Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #1 Skrevet 16. november 2012 Mange i min slekt på den ene siden har hatt det, og noen tapte desverre kampen. Er dette arvelig eller tilfeldig at flere har fått det? Burde jeg passe meg? Er kul i brystet eneste symptom? Må ærlig innrømme at jeg er dårlig til å kjenne på brystene mine Anonym poster: 4352801c90b4a798c26f7a3245d77b91
magpie Skrevet 16. november 2012 #3 Skrevet 16. november 2012 Min mamma har hatt brystkreft og gynekologen min ble veldig interessert når jeg nevnte det. Han anbefalte meg ikke å bruke p-piller og i det hele tatt fikk jeg inntrykk av at det kan være arvelig og at jeg burde være nøye med å sjekke med jevne mellomrom. Men når det er sagt, så er det ingen andre (i hvertfall som vi vet om) i familien til mamma som har hatt dette. Vet ikke så mye om symptomer, men mamma hadde vært veldig sliten i en lang periode før hun oppdaget kulen i brystet og fikk diagnose,
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #4 Skrevet 16. november 2012 Man kan ha arvet en genfeil som gjør at man har større risiko for å få brystkreft. Risikoen er da avhengig av hvilken genfeil man har. Hvis mor har genfeilen så er det 50 % sjanse for at du har arvet den. Hvis det var mormor som hadde genfeilen, og mor ikke har arvet den, da kan heller du ikke arve den. Hvis du har mange i familien med like krefttyper så kan det være en ide å få såkalt genetisk veiledning, hvor de går gjennom slektshistorien din, hvor mange har fått kreft, kvinner/menn, hvor gamle var de da de fikk kreft, hvilke krefttyper er det snakk om osv. Hvis de anser at det er risiko for at det er genetisk betinget så tester de ofte en av dem som har hatt kreft først. Du vil trolig også få tilbud om å teste deg. Det er i så fall en blodprøve. Jeg testet meg og jeg har en genfeil som gir meg veldig økt risiko for å få brystkreft. Det tok meg flere år før jeg turde å ta testen. Jeg velger å leve så sunt som jeg kan på alle måter, noe annet kan jeg egentlig ikke gjøre. Prøver å sjekke meg hver måned slik jeg bør, men må innrømme at jeg glemmer det enkelte måneder. Det er absolutt enklest å sjekke brystene sine ca en uke etter første mensdag, da har vi ikke så mye tydelige kjertler som vi har mellom el og ikm, spesielt de siste dagene før mensen kan man kjenne "kuler" som kun er en del av vår naturlige syklus. Bestem deg derfor å teste på samme tid hver måned ift ca en uke etter mens, da lærer du brystene dine å kjenne. Jeg har valgt å ikke ta mammografi pga den strålingen det gir. Om du får en god vane på å teste brystene dine så lærer du som sagt hvordan dine bryst er, og da er det ingen krise om du glemmer en måned heller. Da er det bare å sjekke seg igjen neste måned. Anonym poster: 0c1c7f6d25cf918db912464046409e2c
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #5 Skrevet 16. november 2012 Som en over her nevnte..... det med p-piller..... Hvis de som har hatt kreft er damer som har hatt en østrogenbetinget krefttype, så bør du ikke bruke østrogene hormonpreparater! Det vil øke risikoen din for at det utvikles kreft. Anonym poster: 0c1c7f6d25cf918db912464046409e2c
Cmyk Skrevet 16. november 2012 #6 Skrevet 16. november 2012 Det kan være arvelig. Min venninne har blitt sjekket om hun er genetisk disponert, da mange av hennes kvinnelige slektninger har hatt brystkreft. Om det var ett forskningsprosjekt, eller om det er mulig å få tilbud om det i det vanlige helsevesenet, er jeg usikkert på.
PintSizedDictator Skrevet 16. november 2012 #7 Skrevet 16. november 2012 Det kan være arvelig. Det som sier om kreftsvulster i brystene er at de ikke er vonde og de er stein harde og gjerne ujevne i fasongen og du kan ikke flytte rundt på de. En cyste vil kunne flyttes på og vil kanskje være øm, men alle kuler bør sjekkes uansett. Følg også med på brystvortene or areola. Det er det mange som glemmer. Forandringer der er heller ikek bra. (sett bort i fra svangerskapsrelaterte endringer så klart.)
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #8 Skrevet 16. november 2012 Er kul i brystet eneste symptom? Anonym poster: 4352801c90b4a798c26f7a3245d77b91 Min brystkreft viste seg ikke i form av kul, men flasset hud på brystvorten. Etter mammografi fandt de en 1 cm kul som var vanskelig å merke om ikke man viste hvor den var. Anonym poster: 68501d857983726b849441e48cfa950f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå