var kjent for å være litt hissige? Hva med en whippet? Eller en Manchester terrier?
Livmor Skrevet 24. november 2012 #16 Skrevet 24. november 2012 Vi har en cavalier king charles. En fantastisk liten fyr! Kjenner meg overhodet ikke igjen av beskrivelsene over her om dårlig gemytt osv. Han er supersosial, så glad hele tiden, elsker barn(jeg har selv en 7-åring) og er rett og slett verdens mest elskelige fyr. Og det samme gjelder for de cavalierne jeg har vært borti. Han bjeffer aldri, og ble husren før han var 6 mnd. Han er lett å trene dressur på og ødelegger ingenting når han er hjemme alene. Jeg anbefaler ihvertfall rasen på det sterkeste! Når det er sagt, cavalieren har blitt avlet svært hardt, og har dermed pådratt seg en del sykdommer, så sjekk oppdretter og stamtavle. Bruk seriøse folk som tar hundens helse på alvor.
:o) :o) :o) Skrevet 25. november 2012 #17 Skrevet 25. november 2012 Jeg har god erfaring med cavalierer. Er oppvokst med en herlig cavalier-tispe. Såvidt jeg kan huske var hun både stueren og sosial. Og var aldri agresiv! Nå har foreldrene mine en cavalier-hanhund. Også han er en herlig fyr. Han har vært litt mer engstelig en første hunden. Redd for høye lyder bl.a, noe som har resultert i endel bjeffing. Var en periode, etter at jeg og min mann fikk oss hund, at cavalieren markerte så mye inni huset at foreldrene mine tilslutt måtte kastrere han. Etter det er han verken engstelig eller markerer noen steder.
Cat.68 Skrevet 27. november 2012 #18 Skrevet 27. november 2012 Vi har 2 Cavalier King Charles Spaniel hunder , og har også hatt enda ei tidligere, og jeg kjenner meg overhode ikke igjenn i den negative karaktæristikken av rasen over her. Disse er suuupersosiale snille og koselige hunder som er kjent for å elske barn. Ingen av vårres hunder har tisset inne, vært engstelige, hissige eller bjeffete. Men det er noen ting du bør kjenne til om rasen. Dem har en svakhet når det kommer til hjertet så det er veldig viktig at man passer på matinntaket på denne rasen og ikke kjemmer de bort med masse godsaker. Disse hundene legger fort på seg da de kan være av den bedaglige typen, og overvekt er hardt mot hjertet.Dem trenger regelmessig motion. Dem egner seg godt til den moderne barnefamiljen da dem er robust nok til å være en god turkamrat i fjell og mark, men liker seg like godt med en tur rundt hushjørnet. Hvis du har spørsmål om rasen kan du bare spørre her eller sende PM.
augustmini Skrevet 28. november 2012 #19 Skrevet 28. november 2012 Cavalier king charles spaniel virker som en flott familiehund. Noen her som eier en slik? Vi har lyst til å skaffe en hund inn i vår familie på 5. Noen som har hund her og/eller som kan komme mer erfaringer ? Vi har hatt en i familien som vi også har hatt mye hos oss og kjente veldig godt. Mitt inntrykk er bare positivt. Dette var en tispe, men hun var stueren og veldig snill. Lett å trene opp og lite lyd i. Gikk godt overens med barna og gikk og la seg for seg selv når hun fikk nok. Sprek var hun også. Hun var dessverre et offer for dårlig avl og måtte avlives som 6-åring pga hjernesykdom. Dersom dere velger rasen vær sikker på at oppdretter er seriøs!
ellen-propellen Skrevet 29. november 2012 #20 Skrevet 29. november 2012 Min første hund var en cavalier. Jeg fikk han når jeg var 12 år. Han var helt perfekt,bjeffet ikke,markerte ikke, var ikke engstelig. Alt dette er det hunde eier som styrer- det er lite som ligger i hunden. Men som flere over her nevner- det er mye fremavlet sykdom på rasen. Av den grunnen ville jeg ikke valgt den igjen nå,men ventet til problemene har løst seg mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå