2blå1rosa Skrevet 16. november 2012 #1 Skrevet 16. november 2012 Hva må verdien være under etter 2 timer for at du ikke har diabetes? Mulig dumt spørsmål, men jeg fant liksom ikke noe ordentlig svar på det.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 16. november 2012 #2 Skrevet 16. november 2012 Første gangen jeg tok den skulle det være under 7, andre gangen jeg tok den skulle det være under 6.. Tok de i 2010 og 2011... Men tror nok det er under 7 generelt sett..
Hybelkanina Skrevet 16. november 2012 #3 Skrevet 16. november 2012 Over 9 mener jeg legen min sa. Jeg tok den i sommer og hadde 7,8 etter to timer. Hun mente det var "noe forhøyet" men ikke i nærheten av diabetes-høy.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #4 Skrevet 16. november 2012 Jeg fikk beskjed om at som gravid får man mer oppfølging om man har 7,8 eller over. Husker ikke helt hvor grensa for diabetes lå, men mener det var rundt 9. Anonym poster: 017f20d07c20b935c8527ce0dd42cf7c
2blå1rosa Skrevet 16. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 16. november 2012 Ok, ble bare så fortvilt over å ha kommet meg i gjennom 2 timer med sult for så få til svar at vi vet ikke hva verdiene skal ligge på så du må spørre jordmor.. Bahh, er jo flere dager til jeg skal dit...
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 16. november 2012 #7 Skrevet 16. november 2012 6.9 gr fint Det er ønsket å ligge under 7, men over 7,7 så starter de med tiltak for at man ikke skal pådra seg svangerskapsdiabetes, også er det vel over 9(?) når man HAR svangerskapsdiabetes..
Caprica Skrevet 16. november 2012 #8 Skrevet 16. november 2012 7,8 er grensen. Over 7,8 er lett forhøyet.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #9 Skrevet 16. november 2012 Jeg hadde 13,1 tatt i fingeren etter 2 t. Etter sykehusanalyse var resultatet 11,3. Så var liksom ikke noe tvil hos meg,da. Mener jeg leste at mellom 7 og 9 er lett forhøyet. Mellom 9 og 11 betyr diabetes som kan reguleres med kosten. Og over 11 må en begynne med insulin. Anonym poster: e8c79b03d155ca90b8da508786827234
Ladybugg Skrevet 16. november 2012 #10 Skrevet 16. november 2012 Blodsukkeret skal ligge lavere på svangerskaps diabetes, enn på vanlig.
2blå1rosa Skrevet 16. november 2012 Forfatter #11 Skrevet 16. november 2012 Ok, men jeg vet ikke vanlig. Men siden jeg hadde under 7 så er det vell ikke noen bekymring
TurboPrinsessen:-) Skrevet 16. november 2012 #12 Skrevet 16. november 2012 Jeg fikk først vite at blodsukkeret skulle ligger under 7. Da jeg fikk 7.9 fikk jeg først vite at det var veldig høyt, så ble jeg fortalt at det lå på grensen, men at jeg skulle få videre oppfølging. Så endret legen dette etter å ha snakket med en annen lege, og de ble da enig om at jeg heller skulle ta en ny test. Denne ble på 7.0 - så da var det ingen fare ble jeg fortalt. Måtte bare holde meg unna sukker,bl.a banan. Det var den oppfølgingen jeg fikk. Så kom jeg til jordmor. Hun stusset veldig over at jeg ikke hadde blitt videresendt for videre oppfølging - da grensen for bekreftet svangerskapsdiabetes var på 7.8. (Det sto i fagapapirene hennes) Hun ringte sykehuset som også bekreftet at jeg skulle ha blitt sendt videre etter første prøveresultat. Igjen, eneste jeg fikk beskjed om var å holde meg unna sukker, og det gjaldt også gulerot, da mest kokt gulerot - for der var det mye sukker. Ny lege (de 2 forrige jeg hadde hatt, sluttet): verdiene var ikke høye i det hele tatt. Trengte ikke bekymre meg for sv.sk.diabetes. Det hadde jeg ikke. De andre jeg hadde snakket med tok nok bare litt vel hardt i.. Javel.. Så var det ny jordmor igjen (forrige sluttet): Jeg fortalte hva de andre hadde sagt, og hvilke verdier jeg hadde hatt på egne målinger (kjøpte meg et blodsukkerapparat). 2t etter måltid målte jeg aldri over 5.8 - da ble hun alvorlig og sa jeg lå helt på grensen og noterte på helsekortet at jeg hadde bekreftet kostholdsregulert svangerskapsdiabetes! - og at jeg hadde fått oppfølging. Jeg prøvde å protestere, synes ikke "hold deg unna sukker, deriblant banan og gulerot" er særlig bra oppfølging.. Men det ble slik. Dette hjalp deg vel ikke akkurat, ikke lett å bli klok på så ulike svar fra fagpersonell. Jeg har hvertfall vært så forvirret at jeg har hatt problemer med å spise. Punktum. Da jeg tok dette opp, ble det bare blåst bort.. Så kan tro jeg gleder meg til å få ut denne babyen, og det er heldigvis ikke lenge til. Er 39+2 idag! Siste jordmor var også veldig bekymret for den store babyen jeg kom til å få - hun ville være på hele 4 kg!! Trodde det var ganske normalt jeg... oi, ble visst litt lang dette svaret her..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå