Gå til innhold

Hjelp! Veggmugg på soverommet :o

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge vært plaget med at det har vært litt misfarging i soveromsvinduene, men jeg har faktisk ikke tenkt særlig mye over det..vasket det bort og så har det blitt med det.

Jeg har alltid åpne de luftrommene i vunduene, men kan si det sånn at da jeg bor i kjellerleilighet med MYE edderkopper utenfor så har jeg aldri vinduene åpne på sommeren. Jeg har rullegardiner forran, som heller aldri er åpne.

Nå skulle jeg ta sjikkeli rundvask på soverommet..sånn med å flytte frem senga, som jeg nok TYDELIGVIS gjør litt for sjeldent!

Nå når jeg flytta den frem, var det stoore svarte merker på veggen!

Bak rullegardinene har soppen tatt helt av, og det er svart overalt på de karmene på selve vinduet og litt utenfor, om dere skjønner.

Jeg gikk rett inn på rommet til datteren min å sjekket, men der var det ikke noe bak senga heldigvis.

Så nå har jeg blitt sittende å google dette udyret da.

Både jeg og kjæresten min har vært syke i det siste.

Han er konstant dårlig..kvalm og "forkjøla".

Og jeg har vært tørr i halsen og vært plaget med hodepine.

Jeg har tenkt at det er i forbindelse med skolestress o.l, men han er jo "aldri" syk..å han har vært det lenge nå.

Nå tenker jeg jo bare at det må være pga dette!

Leiligheten vi bor i er dårlig standard. Vi har ikke plass til tørketrommel, så klærne tørkes på stativ i gangen, og på skapdørene på rommet. Vi har ikke plass til oppvaskmaskin, så vi må vaske opp, og det er dårlige vinduer her.

Men nå har jeg angst for å ringe husverten. Det er vel ikke min feil? :o

Vi var på visning i går på en leilighet, så nå tenker jo at vi iallefall må få den, og vurderer å emigrere til mamma i helga.

Noen erfaringer med dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke ha rullegardinene nede hele døgnet - det skaper grobunn for mugg.

Vask ned, og så må du lufte godt hver dag. Ta rullegardinene opp!

Skrevet

Det er viktig å lufte godt. Men uansett så er nok dette et problem som huseier er ansvarlig for. Når det er slike mengder som du beskriver så er det nok en fuktskade.

Jeg flyttet inn i en leilighet for to uker siden, og her er det sopp eller mugg. Ikke synlig, men det er ingen tvil, for jeg reagerte fra første natt jeg sov her. Ble veldig tørr på øynene, fikk øyekatarr, farget slim i nese, hoster hver morgen, mer sliten enn normalt, hodepine (som jeg aldri har). Her vil ikke huseier ta tak i problemet, så jeg må flytte ut igjen. Jeg kommer til å kreve erstatning av huseier pga jeg ikke ble informert om at alle vegger i leiligheten var vannskadet for en stund tilbake, samt at det her også er skadedyr som de visste om.

Jeg har vært til lege og fått dokumentert mine plager etter jeg flyttet inn, og kommer til å klage skriftlig til huseier. Da kan jeg også kreve kompensasjon for alle mine ekstrautgifter fordi leiligheten kan sies å ha en mangel. Jeg har nektet å betale husleie foreløpig pga dette. Jeg vil tro at dere kan holde tilbake husleie pga muggproblemet som er hos dere.

Flytt ut fra der dere bor så fort som overhodet mulig, men ta det for all del opp med huseieren, for det er helsefarlig, og huseier er pliktig til å påse at det ikke er helsefarlig der han leier ut.

Jeg har fått mange gode råd hos et firma som heter Mycoteam.

Anonym poster: 98f49ff9753a7f6f13e6f4033e774303

Skrevet (endret)
Det er viktig å lufte godt. Men uansett så er nok dette et problem som huseier er ansvarlig for. Når det er slike mengder som du beskriver så er det nok en fuktskade. Jeg flyttet inn i en leilighet for to uker siden, og her er det sopp eller mugg. Ikke synlig, men det er ingen tvil, for jeg reagerte fra første natt jeg sov her. Ble veldig tørr på øynene, fikk øyekatarr, farget slim i nese, hoster hver morgen, mer sliten enn normalt, hodepine (som jeg aldri har). Her vil ikke huseier ta tak i problemet, så jeg må flytte ut igjen. Jeg kommer til å kreve erstatning av huseier pga jeg ikke ble informert om at alle vegger i leiligheten var vannskadet for en stund tilbake, samt at det her også er skadedyr som de visste om. Jeg har vært til lege og fått dokumentert mine plager etter jeg flyttet inn, og kommer til å klage skriftlig til huseier. Da kan jeg også kreve kompensasjon for alle mine ekstrautgifter fordi leiligheten kan sies å ha en mangel. Jeg har nektet å betale husleie foreløpig pga dette. Jeg vil tro at dere kan holde tilbake husleie pga muggproblemet som er hos dere. Flytt ut fra der dere bor så fort som overhodet mulig, men ta det for all del opp med huseieren, for det er helsefarlig, og huseier er pliktig til å påse at det ikke er helsefarlig der han leier ut. Jeg har fått mange gode råd hos et firma som heter Mycoteam. Anonym poster: 98f49ff9753a7f6f13e6f4033e774303
Dersom muggplagen til HI har oppstått mens de har bodd der - de har hatt lukkede dører og vindu tildekket med rullegardin, så er det faktisk mer trolig at det er det tette innemiljøet som er årsaken. Når man sover svetter man og puster ut mye fuktig luft....Opptil 2 liter/natt! Om man ikke lufter ut og vinduskanalene er tildekket av en rullegardin hele døgnet er det faktisk nok. Særlig om man i tillegg tørker klær inne. EN klesvask = ca 10 liter vann. Overfladisk sort mugg kan vaskes bort med klorin. Og så må dere lufte skikkelig hver dag, ikke ha tette gardiner og helst ikke tørke klær inne....(enklere sagt enn gjort - jeg vet.... men kjøp iallfall en luftavfukter til å ha ved klesstativet!) Ikke plasser sengen helt inn til veggen. Men altså, kjøp gjerne en fuktmåler å sjekk på veggene for å være sikker (Clas Ohlson - billige greier). Og kommer muggen igjen, eller dere føler dere dårlige må dere selvsagt få sjekket skikkelig! Endret av T82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...